Trwają prace nad nowym interfejsem OpenOffice.org

22.07.2009 17:11, Autor: Wojciech Cybulski (Nicolass), Kategoria: News
NewsImage

OpenOffice.org, będący darmową alternatywą dla Microsoft Office i podobnych, płatnych zestawów oprogramowania stale się rozwija - jednak wraz z kolejnymi wydaniami, które wprowadzają szereg nowych funkcji i udoskonaleń, interfejs tego otwartego pakietu biurowego praktycznie się nie zmienia.

Ostatnie wydanie, oznaczone jako 3.1, które swoją premierę miało w maju, posiada interfejs przypominający ten z Microsoft Office 2003. Społeczność skupiona wokół projektu postanowiła coś z tym zrobić i przygotowała wstępny projekt nowego GUI dla programu Impress, który w pakiecie służy do przygotowywania prezentacji.

Na stronie twórców OOo pojawił się wpis prezentujący koncepcję nowego interfejsu oraz screen z prototypem GUI w wersji 0.10. Zaprezentowany projekt jest próbą pogodzenia zwolenników tradycyjnego menu oraz znanej z Microsoft Office 2007 wstążki. Nowy interfejs bazuje na idei odwróconej wstążki, łącząc elementy klasycznego menu i tzw. ribbon. Wśród funkcji oferowanych przez nowe GUI warto wymienić możliwość podglądu stylów dla czcionek, slajdów czy obiektów bez potrzeby ich stosowania oraz narzędzia do szybkiego klonowania i dodawania slajdów a także ich podglądu 3D. W projekcie zawarto także kilka alternatywnych wariantów, takich jak interfejs oparty na kartach, pasku przewijania i zanikającej odwróconej wstążce.

Choć nowy interfejs jest w bardzo wczesnej fazie rozwoju, jego przyszłość jest jasno określona. Odświeżone GUI zostanie najpierw zaimplementowane w Impressie zaś zdobyte wskutek wdrażania doświadczenie posłuży do przygotowania interfejsu dla pozostałych składników pakietu OpenOffice.org.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (85)  

Avatar
kaeries (niezalogowany) | 22.07.2009 17:25#1

Jestem zwolennikiem open source, ale ten interfejs w porównaniu do MS Office 2007 prezentuje się dość przeciętnie...

Avatar
zenon (niezalogowany) | 22.07.2009 17:29#2

Po co komu wstążka? W większości laptopów mamy ekran panoramiczny a wstążka zajmuje ze dwa, trzy razy tyle miejsca niż pasek jaki teraz mamy w OO. Żeby przynajmniej można ją było przenieść na bok tak jak w Koffice to jakiś sens w takiej zmianie by był, ale jak mam to wyglądać jak w MSO 2007 to wg. mnie jest kiepski pomysł.

Pozdrawiam!

Avatar
mondrala (niezalogowany) | 22.07.2009 17:29#3

ciekawe czy stac ich na "tantiemy" dla M$ za wstazke :-)

Avatar
freedom (niezalogowany) | 22.07.2009 17:34#4

No trzeba przyznać, że póki co, wygląda paskudnie. Bądźmy dobrej myśli, zwłaszcza, że jeszcze chwilę potrwa wdrożenie nowego interfejsu ;-)

Avatar
tomko222 (niezalogowany) | 22.07.2009 17:38#5

zapowiada się ciekawie...

Avatar
dzonasek (niezalogowany) | 22.07.2009 17:40#6

dobra informacja:) lubie oo ale interface z mso jest po prostu latwiejszy w uzywaniu:)

Avatar
obserwator (niezalogowany) | 22.07.2009 17:41#7

Może nowa wersja nie będzie taką porażką, jak to całe 3.1.
Spróbujcie doinstalować kilka przydatnych rozszerzeń, a niechybnie się wywali i będzie już tylko "odzyskiwać utracony dokument".

Avatar
??? (niezalogowany) | 22.07.2009 17:45#8

Obecny interfejs jest bardzo dobry - zmianom mówimy NIE

Avatar
Kuba (niezalogowany) | 22.07.2009 17:45#9

Oby nie przesadzili. Te wszystkie wstążki nie bardzo mi się podobają, mam nadzieję, że zostawią możliwość wyboru. Jedyne co powinni odświeżyć ikony. I będzie super.

Avatar
fenixproductions (niezalogowany) | 22.07.2009 17:48#10

Nieco absurdalne podejście. Najpierw krytykuje się wstążkę, a teraz nieudolnie kopiuje?

