Scribus 1.3.3.7

10.01.2007 16:31, Autor: msliwa, Kategoria: News
NewsImage

Ukazała się kolejna testowa wersja rozbudowanego darmowego narzędzia DTP - Scribusa. Mimo, iż program formalnie pochodzi z niestabilnej gałęzi, to nie powinien sprawiać on większych problemów.

Scribus umożliwia tworzenie różnego rodzaju publikacji - od prostych broszur poprzez biuletyny i gazetki do nawet książek. Cechuje się przejrzystym interfejsem, którego część rozwiązań i elementów nasuwa skojarzenia z takimi legendami jak chociażby QuarkXPress. Co ważne dla wielu użytkowników, interfejs ten jest polskojęzyczny, a sam program oferuje obsługę polskich znaków narodowych i dzielenie wyrazów. Scribus pozwala na wykorzystywanie czcionek TrueType, Type 1 i OpenType. Definiowanie kolorów jest możliwe w standardach RGB i CMYK. W publikacjach można wykorzystywać pliki graficzne w najpopularniejszych formatach (m.in. SVG, EPS, PSD, TIFF, JPEG, PNG). Umożliwia też generowanie elektronicznych publikacji w formacie PDF (również formularzy).

Wersja 1.3.3.7 to głównie poprawki błędów znalezionych w poprzednim wydaniu. Prócz tego zaktualizowano tłumaczenia, rozszerzono funkcjonalność importu plików SVG i odświeżono grafikę. Od tej wersji przygotowywane są także paczki instalacyjne dla systemu OS/2. Nowy Scribus dostępny jest w wersji dla Windows i Linuksa (źródła i pakiety dla SUSE).

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (21)  

Avatar
Szorstki (niezalogowany) | 10.01.2007 16:39#1

Niestety daleko mu jeszcze do komercyjnych zastoswań np. Adobe, które m.in. moim zdaniem są bezkonkurencyjne :)

Ale może kiedyś będę go używał, jak na razie czekam aż się rozwinie ;]

Avatar
BB (niezalogowany) | 10.01.2007 16:40#2

"pliki graficzne w najpopularniejszych formatach (m.in. SVG, EPS, PSD, TIFF, JPEG, PNG)"
a BMP, czy GIF to on nie obsługuje? Rozumiem, że autor newsa napisał "między innymi", ale GIF'y to jedne z tych, które powinien wymienić na początku

Avatar
Mako (niezalogowany) | 10.01.2007 16:49#3

@BB
Nie wiem na pewno ale może tych formatów nie obsługiwać. GIF nie jest wolnym formatem, w związku z roszczeniami patentowymi związanymi z GIFem powstał format PNG, który ma go zastępować.

Pozdrawiam
Mako

Avatar
zdzana (niezalogowany) | 10.01.2007 16:51#4

@BB

Nie w tej dziedzinie, jeśli chodzi o DTP to gif, jest praktycznie nieprzydatny ze względu na ograniczoną ilość brarw. Tutaj jak wymieniono, głównie w grę wchodzi grafika wektorowa lub pliki pozwalające na obrazy w pełnej palecie i bez kompresji stratnej (ewentualnie z niewielką stratą jak JPEG w wysokiej jakości i rodzielczości).

Avatar
new_one (niezalogowany) | 10.01.2007 16:53#5

@BB
Chodzi o najpopularniejsze formaty do druku. Tutaj GIF nie znajduje zastosowania, nie ma on możliwości zapisu w CMYKu.
Pozdrawiam

Avatar
Nicodem (niezalogowany) | 10.01.2007 16:56#6

taaa, zwłaszcza w kontekście składu tekstu... Gdzie GIF do druku???? Daj spokój... nie wygłupiaj się.

Avatar
CyberanT (niezalogowany) | 10.01.2007 21:51#7

Do szkolnej gazetki drukowanej na zwyklej drukarce to moze i o sie nadaje, ale do składu tekstu w poligraficznym znaczeniu ;) jest co najmniej zabawny, żeby nie powiedzieć żałosny... chwała autorom za walke z wiatrakami. Ten program nie ma szans dorownac Quarkowi czy Indesign, one ciagle przed nim uciekają.. i to szybciej niż on się rozwija.. wiec dystans się zwiększa.

