Specyfikacja Office Open XML gotowa

10.10.2006 11:09, Autor: Wojciech Kowasz (Docent), Kategoria: News
NewsImage

Brian Jones, program manager w zespole Microsoft informuje na swoim blogu, że specyfikacja nowego formatu wykorzystywanego w pakiecie Office 2007 - Office Open XML - jest już gotowa. Komitet techniczny pracujący nad formatem podczas ostatniego spotkania w Trondheim w Norwegii jednogłośnie zatwierdził kształt dokumentu. To oznacza, że specyfikacja trafi pod obrady Zgromadzenia Generalnego stowarzyszenia Ecma i już w grudniu Office Open XML może otrzymać oficjalny status standardu Ecma.

To ogromny krok naprzód dla całego komitetu, który pracował od grudnia 2005. W jego skład wchodzi nie tylko Microsoft, ale wiele innych firm takich jak np. Apple, BP, Intel, Novel, Statoil, Toshiba oraz organizacji - Biblioteka Brytyjska i Biblioteka Kongresu USA. Dokument można pobrać ze stron Ecma International. Jest on dostępny w trzech wersjach: oficjalnej PDF, PDF z tagami (dla poprawienia nawigacji) oraz oczywiście DOCX. W sumie jest to ponad 6 tysięcy stron.

Źródło: MSDN Blogs
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (18)  

Avatar
pazkooda (niezalogowany) | 10.10.2006 12:01#1

No cóż przyjdzie na poczekać trochę na ten "standard". Czytanie 6 tys. stron "robaczków" ;) trochę zajmie.

Avatar
mietek (niezalogowany) | 10.10.2006 12:10#2

6 tysięcy stron - poczytam sobie do puduszki ;)
o czym tak można pisać przez 6 tysięcy stron ??? - encyklopedie są cieńsze...

Avatar
Galaktyczny Edek (niezalogowany) | 10.10.2006 12:12#3

Kompletnie OT (a moze wlasnie on topic?), wlasnie natknalem sie na ciekawy artykul "Dlaczego nie lubimy Microsoftu?", ktory jest tu: http://www.gazeta-it.pl/etyka/git34/microsoft_do_druku.html

Przyznam, ze moge sie w 99% zgodzic z tezami autora artykulu.

Avatar
lord (niezalogowany) | 10.10.2006 12:46#4

@edek.. masz racje stary.. masz racje

Avatar
mnmnc (niezalogowany) | 10.10.2006 12:55#5

Mam nadzieje ze M$ skonczy z ręką w nocniku... przecież mamy już (obowiązujący w UE i Polsce) Open Document...

Avatar
Quest-88 (niezalogowany) | 10.10.2006 13:06#6

Ciekawe ile czasu minie za nim Ecma zwerfikuje te 6 tys stron. Oby noga im się podwinęła :)

@Galaktyczny Edek

bywasz czasem na jabberze?

Avatar
X-bot (niezalogowany) | 10.10.2006 13:20#7

@Galaktyczny Edek:
Po przeczytaniu artykułu, który przytoczyłeś zaczynam się zastanawiać jakie cele mają dobreprogramy.pl Tu aż grzmi od nowinek z dziedziny M$ już nie wspominając o całym dziale poświęconym Viscie...

@Redakcja:
Kiedy w końcu pojawi się poddział z programami pod Linuxa

@Artykuł:
Jest tam jedna rzecz, z którą się nie mogę zgodzić, a mianowicie to, że po instalacji Windy muszę się co chwila borykać z problemami z oprogramowaniem. Póki co mam mniej problemów z Windą niż z Linux'em. W alternatywnym systemie dużo trudniej niestety wykonać często najprostsze czynności. I jest sprawą dyskusyjną czy jest to wina M$ czy programistów Linuxa

@All:
Kupujmy MACi! :P

Avatar
jar (niezalogowany) | 10.10.2006 13:58#8

Przeglądałem to. Jest tam o samych gradientach i clipartach kilkadziesiąt stron. Żaden to standard, gdyż po pierwsze nie jest czytelny dla człowieka (tak to jakieś mnemoniki w stylu ) a po drugie standard ma opisywać część wspólną formatów, a nie wyróżniki jednego produktu (MS Office).