Po poświęceniu odrobiny czasu na "zabawy" z prototypem, stwierdzam, że odwrócenie wstążki nie jest najlepszym pomysłem. O ile sam "ribbon" zachowuje się jak panel kart, o tyle umieszczenie ich pod kontrolką zdaje mi się nie pasować. Cały czas odnoszę wrażenie, że nie wpłyną one na pasek przycisków, a zamiast tego, zrobią coś ze stroną prezentacji.

Prawdopodobnie "czepiam się", ale odnoszę wrażenie, że tak samo odrzucałoby mnie umieszczenie menu głównego nad paskiem stanu.

Avatar
APPLE (niezalogowany) | 22.07.2009 17:51#11

ale beznadziejny interfejs

Avatar
Karach (niezalogowany) | 22.07.2009 17:54#12

Brzydkie. :P A w ogóle to mogliby te wstążki robić z boku, skoro monitory są 16x9. A robiąc je z góry tylko skracają widoczną na ekranie część "kartki".

Avatar
Pawonashi (niezalogowany) | 22.07.2009 18:14#13

Kiedy po raz pierwszy widziałem coś takiego w Microsoft Office 2007, nie wróżyłem mu dobrze... teraz przyzwyczaiłem się do wstążki, ale dlaczego jeszcze OpenOffice?! Może i do tego się przyzwyczaję, ale wtedy OOo może uchodzić za klona, a nie konkurenta Office'a...
No cóż, używam OOo od dawna, więc mimo wszystko mam nadzieję, że ich twór będzie choć ciut wygodniejszy od tego z Office.

Avatar
janek109 (niezalogowany) | 22.07.2009 18:20#14

Dobrze że wprowadzają zmiany w UI byle nie za często. Myślę że odwrócona wstążka to dobry pomysł.

Avatar
sdj (niezalogowany) | 22.07.2009 18:24#15

te nowe przyciski przypominają blendera 2.4

Avatar
tomcio (niezalogowany) | 22.07.2009 18:29#16

Zamiast sie skupiac na interfejsie mogliby dopracowac dzialanie samego pakietu. Chociazby edycja tabelek w dokumencie - dziala duzo gorzej niz w Ms Wordzie 97 ! A korespondencja seryjna ? Probowalem wdrozyc OO w firmie, niestety okazalo sie ze nie da rady.... I wcale nie chodzilo o interfejs. Mimo to, trzymam kciuki, moze za 10 lat dogonia Ms Office 97 ;-)

Avatar
David_PL99 (niezalogowany) | 22.07.2009 18:33#17

Bez rewelacji... Sp*** sprawę... Interfejs do bani...

Avatar
hellypton (niezalogowany) | 22.07.2009 18:36#18

No trzeba przyznać że 2 lata twórcy OpenOffice przespali...
Interface OO jest tragiczny - ani nie jest funkcjonalny ani ładny. Dobrze, z ktoś się ocknął, nie mniej mam nadzieję, że to co jest w linku to tylko efekty zabawy programistów po pijaku, a nie wizja wyglądu OO...

Avatar
Henry (niezalogowany) | 22.07.2009 18:38#19

Aaaa! NIE, NIE, NIE, NIE! czerpanie z dokonan otylego Office to nie jest wlasciwa droga. Grrr, nie chce zadnej zasmolonej wstazki! wstazkami moga sobie podwiazywac kucyki.
Klasyczne, funkcjonalne menu.
Jesli Oo wprowadzi ten absurd w zycie, to przeniose sie na IBM Lotus Symphony i tyle.

Avatar
Guest (niezalogowany) | 22.07.2009 18:42#20

Dokładnie. W panoramicznych monitorach ciężko będzie się pracować. Lepszy już boczny panel. Można zmienić koncepcję w menu i na pasku narzędzi, ale niech nie kopiują MS OFFICE.

Avatar
Razi (niezalogowany) | 22.07.2009 18:47#21

Niech dodają interfejsy jakie chcą, byle by był WYBÓR!! Nie zawsze łatwo się do nowego przyzwyczaić.
Na razie wygląda ochydnie, bo to tylko rozstawione przyciski, ale pewnie dodadzą graficzne GUI. I też uważam że z boku była by lepsze - kartki są pionowe zazwyczaj, a ekrany są poziome, więc lepiej mieć więcej miejsca w pionie na kartkę.

Avatar
Etam (niezalogowany) | 22.07.2009 18:47#22

Jestem zwolennikiem opcji "w ustawieniach programu masz do wyboru: tradycyjnie i wstążka".
Tak będzie najlepiej.

