r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Sukces OpenShota na Kickstarterze: dzięki hojnej społeczności jeszcze w tym roku wydanie na Windows i OS-a X

Strona główna Aktualności

Zwykle to użytkownicy Linuksa proszą się o przeniesienie jakiejś ciekawej aplikacji z Windows czy OS-a X na ich system operacyjny. Te najbardziej znane, sztandarowe dla Linuksa aplikacje, takie jak GIMP czy LibreOffice, mają swoje wydania dla Windows. Czasem jednak okazuje się, że na Linuksa pojawiają się perełki, których użytkownicy innych OS-ów mogą tylko zazdrościć. Jedną z takich perełek jest nieliniowy edytor wideo OpenShot.

Historia tego narzędzia do obróbki wideo sięga 2008 roku, kiedy to Jonathan Thomas z kolegami postanowili stworzyć aplikację, która pozwoli montować na Linuksie filmy przynajmniej na poziomie amatorskim. W tamtych czasach alternatyw specjalnie nie było – z jednej strony dość prymitywne Kino z dziwnym interfejsem użytkownika, z drugiej strony zaawansowana i niewdzięczna Cinelerra, której obsługi byli w stanie nauczyć się jedynie najbardziej wytrwali. Dzisiaj można już docenić efekty tej pracy – napisany w Pythonie, z wykorzystaniem multimedialnego frameworka MLT OpenShot, to narzędzie, które pewnie nie zastąpi Final Cuta czy Adobe Premiere, ale dla amatorów zabawy z kamerą jest wręcz idealne: darmowe, stabilne i proste w obsłudze.

Popularność desktopowego Linuksa nie jest jednak duża, więc twórcy OpenShota zdecydowali się znaleźć więcej użytkowników dla swojego narzędzia, przenosząc go na Windows i OS-a X. Na prace potrzebne były jednak pieniądze. Te wyłożyła społeczność: zgłoszona na Kickstartera inicjatywa w ciągu niespełna dwóch tygodni pozwoliła zdobyć oczekiwane 20 tys. dolarów, wpłacone przez ponad 800 osób. Zgromadzonych pieniędzy będzie więcej, gdyż do końca zbiórki zostało 13 dni, a mimo to zebrano już niemal 25 tys. dolarów.

Dodatkowe pieniądze się nie zmarnują – zespół deweloperski już ogłosił, że po ukończeniu prac nad multiplatformowym silnikiem edycji wideo i zintegrowaniu go z wersjami OpenShota na poszczególne platformy, w dalszej kolejności zajmie się zwiększeniem stabilności, opracowaniem nowego interfejsu linii czasu (napisanym na WebKit, z użyciem JavaScriptu i CSS), zapewnieniem pełnego wsparcia dla biblioteki FFmpeg i dodaniem obsługi nowych kodeków. Jeśli zaś uda się zebrać 50 tys. dolarów, to deweloperzy zapowiadają stworzenie serwera edycji wideo, pozwalającego uruchamiać wszystkie procesy renderowania na zdalnej maszynie.

Wydanie na wszystkie trzy platformy OpenShota z nowym, napisanym w C++ silnikiem i ulepszonym interfejsem zapowiadane jest na listopad tego roku, zaś osoby które wsparły OpenShota przez Kickstarter otrzymają wcześniej dostęp do testowych wersji. Póki co możecie zobaczyć możliwości nowego silnika na poniższym wideo:

Póki co stabilną wersję OpenShota pobrać możecie z naszego repozytorium.

r   e   k   l   a   m   a
© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.