SGI uwalnia OpenGL

21.09.2008 13:10, Autor: Adam Wróblewski (adam9870), Kategoria: News
NewsImage

OpenGL to otwarta implementacja biblioteki programistycznej wykorzystywanej do generowania grafiki 3D. Bez implementacji jej w projektach, takich jak X.Org, systemy uniksopodobne byłyby ograniczone jedynie do obsługi grafik 2D. Nie oferowałyby wówczas możliwości korzystania z menadżerów okien, wielu gier, czy animacji. Tymczasem, projekt poczynił kolejny milowy krok ku dalszemu rozwojowi.

Niespełna dziesięć lat temu, po pierwszym zaprezentowaniu kodu OpenGL, firma SGI opracowała własną implementację tej biblioteki. Co prawda, już wcześniej był on publicznie dostępny, ale ze względu na zawarte kontrowersyjne zapisy w licencjach SGI Free License B i GLX Public License nie zyskały one akceptacji jako wolne przez Fundację Wolnego Oprogramowania (FSF). Po pewnym czasie, wskutek negocjacji z FSF, spółka podjęła decyzję o zmianie dotychczasowego sposobu licencjonowania, otwierając tym samym drogę do implementacji OpenGL w dystrybucjach stworzonych wyłącznie w oparciu o komponenty Open Source.

Przy okazji warto wspomnieć o ukazaniu się właśnie finalnej wersji Mesa 7.2. Wprowadza ona głównie zmiany stabilizacyjne wydanej przed paroma tygodniami, Mesa 7.1. Dodano w niej między innymi wsparcie dla akceleracji 3D w układach graficznych bazujących na chipsecie Intel G41. Usunięto tymczasowo implementację DRI2 (Direct Rendering Infrastructure 2), Mesa 7.2 nie obsługuje też menadżera pamięci Intel Graphics Execution Manager.

W chwili obecnej są dostępne do pobrania jedynie źródłado samodzielnej kompilacji. Uaktualnienia do większości popularnych dystrybucji powinny pojawić się w ich repozytoriach.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (38)  

Avatar
suchy (niezalogowany) | 21.09.2008 13:20#1

No to linux ruszy do przodu

Avatar
suchy (niezalogowany) | 21.09.2008 13:31#2

Wreszcie,wreszcie! viva opengl

Avatar
niesłyszący (niezalogowany) | 21.09.2008 13:39#3

Niemożliwe!!! Raz każą płacić za kodeki i robią z darmowego Linuksa komercyjny system. Teraz firma uwolniła, oddało OGL. To jak to jest z tym Linuksem??? Wczoraj trzeba było za niego płacić, dziś już nie. Nie ma to jak Windows. Za to nie trzeba płacić. Wystarczy wejść na ************* ;D

Avatar
Pan Z (niezalogowany) | 21.09.2008 14:02#4

To tylko jedna z wielu implementacji ;) nie ma się za bardzo czym podniecać.

Avatar
Grief (niezalogowany) | 21.09.2008 14:13#5

Heh... (-1) komentarzy :D -> http://images45.fotosik.pl/12/86e9693e461dd983.jpg

Mogliby tworzyć więcej gier pod OpenGL bo wtedy pewnie nie byłoby dużego problemu, żeby ta sama gra działała pod Linuksem chociaż mogę się mylić bo nie jestem za bardzo zorientowany w tym temacie :P Tylko czy w OpenGL można osiągnąć też tak dobrą grafikę jak w DirectX?

Avatar
tk (niezalogowany) | 21.09.2008 14:20#6

no to za parę lat przesiądę się na linuksa :)

Avatar
Lonnger (niezalogowany) | 21.09.2008 14:27#7

No to kolejny powód by przejść na Linuksa:) Ostatnio jak zainstalowałem Linuksa miałem problem z 3D dlatego wróciłem do windy... jak To wejdzie do użytku może na stałe przeskoczę:)

Avatar
BlackMan®™© (niezalogowany) | 21.09.2008 14:29#8

No to stawiam piwo, że za 2-3 lata DirectX zostanie z tyłu...

Dodatkowo już nie ma znaczenia, że wersja 3.0 nie spełnia oczekiwań programistów, bo będą mogli ją SAMEMU przepisać i zrobić jak należy !

Software Freedom FTW.

Avatar
Tom (niezalogowany) | 21.09.2008 14:31#9

Kiedyś czytałem że Vistę odpalili z Aero na gf 2 pod openGL, pytanie powinno brzmieć czy kiedyś DX będzie taki jak OG. Jak ktos nie wierzy niech zobaczy na jakich sprzętach bez cięć chodzi Compiz, a jakie wymagania ma Vista.

Avatar
normalny (niezalogowany) | 21.09.2008 14:34#10

nie ma się co podniecać, kolejna nie warta uwagi informacja. Tonący brzytwy się chwyta...

Avatar
Krysban (niezalogowany) | 21.09.2008 14:34#11

@tk - dlaczego za parę lat? Ja już to dawno zrobiłem.