Avatar
Henry (niezalogowany) | 22.07.2009 18:50#23

Wstazka to pomysl idiotyczny, ale tez nie wszyscy maja monitory 16:9. W swiecie jest takze miejsce dla uzytkownikow biurowych, programistow, grafikow; administratorow i tradycjonalistow. Nie kazdy czlowiek jest graczem z irracjonalnie i ponad potrzebe wielkim monitorem i mala serwerownia pod nogami.

Avatar
aaaa (niezalogowany) | 22.07.2009 18:54#24

jeżeli coś jest do *** to się to upiększa chociaż wizualnie....

Avatar
googol (niezalogowany) | 22.07.2009 19:00#25

Ten nowy interfejs mi się nie bardzo podoba. Na szczęście to tylko prototyp. Z tego co wiem to tą słynną wstążkę MS pozwala zaimplementować w dowolnym programie, za darmo o ile nie jest to pakiet biurowy.

Avatar
tivoli (niezalogowany) | 22.07.2009 19:13#26

Jak to jest, że jak MS pokazuje jakieś screeny, to zwykle ludziom się podoba i jest to na jakimś poziomie, a Linuksiarze (czy ogólnie środowisko Open Source) jak zwykle na bakier z wyglądem. Tylko tłumaczą, że system jest do pracy, a nie do ładnego wyglądania. Mnie to skutecznie odstrasza.

Avatar
alucard (niezalogowany) | 22.07.2009 19:41#27

A kiedy w końcu dokument tworzony w Openoffice bedzie wyglądał identycznie po otwarciu w MS Office i odwrotnie?

Avatar
Anonimek (niezalogowany) | 22.07.2009 19:42#28

W treści artykułu niefortunnie użyto sformułowania "projekt nowego GUI". To co przedstawiono jest bowiem prototypem, czyli najprościej mówiąc prezentacją możliwości wytworzenia czegoś. Projekt zaś jest to plan, wzorzec według którego dana rzecz będzie wytwarzana, rozwijana itd.
Prototyp a projekt, to dwie różne rzeczy.

Nic dziwnego, że ludzie piszą w komentarzach, że brzydkie. Prototypy są prawie zawsze brzydkie i prawie zawsze różnią się od projektu (a już na pewno od wersji finalnej produktu).

Avatar
falcone (niezalogowany) | 22.07.2009 19:43#29

Według mnie gruntowna zmiana interfejsu całego pakietu biurowego byłaby jak najbardziej wskazana. GUI jest jednak wizytówką programu i dobrze przemyślane zdecydowanie poprawia wizerunek aplikacji, a przy tym - co najważniejsze - sprawia, że codzienna praca staje się łatwiejsza. Nie mam nic przeciwko temu, żeby można było w każdej chwili wrócić do 'starego' interfejsu. W końcu, skoro tyle lat się korzysta z OOo można było się przyzwyczaić do tego, że wszystkiego trzeba szukać w rozwijanych menu :P Jeśli chodzi o prototyp nowego UI - mógłby być jak dla mnie bardziej - aż strach powiedzieć - ribbonowy :)

Avatar
Stawik (niezalogowany) | 22.07.2009 19:49#30

poki co to jakos tak srednio to wyglada, ale trzeba poczekac do wersji finalnej i wtedy sie zobaczy. Poki co do wstazki przywyklem, a nawet sie uzaleznilem ;)

Avatar
piszczyk^3 (niezalogowany) | 22.07.2009 19:57#31

Wstążka na tak, ale PRZEZROCZYSTA!

Avatar
Marcin (niezalogowany) | 22.07.2009 20:07#32

Blendera? BLENDERA?
Blender przy tym syfie to cud. To marna imitacja Ribbona, OOo nie ma przyszłości.

Avatar
Braver (niezalogowany) | 22.07.2009 20:32#33

Wstążka jest bezsensowna. Zostawię OOo i wrócę do MS Word 2000, jeśli zmienią interfejs na takie dziadostwo. Jestem za stary na takie błyskotki

Avatar
Shevchenko1987 (niezalogowany) | 22.07.2009 20:49#34

Zobaczymy..

Avatar
KoWaL (niezalogowany) | 22.07.2009 20:56#35

Zostawić klasyczne gui z odświeżonymi ikonkami i zrobić nowe na wstążkach. I żeby każdy mógł sobie przy instalacji wybrać :p

Avatar
Bart (niezalogowany) | 22.07.2009 21:05#36

A poprawić najpierw to co jest zrąbane nie łaska? Nich ten gniot najpierw zacznie działać jak należy a potem będzie można zawieszać na nim wstążki i bombki.