Trochę śledziłem sposób w jaki się standardy rejestruje. Organizacja Ecma nie ma takiej siły przebicia jak ISO, a ponadto standaryzacja w ISO jest procesem otwartym, podczas gdy w Ecma głównym elementem jest cena (oczywiście w ISO też się płaci).

Dobrze producenci programów biurowych (IBM, SUN, OpenOffice, KOffice, Google) nie podążają w ślepą uliczkę - już korzystają z OpenDocument, czyli standard ISO.

http://pl.wikipedia.org/wiki/OpenDocument

PS: tysiące stron specyfikacji, ale nie ma ani jednej dotyczącej formatu MS Access (.accdb (2007) lub choćby .mdb (do 2003)). Średnio rozgarnięty informatyk powie, że tyle stron to zajmuje dokumentacja KONKRETNEGO programu a nie sama specyfikacja. I w tym właśnie problem.

Avatar
jar (niezalogowany) | 10.10.2006 14:08#9

Obcieło mi tag: chodzi o "jakieś mnemoniki w stylu p:t". Elementami standardu nie może być "copyrighted content" w styli klipartów. Do dziś nie ma też zrzeczenia się patentów obecnych w MSOXML (SUN zrobił to z OpenDocument).

Avatar
Gunther (niezalogowany) | 10.10.2006 14:42#10

Szkoda słów. Kolejna microsoftowe pseudo - standardy... Ale na pewno się przyjmie i będzie powszechnie używany. Takie są koleje losu w tym interesie...

Z drugiej strony to czego się spodziewać. Bez wątpienia Office produkcji MS to produkt dopracowany i bardzo przyjazny użytkownikami. Szkoda tylko, że nie ma opcji eksportu do pdf (ma być ponoć w nowszej wersji). Bądźmy szczerzy - OpenOffice jest bardzo przyzwoity i ma wiele zalet, ale już sam rzut oka na paski narzędzi pokazuje nieco wyższy stopień komplikacji pakietu, no i jeszcze w pewnych zastosowaniach nieco mu brakuje. KOffice to pomyłka. Poza Kexi i programami graficznymi to się w ogóle nie nadaje do użytku na tym etapie rozwoju...
A sam OpenDocument to super format. Objętość pliku jest chyba ze trzy razy mniejsza niż .doc

Avatar
Quest-88 (niezalogowany) | 10.10.2006 15:28#11

@Gunther

Finalna wersja MS Office'a nie będzie zawierać funkcji eksportu do PDFa.

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej nt przyszłych zmian w OpenOffice.org, możesz przejrzeć nagrania wideo z OOorg Conference 2006:
* Myśli przewodnie: http://ooocon-kiberpipa.kiberpipa.org/media/index-keynote-2006.html
* Rozmowy: http://ooocon-kiberpipa.kiberpipa.org/media/index-talk-2006.html
* Wywiady: http://ooocon-kiberpipa.kiberpipa.org/media/index-interview-2006.html

Jest tam mnóstwo bardzo cennych informacji. Szkoda, że redakcja nie napisała newsa o tym ważnym wydażeniu... :S

Avatar
Ehh (niezalogowany) | 10.10.2006 15:57#12

@Gunther:
Łał. Masz dokumentację tego standardu i już przeczytałeś te 6 tys. stron? Wiesz chociaż co to jest ECMA?

Avatar
andriusza (niezalogowany) | 10.10.2006 16:42#13

@Quest-88 a orientujesz się może, czy w OpenOffice mają wprowadzić tabele przestawne?

Avatar
Galaktyczny Edek (niezalogowany) | 10.10.2006 17:10#14

@Quest-88

W ogole ostatnio malo bywam na Necie. Moi rodzice maja klopoty ze zdrowiem, a i ja powoli dojrzewam do mysli o zmianie pracy (lub zamieszkania), wiec krece sie po trojkacie o bokach kilkusetkilometrowych i jakos nie moge przemoc sie do klawiatury. Tak niestety bedzie chyba przez pare tygodni. Ech, nie chce smecic. Przepraszam, za brak obecnosci na Necie.