Avatar
Kamil (niezalogowany) | 10.01.2007 23:24#8

Skoro Linux Magazin na tym składają to chyba nie jest taki do niczego.

Avatar
slocum (niezalogowany) | 11.01.2007 8:19#9

@CyberanT

masz racje...walka z wiatrakami...

bardzo podziwiam i szanuje ludzi ktorzy rozwijaja aplikacje Open jednakze podzielam zdanie CyberanT ze jest to walka z wiatrakami. Wydaje mi sie ze nawet najlepszy zespol hobbystow nie dorowna zawodowemu teamowi - i to nie ze wzgledu na umiejetnosci (bo pewnie coderzy GNU maja je wieksze niz rzemielsnicy komercyjni) ale ze wzgledu na wsparcie finansowe i mozliwosci czasowe.

Druga rzecz to rozdrobnienie...dlaczego powstaja dziesiatki konkurencyjnych projektow, ktore tak naprawde maja te sama funkcjonalnosc ? czy nie jest to marnotrawstwo czasu ? czy nie wiekszym pozytkiem byloby polaczenie sil i stworzenie wspolnego projektu wiele bardziej zaawansowanego ? a tak to tylko mamy chaos (wystarczy spojrzec na mnogosc dystrybucji linuxa i systemow zarzadzania pakietami) a wszystkie projekty sa w polowie drogi....daleko daleko za komercyjnymi. Zapewne problemem przy połączeniu byłoby zarzadzanie projektem i różne wizje każdych z osob co do koncpecji standardow itp itd, ale to juz temat na inny post.

Avatar
PiotrG (niezalogowany) | 11.01.2007 11:51#10

"...a tak to tylko mamy chaos (wystarczy spojrzec na mnogosc dystrybucji linuxa i systemow zarzadzania pakietami) ... "

To są jakieś komercyjne systemy zarządzania pakietami?

Avatar
slocum (niezalogowany) | 11.01.2007 12:08#11

@PiotrG

nic mi na ten temat nie wiadomo...
a czy nie moglby istniec jeden system zależnosci i jeden system zarzadzania pakietami ? dlaczego to nie jest ustandaryzowane ? dlaczego jest rozwijane tyle systemow ? czy naprawde nie mozna sie dogadac ? czy koniecznie trzeba dyskutowac nad wyzszoscia swiat Bozego Narodzenia nad Wielkoanoca ?

Oczywiscie wdzieczny jestem spolecznosci Open Source, gdyz sam korzystam z jej dorobku. Uwazam jedynie ze duza czesc pary idzie w gwizdek i gdyby spolecznosc potrafila sie dogadac to programy jakie tworzy bylyby o wiele wiele lepsze, na pewno porownywalne jak nie przewyzszajace tych komercyjnych.

Co innego jest praca w firmie za kase, gdzie szef kaze ci rozwijac produkt w okreslonym, narzuconym przez niego kierunku z ktorym sie zgadzasz lub nie. Nie pozostaje nic innego jak zagrysc zeby i wykonac swoja prace a pod koniec miesiaca skasowac pieniadze.
Czym innym jest natomiast praca po godzinach, kiedy piszemy cos dla wlasnej przyjemnosci, zazwyczaj bez wynagrodzenia. Nie wyobrazam sobie aby jakas osoba brala udzial w projekcie GNU nie zgadzajac sie z jego zalozeniami czy kierunkiem rozwoju. Wtedy to wlasnie taka osoba odchodzi od projektu i zaklada wlasny blizniaczy. Projekty sie mnoza a wszystkie w gruncie rzeczy sa podobne i kazdy w fazie rozwoju ;)

Mysle ze na te przypadlosc po prostu nie ma lekarstwa...i trzeba sie z nia po prostu pogodzic...

Avatar
kubek (niezalogowany) | 11.01.2007 13:09#12

a jakies konkrety co do roznic? powiedzmy 16 str tekstu A4 z worda i 10 zdjec, jakie sa niedogodnosci lub tragiczne roznice w stosunku do indesigna?