Avatar
wezyr (niezalogowany) | 22.07.2009 21:13#37

Microsoft utrudnił swoją niefunkcjonalną wstążką na 1/3 ekranu życie użytkownikom, więc żeby być trendy OO również nas uszczęśliwi tym dziadostwem - dziękujemy... super, cool, oł je!

Avatar
Gunther (niezalogowany) | 22.07.2009 21:13#38

Bleee...
Dość toporna próba skopiowania Ribbona.
Proponuję w dobie panoramicznych monitorów przenieść pasek na bok interfejsu, zwalniając nieco miejsca w górze i zwiększając przestrzeń roboczą.

Avatar
penguin (niezalogowany) | 22.07.2009 21:15#39

mowta co chceta, ale wstazka to - imho - genialny wynalazek.

od poprzedniego zlotu na ktorym wytargalem office 2007 pracuje na nim dosc czesto i w zasadzie krotka pilka; zadania wykonuje sie szybciej i prosciej.

oczywiscie trzeba to jeszcze jakas madrze na wstazce rozlozyc, ale powrot do tysiecy rozwijanych menusow i okienek po obcowaniu z ribbonem nie jest juz taki fajny.

jesli o mnie chodzi, mogliby tego uzyc nawet w visual studio, choc zdaje sobie sprawe z jakim oburzeniem spotka sie tego typu inicjatywa :)

Avatar
Mariusz (niezalogowany) | 22.07.2009 21:31#40

W porównaniu do MS Office ten z OO wygląda paskudnie... I tym chcecie konkurować? Proszę... Mamy XXI wiek.. Wytężcie się w końcu. Nie mam nic do OpenOffice, ale przy GUI mogliby się trochę postarać

Avatar
smasz (niezalogowany) | 22.07.2009 21:36#41

ten nowy interfejs to jakiś koszmarek, żeby nie powiedzieć paskudztwo :) Boże jak dobrze że jest jeszcze Lotus Symphony :) powiem szczerze że najfajniej mi się właśnie w intefejsie Lotusa pracuje..

Avatar
anonim (niezalogowany) | 22.07.2009 21:37#42

Mogliby trochę popracować nad wyglądem przycisków i tą szarością. I też wolałbym mieć to z boku, ustawione pionowo. Wtedy mogłoby to być całkiem wygodne, tyle że trzeba by się przyzwyczaić. A tak pewnie trochę popsioczę, zanim wejdzie mi w krew nowy interface.

Avatar
PeterPlatter (niezalogowany) | 22.07.2009 22:11#43

Jak nie znoszę wstążki, tak ten nowy interfejs OOo wygląda ciekawie. Jeśli jeszcze pozostawią możliwość włączenia klasycznego to w ogóle będzie molto bene :)

Avatar
Radek (niezalogowany) | 22.07.2009 22:29#44

zajmuja sie bzdurami
a byc moze naewt psuja dobry interfejs
MSO nie jest wzorem, OO nie musi byc
MSO podobny,
lepiej niech wymysla cos dobrego w funkcjonalnosci aplikacji OO
albo poprawia bugi,
jakis czas temu instalowalem OO z galezi 3 i porazka writer uszkadza pliki DOC, zglosilem buga, wrocilem do 2.4 i nie ma problemu
wstazka mnie napewno nie przekonaja

Avatar
Radek (niezalogowany) | 22.07.2009 22:29#45

zajmuja sie bzdurami
a byc moze naewt psuja dobry interfejs
MSO nie jest wzorem, OO nie musi byc
MSO podobny,
lepiej niech wymysla cos dobrego w funkcjonalnosci aplikacji OO
albo poprawia bugi,
jakis czas temu instalowalem OO z galezi 3 i porazka writer uszkadza pliki DOC, zglosilem buga, wrocilem do 2.4 i nie ma problemu
wstazka mnie napewno nie przekonaja

Avatar
anonim (niezalogowany) | 22.07.2009 22:30#46

lubiłem oo za normalny interfejs a teraz go partolą wzorem m$, porażka. Mam tylko nadzieję że będzie się dało go jakoś "uwygodnić", bo na tym wstążkowym pracować się nie da.

Avatar
cephei (niezalogowany) | 22.07.2009 22:39#47

Interfejs programu jako taki nawet teraz jest ok, ale jak już coś takiego jak szablony czy też tworzenie prezentacji w open office to porazka...jest to paskudne. No moim zdaniem. Niech zmieniają.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 22.07.2009 23:40#48

Ten interfejs w OO jest dobijający :/ miejmy nadzieje że teraz się to zmieni a nowy interfejs z powodzeniem dorówna nawet pakietowi Office.