Tak znow nieco wokol tematu. Od kilkunastu godzin jest juz wersja pelna OpenOffice.org 2.0.4 EN. Mozna ja sobie sciagnac tutaj:
http://ftp-1.gwdg.de/pub/openoffice/stable/2.0.4/OOo_2.0.4_Win32Intel_install.exe (na tym serwerze takze wersje na inne oesy). Oficjalnie wersja zostanie ogloszona jak "rozprowadzi sie" po serwerach.

Poniewaz w istocie jest to wersja identyczna z wersja EN 2.0.4 RC3 to
jesli ktos jest niecierpliwy, to tu sznurek do wersji RC3 PL, ktora
niebawem zmieni chyba tylko nazwe (jesli wersje EN RC3 i final sa identyczne, to wersje PL chyba tez?):
http://mirror.switch.ch/ftp/mirror/OpenOffice/extended/2.0.4rc3/OOo_2.0.
4rc3_060926_Win32Intel_install_pl.exe

@Gunther
IMO OOo jest lepszy niz Ms Office - ma powycinane to co niepotrzebne ZDECYDOWANEJ wiekszosci uzytkownikow, jednoczesnie nie powielajac bledow Ms Office. Nie wspominam o wieloplatformoosci i otwartosci kodu. Oczywiscie nie znaczy to, ze OOo nie da sie jeszcze ulepszyc - na przyklad ja oczekuje tabow (wiem ze chyba beda w wersji 2.1) oraz cos czego mi osobiscie bardzo brak tj. czegos bedacego odpowiednikiem Quick Locale Switcher z Thunderbirda - zmiana ustawien jezykowych oraz przypisanych standardow notacji jednym klikiem).

Avatar
Quest-88 (niezalogowany) | 10.10.2006 17:55#15

@Galaktyczny Edek

Korzystając z okazji. Oto odpowiedź od Abilityplus na pytanie kiedy dodadzą wsparcie ODF do Ability Office

"ODF is something we will look at after the release of v5. It's a big
task - we think around 6 months (in other words, 3rd Qtr 2007). If we
can, we'll release it as an update to v5. If, after initial
investigation, it looks like it will take longer to implement, we'll
have to reconsider (e.g. maybe for v6)."

:)

Avatar
Galaktyczny Edek (niezalogowany) | 10.10.2006 18:40#16

To b. dobra wiadomosc, bo Ability Office to nie tylko kawalek softu, ale takze baza dla przyszlych programow Tesco. Szkoda, ze nie teraz, ale przynajmniej maja wole wprowadzania ODFa. Pod tym najwieksze dla mnie rozczarowanie to Corel z jego dziwna polityka.

Nie wiem czy miales okazje przetestowac tego viewera: http://www.officeviewers.com Jest darmowy (wlasciwie "przybudowka" Textmakera 2006). Odczytuje ODT, formaty microstoftowe i wlasny tmd. Przyznam, ze robi to b. dobrze, niezaleznie od formatu. Jest darmowy, na razie tylko na Windows, ale niebawem tez na linuksa.

Avatar
Gunther (niezalogowany) | 11.10.2006 10:34#17

@Ehh
Łał. Masz dokumentację tego standardu i już przeczytałeś te 6 tys. stron? Wiesz chociaż co to jest ECMA?

Nie przeczytałem i nie zamierzam. Po cóż miałbym to robić. Dotychczasowa praktyka pokazuje, że mimo wszelkich słabości formaty MS stają się formatami powszechnie używanymi. Czy mi się to podoba, czy nie to już nikogo nie interesuje...

@Galaktyczny Edek
Używam obecnie OOo w wersji 2.03 (a tak w ogóle to przerobiłem wszystkie chyba wersje od 1.04 bodajże). Postęp jest ogromny. Ale mimo wszystko stwierdzam, że dla przeciętnego użytkownika (takiego jak ja) produkt MS jest przyjaźniejszy - szybszy i posiadający sporo ułatwień (choćby wygodny schowek).

Avatar
fikimiki (niezalogowany) | 11.10.2006 12:59#18

@andriusza
O ile się orientuję to w OpenOffice już są tabele przestawne - tylko mają inną nazwę - szukaj:
Pilot danych
Jeżeli się mylę to mnie poprawcie :)
Fik

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Huawei E583C

Test przenośnego routera 3G
Recenzja Samsung NP530U4B

Ultabook z nadwagą
Testujemy GALAXY NOTE

Czy to tablet z telefonem?
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av