Avatar
xenu (niezalogowany) | 21.09.2008 14:57#12

@Tom, sorry głupoty ***. OpenGL jest kilka lat za DirectX, ale na szczęście ostatnio wzięli się do roboty i starają się nadrobić stracony czas.

Avatar
Sławek (niezalogowany) | 21.09.2008 14:57#13

@Lonnger:
Nie rozumiem waszego rozentuzjazmowania. Chodzi o wprowadzenie jakiegoś standardu, aby sterowniki do kart graficznych były zbyteczne? Czy może chodzi o plany wprowadzenia DRI2 do Mesy? Dziękuję za odpowiedź. Dopóki nie przeczytałem twego postu myślałem, że prezentowane tutaj opinie są żartem, typu: W końcu na Linuksa będzie biblioteka zapewniająca nam OpenGL.
A może ten zestaw bibliotek wnosi własną, przenośną wersję XGL i WGL?

Avatar
??? (niezalogowany) | 21.09.2008 15:16#14

Rany Compiz i Compiz, przecież to tylko dodatek, jakby komukolwiek było to potrzebne to by zrobili na Viste.

Chcecie grafiki to se odpalcie Crysisa a wy nadal podniecacie się jedyną rzeczą na Linuksa - Compizem ehhh

Avatar
Grief (niezalogowany) | 21.09.2008 15:17#15

@Tom
Niby w jaki sposób to zrobili? Musieliby jakoś usunąć lub wyłączyć DirectX, który jest wbudowany w system na co podejrzewam Vista by nie pozwoliła.

Avatar
Johny Mnemonic (niezalogowany) | 21.09.2008 15:31#16

To MS zaliczył wpadkę,DX 10 się nie przyjął,bo oferuje zbyt mało nowości,prawdziwą rewolucję przyniesie CUDA Nvidii,poteżna karta grafiki,będzie mogła byc użyta nie tylko do generowania grafiki,ale do realizacji działań równoległych - przetwarzanie obliczeniowo obrazu i dżwięku,kodowania formatów graficznych i dżwiękowych,obliczeń fizycznych,następny DX będzie musiał to obsługiwac

Avatar
Bananikus (niezalogowany) | 21.09.2008 16:02#17

@Grief: Wywalić Directx to akurat najmniejszy problem, sam bym to zrobił. Tylko, jak oni zmusili Aero do używania Opengl nie mam pojęcia. Coś nie bardzo w to wierzę.

Avatar
aq (niezalogowany) | 21.09.2008 16:02#18

Zbliża się DX11 a ci nawet nie osiągneli poziomu porównywalnego z dziesiątką. Hurraoptymizm jest bezpodstawny a programistom OpenGL życzyć można jedynie powodzenia.

Avatar
Asasello (niezalogowany) | 21.09.2008 17:32#19

Często i gęsto widzę tu komentarze typu, że się przesiada na Linuksa za parę lat bo coś tam, coś tam. Co wy ludzie 13 lat macie czy jak? Jak się przesiadacie to się przesiadajcie i nie piszcie, że za parę lat. Jak ktoś chcę korzystać z Linuksa to przesiądzie się od razu, nie będzie czekał parę lat. To jest objaw uzależnienia, człowiek zawsze rzuca nałóg za jakiś czas (od nowego roku, od jutra, za kilka lat, etc). Powiem Wam jesteście uzależnieni od Windowsa i nigdy go nie zostawicie :D

Avatar
Sienio (niezalogowany) | 21.09.2008 19:43#20

Czyli co? Teraz RMS z czystym sercem będzie mógł odpalić glxgears?

Avatar
NBT (niezalogowany) | 21.09.2008 20:23#21

Dobrze, że tak się stało.
A co do samej mini-dyskusji o grafice to od razu mówię, że mi na niej nie zależy, bo w końcu grafika to rzecz drugorzędnia, najważniejsza jest grywalność, ale to tylko moje zdanie.

Avatar
noname (niezalogowany) | 21.09.2008 22:32#22

OpenGL się rozwija w szybkim tempie.
Nie wiem na jakiej podstawie ktoś mówi że ogl jest jeszcze za dx10... chyba tylko dlatego, że obok OpenGl widnieje 3 a nie 10 :P

ps. w internecie sa demka od Sony w których nie ma ani ogl, ani dx, i to jest podobno najszybsze rozwiazanie dla PS3.

Avatar
sabby7890 (niezalogowany) | 21.09.2008 22:36#23

@Sienio

ROTFL:D W sumie masz trochę racji, ale otwarte technologie pozwalają je skalować (dostosowywać do wymaganych potrzeb). Co by było, gdyby np telefon albo żarówka należały do jednej firmy (tzn. specyfikacja, jak to wykonać).