Avatar
_alf (niezalogowany) | 22.07.2009 23:44#49

Chłopy i kobity,dzieci i dorośli dajcie sobie spokój z tym OO. Wasza walka z MS naprawdę nie ma sensu.
Ostatnia wersja tego programu nie wspólpracuje właściwe z Officem.
Szkoda czasu, przynajmniej dla mnie. Mam Office MS i nigdy nie zamienię go na OO.
Kropka

Avatar
exxpert (niezalogowany) | 22.07.2009 23:59#50

Do openoffice (starofffice) podchodze od kilku lat ostatnia proba przez jakis miesiac ... i zamiast zmieniac interfejs... NIECH poprawia bugi bo na razie to sie NIE NADAJE do niczego wiecej po za napisaniem jednostronnicowego listu ale to samo moge zrobic w WORDPADZIE (nie mylic z wordem) ..... Znow wyglosze swoja madrosc ze projekt umiera bo jak komus potrzeba cos wiecej to sie nie bedize z tym chrzanil ( a nikt mi nie wmowil ze brak mi determinacji zaczolem proby od staroffice chyba 5) juz wole dac te 300 zl za tego worda. ****** ten czas ktory stracilem na ten ******.. Jak ktos potrzebuje mniej to googleaps . A jak ktos probuje profesjonalnie pisac np dokumentacje to trzeba neistety z bolem serca siegnac po Latex-a (nie latwo sie do tego przyzwyczaic ale potem juz z gorki). Aha i jeszcze jedno i kto mowi ze open source nic nie kosztuje tyle czasu co stracilem nerwow na proby wdrozenia tego i poslugiwania sie to ............................. ****** te 300 zl

Avatar
szymczak03 (niezalogowany) | 23.07.2009 0:41#51

Interfejs jest do działania, nie do oglądania.

Avatar
Macius (niezalogowany) | 23.07.2009 0:52#52

OO pewnie jak i KDE bedzie wydawany przez jakis czas w 2 wersjach jesli popularnosc nowego interfejsu bedzie sie zwiekszac to stary interfejs zostanie pominiety.

Aktualnie w GUI OO denerwuje mnie tlok opcji ktore sa odrazu dostepne, mozna je powywalac ale wlanczanie i wylanczanie takich paskow dla osoby ktora zadko uzywa edytora tekstu jest poprostu nudna i ja ją uwazam za strate czasu. W MS Office 07 podoba mi sie interfejs ale jest za bardzo cukierkowy i ma zbyt wiele dziadostwa ktore jest niepotrzebne, w OO mam nadzieje ze bedzie to cos pomiedzy aktualnym gui a tym z office07

Avatar
_MaD_ (niezalogowany) | 23.07.2009 1:45#53

Podoba mi się. Idą z duchem czasu, odchodzą od starożytnego MenuBara i ToolBara na rzecz nowoczesnego i ergonomicznego ribbona. Wszystkim nam przyda się zwiększona wydajność pracy z takimi programami.

Avatar
Lukass (niezalogowany) | 23.07.2009 7:21#54

Wstążkom mówię tak. O ile są obecne w nieużywanym przeze mnie MSO 2007. Nie używam właśnie dlatego - jak można wymyślić takie niezbyt wygodne coś i jeszcze zasłonić tym kawał ekranu, na którym powinien być dokument? Interfejs OO jest dobry - wygodny, czytelny, łatwy do ustawienia według własnych potrzeb. Nie widzę potrzeby zmian...

Avatar
Flash (niezalogowany) | 23.07.2009 8:03#55

Jestem za takimi zmianami. Ba! Niech zrobią tak, by ten panel wstążkowy był przesuwalny w dowolną stronę (właśnie na boki) oraz przełączalny na starszy widok.

Jestem pewien, że takie coś zostanie uwzględnione. Idą w dobrym kierunku.

Wygląd jest nieważny, OO zawsze wyglądał trochę topornie :)

PS. Co do kompatybilności (pod kątem wyglądu dokumentu między obiema pakietami) to długa droga, M$ blokuje dostęp do kodu źródłowego swoich formatów. Dlatego do tego czasu nigdy nie będzie 100% identyczności, nawet tych 90%.
Ale to tylko kwestia czasu :)

Avatar
iR4T (niezalogowany) | 23.07.2009 9:14#56

@exxpert | IPHASH : ST-EV-ET-LV | 22.07.2009, 23:59

znajdź mi proszę MS Office za 300pln do zastosowań komercyjnych i już się przesiadam z OO. A jak na razie za pakiecik na 5 stanowisk do firmy muszę zapłacić 14073,58 zł .... wolę to wydać na inne niezbędne oprogramowanie ... :-D

Avatar
Bloom (niezalogowany) | 23.07.2009 9:39#57

A ja porzuciłem MSO między innymi z powodu wstążek.