Avatar
slocum (niezalogowany) | 11.01.2007 15:54#13

@kubek

no chyba kolega nie mial okazji poznac obu programów ;).....a jak się kolega uprze to 16 stron tekstu i 10 zdjec mozna zlozyc w wordzie czy OOo...a znam tez takich co zdjecia skladaja w excelu ;):)

Avatar
slocum (niezalogowany) | 11.01.2007 15:58#14

@kubek

rownie dobrze mozna zapytac: 100 km Porche 911, LandRover, Mercedes Sprinter... roznice ??? to zalezy...
- jesli mamy przewiesc 8 osob no to - sprinter
- jesli jedziemy do lasu czy w piasek - LandRover
- jesli chcemy zrobic setke w 40 minutek to pewnie wybierzemy 911
- jesli planujemy przejechac tylko na przedmiescia miasta i spowrotem to pewnie wszystkie trzy samochody beda odpowiednie....

mysle ze oddalem sedno sprawy...

Avatar
kubek (niezalogowany) | 11.01.2007 19:35#15

tak myslalem, kazdy madry ale jak konkrety to sciema i dziwne porownania :P, konkrety panowie, konkrety!!! tak pisac to moze moja babcia :P

np.

w scribusie jest opcja likwidowania wiszacych spójników, a w w wielkim indesignie nie ma takiej opcji trzeba recznie doinstalowac skrypt

czekam dalej na konkretne info, nie bede mowil czy znam idesigna i skribusa bo nie o to chodzi :)

Avatar
Aeonyx (niezalogowany) | 27.02.2007 14:07#16

A ja bardzo się ciesze że powstaje darmowe narzędzie do składu tekstu, ponieważ nie każdego stać na płatne programy. Poza tym widać że projekt żyje i z każdą wersją widać zmiany, pod względem funkcjonalności. Oby tak dalej.

Avatar
mq (niezalogowany) | 27.02.2007 20:37#17

No i Scribus jest genialny do programowania w PDF-ach, żadne narzędzie Adobe się do tego lepiej nie nadaje.

Avatar
ikkiz.glt.pl (niezalogowany) | 27.02.2007 22:09#18

"Uderz w stół a norzyce się odezwą" - napisz o Scribusie a ktoś napisze że mu daleko do Indesigna. To samo napisze o GIMP vs. Photoshop, Blender vs. 3dmax i Linux ws. Vista.
Chyba panowie nie łapiecie, żesą ludzie, którzy piszą dla innych ludzi programy, które są naprawdę użyteczne całkiem za darmo. wracajcie do swoich piratów firmy adobe bo scribus nie nadaje się dla takich ignoranów, bo nie służy do gifów.

proponuje, dla ułatwienia malkontentom zadania w trolleniu, na forach przygotować tabelę komercyjnych odpowiedników programów GPL, żeby im łatwiej było napisać jest "lepsze" i co "rządzi"

Avatar
darksite (niezalogowany) | 16.03.2007 12:15#19

Od wczoraj 1.3.3.8

Avatar
RzuraF20 (niezalogowany) | 20.03.2007 11:20#20

Zgadzam się z przedmówcą "ikkiz.glt.pl" i dodam że jest taka zasada jak ktoś chce się przyczepić to zawsze coś znajdzie. Kolega który wspomniał o GIF'ie widocznie nie ma pojęcia co to format graficzny i jego zastosowania (być może dla niego GIF, TIF, PDF i SVG to poprostu coś co pokazuje obrazki) Aprpo rozwoju projektu Scribus. Przeznaczcie połowę środków jakie trzeba zapłacić za komercyjne programy, a zobaczycie jak się rozwinie.
Na własnej skórze przetestowałem Corela i Inkscape'a, w szkole uczyłem się pierwszego w domu drugiego. I zgadnijcie co wybrałem? [Inkscape] Porównajcie prozaiczną czynność - narysowanie prostej kreski. Do OpenSoftware przekonuje mnie występowanie na wielu platformach. Scribus ma podstawową zaletę, stosunek cena/możliwości bije na głowę komercyjne projekty. Znacie takie przysłowie "Darowanemu koniowi ..."

Avatar
LinuX (niezalogowany) | 22.04.2008 20:10#21

Jak dla mnie jest on rewelacyjny. Kto mądry kupi za pare tysi jakiś Adobe i Corel'a do grafiki wektorowej?

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Recenzja nowego iPada

Rewolucja czy stagnacja?
Recenzja Samsung NP530U4B

Ultabook z nadwagą
Testujemy: Manta Smart TV Box

Internet w telewizorze
Recenzja MSI WindTop AE2410

Powiew świeżości?
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av