Wolne sterowniki sprawiają, że sprzęt na nich oparty działa out-of-the-box. Czyli, jakbyś miał wolny sterownik NVidii lub karty sieciowej na usb, urządzenie działałoby na każdym sprzęcie. To jest dobre np w podróży, gdy chcesz komuć dać kartę wifi na USB i zapomniałeś wziąść ze sobą sterowników - przy otwartej implementacji nie miałbyś żadnych problemów.

Avatar
dejwid1991 (niezalogowany) | 21.09.2008 23:48#24

Do Grief gdzies na dobreprogramy jest wzmianka o tym ze opengl jest podobnie wydajny do directx 10. Tylko, czemu producenci sprzetu nie umozliwiaja nam sie w pelni cieszyc potencjalem opengl. Na szczescie jest compiz.

Avatar
free_man (niezalogowany) | 21.09.2008 23:54#25

DirectX już jest w tyle.

Jestem programistą piszę programy oparte na GTK i OpenGL. Dla Windowsa i Linuxa.

Avatar
900 (niezalogowany) | 22.09.2008 1:20#26

@NBT
Dobrze gada, polejcie mu :) jak gram w którąś z tych nowych gier to mnie szlak trafia że to coś mi się szybko nudzi :/ tak więc dlatego do tej pory gram w takie gry ja ET, UT czy WoW. Bo to chociaż ma jakąś grywalność a nie te nowe Crysisy czy cholera go wie co jeszcze.

Avatar
ja (niezalogowany) | 22.09.2008 1:26#27

@aq

[Zbliża się DX11]

I co z tego że się zbliża ? Jak ma wprowadzać takie "nowości i rewolucje" jak 10, czyli wydaj kasę na nową kartę, a dostaniesz w zamian różnicę w stosunku do poprzedniej wersji niezauważalną dla ludzkiego oka, to ja osobiście podziękuję. Krótko mówiąc, szumu było bardzo dużo, ale efekty są naprawdę mizerne. Miejmy nadzieję że z 11 tak nie będzie.

PS. Tak wiem wiem, DX11 ma być kompatybilny w dół, czyli Ci co mają kartę obsługującą 10, będą mogli też odpalić 11.

Avatar
Johny Mnemonic (niezalogowany) | 22.09.2008 9:08#28

"ps. w internecie sa demka od Sony w których nie ma ani ogl, ani dx, i to jest podobno najszybsze rozwiazanie dla PS3."
Ale są inne biblioteki

Avatar
ja (niezalogowany) | 22.09.2008 10:04#29

w sumie czy tak na prawde można spodziewać sie czegos nowego, wodotrysków? nie sadze aby nas czyms zaskoczono

Avatar
Gucio (niezalogowany) | 22.09.2008 10:09#30

@noname - przecież PS3 chodzi na przerobionym OGL-u

Avatar
konuhageruke (niezalogowany) | 22.09.2008 10:28#31

@asasello
Masz rację. Mam ubuntu jako drugi system i się go uczę obsługiwać. Lepiej mi w Windzie, ale zrezygnuję z niej, czemu? Bo mam kupionego XP i nie będę rezygnował z czegoś za co płacę. Jak już nie będę mógł zainstalować XP, wtedy nie kupię nowego systemu... Wole legalnie, ale jestem skąpy :)

Avatar
qpa (niezalogowany) | 22.09.2008 10:34#32

wyswietlacz w zegarku ma wiecej mozliwosci niz ten archaiczny opengl. technologia z epoki kamiennej. to jest agonia tego projektu.

Avatar
pawelcd (niezalogowany) | 22.09.2008 11:34#33

milo z ich strony :)

Avatar
Sannindan (niezalogowany) | 22.09.2008 11:46#34

@Gucio
I co z tygo że na PS3 pisze sięw OGL ES.
Jakośmało firm na to pisze (tzn strasznie wszyscy szydzą na Sony) w przeciwieństwie do Xbox 360 (DX).

Pozdrawiam.

Avatar
MiL (niezalogowany) | 22.09.2008 11:51#35

@qpa
Czlowieku nie zajmuj głosu jezeli nie masz o czyms pojecia.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 22.09.2008 12:15#36

fajna strona

Avatar
qpa (niezalogowany) | 22.09.2008 12:36#37

Open GL swietnie sobie dawal rade w 1998 roku kiedy konkurent od MS czyli DirectX raczkowal i byl nieufnie traktowany przez programistow. Pamietam czasy pierwszego Unreala kiedy to na karcie z chipem Permedia 2 sprzetowo wspomagajacym Open GL zapierdzielal lepjej niz na DirectX z ktorego mozna bylo skorzystac jedynie po dodaniu drugiej karty wspomagajacej (3Dfx voodoo). piekne czasy... niestety DX sie rozwija a Open GL czolga sie za nim.

Avatar
uposledzony (niezalogowany) | 13.07.2009 23:29#38

no fajnie ; p

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Recenzja MSI WindTop AE2410

Powiew świeżości?
Spotkajmy się na HotZlocie!

13-15 07 2012, Zamek na Skale
Test Garmin Forerunner 610

Osobisty asystent treningowy
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av