Avatar
ZX (niezalogowany) | 23.07.2009 10:04#58

Jak na miesiąc pracy czterech osób efekt całkiem całkiem.
Postępy nad pracami można zobaczyć codziennie pod linkiem (wymagana Java 6):
http://tools.services.openoffice.org/impressprototype/impressprototype.jnlp

Aczkolwiek nie wiem czy ta ścieżka jest najlepsza, ja najbardziej lobię jak wygląd można samemu sobie ustawić albo zmienić sobie instalując jakiś dodatek

Avatar
exxpert (niezalogowany) | 23.07.2009 10:04#59

@iR4T
mowilem o uzytkownikach domowych
Microsoft Office 2007 PL - dla użytkowników domowych BOX 229 zl brutto

A sprawdzilem twoja cene 14073,58 i nie wiem skad ty ja wytrzasnoles!..................
Microsoft Office Small Business 2007 PL BOX 5 licencji : 1228 zl *5 = 6140 (vat firma odlicza wiec po cenie netto licze brutto 1499)

A jak poszukac 2 minuty to sa promocje 5 licencji = 5700 OFFICE box z msworks.

A tak naprawde przeciez nikt tak nie kupuje.Bo jak jest kupowany sprzet dla pracownika to wersje OEM z kompem jak kupujesz do firmy kosztuje 622zl NETTO na 1 stanowisko ..................

Sorry prosta kalkulacja wole wydac 622 zl na office. Jak ktos ma troche oleju w glowie to Pracownik biurowy zarabia ok 2000 zl to dla mnei koszt ok 3500 dzielac na 21 dni pracy = 166 zl - 1 dzien pracy kosztuje czyli ten office to 4 dni pracy ............... Sorrry wole miec spokoj niz wdrazac pozorne oszczednosci i potem przez rok miec marudzenie a to dokument sie wysle nie taki a to formula sie zle policzy. Tylko fanboje ktorzy nei znaja realii finansowych pisza glupoty.

Avatar
Kwik (niezalogowany) | 23.07.2009 10:18#60

@iR4T

To w jakichś dziwnych sklepach kupujesz. Kup sobie choćby na Allegro MS Office 2007 Professional - kosztuje niecałe 1000 zeta, wiesz? I możesz używać w firmie. Jak kupisz parę sztuk, to pewnie wytargujesz jeszcze rabat.

Poza tym to, co piszesz, to jest taki argument "okołomerytoryczny". To, że coś jest darmowe, nie znaczy, że jest dobre. OO nie jest dobry, a dla firmy oznacza same kłopoty. Klient przyjeżdża do mnie z prezentacją .ppt, a dziadostwo marki OO (ponoć takie świetne, kompatybilne itp.) rozwala całą prezentację. Nie przygotuję swojej prezentacji w OO, bo pojadę do klienta i on będzie miał MS Office - prezentacja się rozwali. Czy dzieje się tak często? Nie, niezbyt często. Kompatybilność jest, ale rzędu powiedzmy 90%. Ale jeden raz wystarczy, żeby stracić kontrakt na kilkaset tysięcy. Dziękuję za OO przy jego dzisiejszej jakości.

I rzecz kolejna - jeśli się obrzuca g...em MS Office (co środowisko Open Source z upodobaniem czyni od zawsze), a potem robi coś, co zmierza w kierunku bezczelnej zrzynki, to to jest nie na miejscu. Osobiście nie przepadam za wstążkami, ale jest niewątpliwie prawdą, że po (bolesnym dla mnie) okresie przyzwaczajania się - praca z dokumentami choćby w Wordzie jest wydajniejsza. Wiele osób twierdzi, że wprowadzenie wstążek do Office'a było ruchem genialnym. Ja tam nie wiem. Ale o ile przyspieszyły moją pracę - nie wiem, ale trochę na pewno. Parę rzeczy jest pod ręką. Może więc dobrze, że idziemy w kierunku wstążkowości, ale:

- najpierw standardy i full kompatybilność
- potem świecidełka.

I KONIECZNIE możliwość wyboru interfejsu.

Bez spełnienia powyższych warunków będę zmuszony zapłacić za parę lat Billowi (a raczej Steve'owi), zamiast korzystać z OO.

Avatar
wardi (niezalogowany) | 23.07.2009 10:40#61

Jakby mikro****** udostępniał specyfikacje formatów to OO nie miałby problemów...

Avatar
Przemo (niezalogowany) | 23.07.2009 10:49#62

Haha! Project RENAISSANCE - czyli teraz są w średniowieczu z interfejsem xD

Avatar
smasz (niezalogowany) | 23.07.2009 11:28#63

mogliby pokombinować coś w ten deseń http://www.johannes-eva.net/index.php?page=redoffice , no coś w deseń PhotoShopa tzn. wstążki i przyciski po obu stronach okienka w jakim się tworzy dokument. Tym bardziej byłoby to funkcjonalne że ekrany mamy w 16:9. Pozbyłem się właśnie Office'a 2007 z netbooka o przekątnej 10,2. Nie dało rady na nim pracować. Co innego jakby te wstążki zrobić po obu bokach... no ale to raczej rzyczenia ściętej głowy... MS a teraz OO wiedzą lepiej co dla koncowego użytkownika jest lepsiejsze.
Proponuję głosowanie w internecie: kto jest za tym, aby paski, listwy, wstążki funkcyjne były "po bokach" aplikacji biurowych !! :D kto jest za...
ps. osoby z monitorami 4:3 również mogą głosować ;)

Avatar
anonim (niezalogowany) | 23.07.2009 11:29#64

NIE!!! Proszę, niech oni nic nie kombinują. Ten interfejs jest wygodny. PO co nam udziwnienia rodem z MS 2007?

Avatar
exxpert (niezalogowany) | 23.07.2009 11:51#65

@wardi
o czym ty mowisz??? . Ja mowie o natywnym odt. jest mnostwo bugow/niedociagniec ect. nei da sie w tym pracowac

Avatar
iR4T (niezalogowany) | 23.07.2009 12:04#66

podana przeze mnie cena to cena MSO Pro w wersji MOLP. Darujmy sobie OEM bo wiemy że po zmianie komputera tracimy ją...

Avatar
SmoczyPaladyn (niezalogowany) | 23.07.2009 12:19#67

Moim zdaniem wygląd nowego interfejsu jest dość przeciętny. I na pewno pakiet znowu będzie jeszcze wolniej działał.

Avatar
Baruch (niezalogowany) | 23.07.2009 12:21#68

Chociaż używam OO , to muszę przyznać, że nie jest to wolne oprogramowanie. Jest sługą MS Office, bo gdzie podąża jego Pan (MS Office), tam podąża jego sługa (OO).

Szkoda. Mogliby siły zainwestować w coś innego, niż w pogoni za wiatrem . . .

Avatar
anonim (niezalogowany) | 23.07.2009 12:57#69

@kwik
A wstążka jest zerżnięta z Blendera :P

Avatar
lukasz (niezalogowany) | 23.07.2009 13:27#70

jezeli ktos chce czegos na wzor wstazki z boku w OOo to polecam redoffice: http://www.redoffice.com/

Avatar
fenixprodcutions (niezalogowany) | 23.07.2009 13:41#71

@anonim
Mógłbyś rzucić linkiem do screena?

Czegokolwiek bym nie znalazł to ani śladu po wstążce w Blenderze.

Avatar
Lukass (niezalogowany) | 23.07.2009 13:46#72

@exxpert
Szczegóły proszę. I co to znaczy, że nie da się pracować? Pracuję od kilku lat i jakoś żyję, a z plikami wszystko ok... Pomijam już 2-3 razy mniejsze pliki niż w .doc.

Avatar
biesiada (niezalogowany) | 23.07.2009 14:19#73

@Kwik - co ty bredzisz :) jeśli klient przyjeżdża do ciebie z prezentacją to ON MUSI się dostosować do oprogramwoania jakie ty masz a nie odwrotnie. I vice versa - jak ty gdzieś jedziesz coś zaprezentować to się dostosowujesz. Proste? Pomijając już fakt, ze jeśli jedziesz ty (czy tez ktoś przyjeżdża do ciebie) to zabierasz swojego laptopa (czy inny sprzęt) i prezentujesz :D Aha-i był u nas w firmie taki jeden co narzekał że ten program to taki, ten to siaki...już nie pracuje. Musisz sobie poradzić a nie rozczulać się że coś nie pasuje.Ale widzę że tobie łatwiej przychodzi malkontenctwo,takie typowo polskie;)

Avatar
Quavitor (niezalogowany) | 23.07.2009 15:51#74

Osobiście uważam, że wstążki są do bani.

Avatar
unit0 (niezalogowany) | 23.07.2009 16:12#75

Najbardziej podoba mi sie interfejs z KOffice jest moim zdaniem bardziej nowoczesny w dobie ekranow panoramicznych.

Avatar
patman (niezalogowany) | 23.07.2009 18:27#76

Mnie tam niespecjalnie interesują wasze menu i wstążki. Czemu nie ma normalnych skrótów klawiaturowych? Nauczyłem się wszystkich potrzebnych mi skrótów z Worda, ale tu Writer ma kompatybilność na poziomie 10%, do masy funkcji nie ma skrótów. To, że 80% użytkowników nie może się obejść bez machania myszą, trudno, ale są ludzie, którzy nie mają czasu na takie wygłupy, chcą szybko napisać dokument bez odrywania rąk od klawiatury.

Avatar
Leks (niezalogowany) | 23.07.2009 21:21#77

Ja tylko czekam na to, aż wszyscy maniacy linuxowi zaczną wychwalać jaki świetny jest interfejs wstążkowy, po tym jak wprowadzą to w OO. Teraz oczywiście najlepsze jest menu kontekstwowe...

Avatar
12345 (niezalogowany) | 23.07.2009 22:23#78

GUI rzeczywiście jest wizytówką programu. Ideałem byłoby takie oparte na statystyce, tzn. na początku jest wszystko, a w miarę upływu czasu część nieużywanych opcji byłaby przenoszona na np. osobny pasek. Pytanie: z ilu opcji Worda korzystacie? Ja do napisania pisma tylko z kilku. Cała reszta jest mi niepotrzebna. Myślę, że to dotyczy wszystkich przeciętnych userów.

Avatar
bibi (niezalogowany) | 23.07.2009 23:25#79

Microsoft nie wymyślił wstążki, była ona od dawien dawna w Blenderze, skąd więc pomysł że OO wzoruje się na Microsoft Office,
może wzorują się na Blenderze :P

Wstążka ma swoje wady i zalety ale generalnie więcej zalet ;)

Avatar
Korzystający od wielu lat z OO (niezalogowany) | 24.07.2009 0:55#80

Gdzie tylko mogę instaluję OO bez względu czy to winda czy linuks. Najśmieszniejsze moje spostrzeżenie, że ludzie którzy nigdy nie korzystali z MSOffice wcale go nie potrzebują. Dla zwykłych użytkownikówi OO WYSTARCZA! I jest LEGALNY. Poza tym kompatybilność na windzie i linuksie jest wspaniałaym wynalazkiem. Polecam.

Avatar
bit (niezalogowany) | 24.07.2009 8:20#81

biesiada z takim podejściem to lepiej firmy nie zakładaj. Szybko splajtujesz. Co do MSO w firmie, to firma i tak wrzuci oprogramowanie w koszty więc argument że MSO jest za drogi odpada na samym początku.

Avatar
wondziu (niezalogowany) | 24.07.2009 15:19#82

Lepiej by nad VBA popracowali, bo teraz to jakas masakra jest. Troche sie w to wczytalem, mozna w tym pisac, ale to jak jazda na kwadratowych kolach...

Avatar
One (niezalogowany) | 25.07.2009 11:11#83

Co ja widzę - "Atak wściekłej wstążki" również w OOo ;)
A tak poważnie - jak niektórym się podoba, w pracy mają MS Office 2007 z jego "swobodą wyboru" (wstążka obowiązkowa na górze i nie ma że boli, nawet na 10" netbokach) to pewnie będą chcieli mieć w domu też wstążkę. Miejmy tylko nadzieję że w OOo GUI będzie lepiej dostosowane do użytkownika - możliwość wyboru pomiędzy GUI klasycznym, a wstążką oraz przesunięcie samej wstążki na bo - już teraz na typowych monitorach 16:10 mnóstwo miejsca marnuje się po bokach, a brakuje go w pionie.

Avatar
mariant (niezalogowany) | 27.07.2009 19:42#84

ściągnęłem przetestowałem myślę że do zastosowań domowych to napewno lepszego programu nie znajdziemy ale jako profi niestety
moja opinia jest b.negatywna na tym nie da się pracować może, za pare wiosenek ale trzeba przyznać OO rowija się a głównie oto chodzi..

Avatar
muuz (niezalogowany) | 26.08.2009 23:47#85

Moim zdaniem:
obecny interfejs OpenaO. - da się korzystać, ale... ehh

propozycja tej niby ''wstążki''... ohhh... ohydnie to wygląda...

Najlepszy wygląd posiada moim zdaniem M$ Offcie 2007 - wstążka ta jest piękna... no, mogli by trochę popracować, ale... napewno będzie lepiej w Office 2010... A gdyby OOO przebiło MSO było by najlepiej...

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Recenzja nowego iPada

Rewolucja czy stagnacja?
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av