Unijne badanie szybkości Internetu - ochotnicy poszukiwani

15.12.2011 17:41, Autor: Wojciech Cybulski (Nicolass), Kategoria: News
NewsImage

Komisja Europejska szuka chętnych, którzy chcieliby wziąć udział w ogólnoeuropejskim badaniu szybkości transmisji danych w sieciach szerokopasmowych.

Badanie umożliwi KE podjęcie decyzji o tym, do których krajów skierować środki na inwestycje w sieci szerokopasmowe. Komisja za pośrednictwem Europejskiej Agendy Cyfrowej stara się w ten sposób polepszyć jakość dostępu do Internetu w Unii Europejskiej. Badanie obejmie 100 tysięcy użytkowników w 30 krajach. W Polsce ma zostać przebadanych 6 tysięcy użytkowników. Badanie zostanie przeprowadzone przez firmę SamKnows, która rozda chętnym osobom specjalne urządzenia pomiarowe, które będzie trzeba podłączyć bezpośrednio do modemu lub routera. Badanie będzie w pełni zautomatyzowane a uczestnik będzie regularnie informowany o jego przebiegu.

Jakie wymagania trzeba spełnić, by wziąć udział w badaniu? Musimy posiadać stacjonarne łącze szerokopasmowe od jednego z głównych dostawców Internetu w Polsce. Uczestnik badania otrzyma urządzenie SamKnows Whitebox, które należy wpiąć bezpośrednio do routera. W ramach badań urządzenie będzie pobierało około 3 GB i wysyłało około 1 GB danych miesięcznie. Testy obejmą badanie prędkości wielowątkowego pobierania i wysyłania w oparciu o protokół HTTP, dostępność łącza, drgania (jitter), opóźnienia i straty w pakietach (zarówno ICMP jak i UDP), długość zapytania rekurencyjnego i wskaźnik awaryjności zapytania do serwera DNS, czas ładowania strony sieci Web, wskaźnik awaryjności ładowania strony sieci Web oraz szybkość strumienia wideo.

Po zakończeniu badania urządzenie SamKnows Whitebox stanie się własnością użytkownika. Co ważne, w trakcie badania nie ma mowy o naruszeniu prywatności, gdyż SamKnows Whitebox przeprowadza własne testy i nie potrzebuje analizować zachowań użytkownika. Ponieważ Whitebox jest wpięty pomiędzy router i komputer, urządzenie będzie przeprowadzało testy tylko wówczas, gdy zużycie łącza będzie na zerowym lub minimalnym poziomie - podczas gdy użytkownik będzie pobierał duże porcje danych z maksymalną prędkością, żadne testy nie będą realizowane, by nie obniżać komfortu korzystania z Sieci.

By wziąć udział w badaniu, należy się zarejestrować na stronie projektu.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (70)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
DawidDS4 | 15.12.2011 17:47#1

Musi być połączenie między routerem, a urządzeniem (dołączany kabel 1m). Korzystam wyłącznie z wifi, więc odpadam.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Wioletka :) | 15.12.2011 17:57#2

Zarejestrowana :)

Avatar
200oo (niezalogowany) | 15.12.2011 18:02#3

zawsze marzyłem by mieć takie urządzenie, po okresie testów będę mógł je mieć dalej wpięte i cieszyć się że nic nie robi.

Avatar
Ale Kot! (niezalogowany) | 15.12.2011 18:03#4

Rejestracja przebiegła pomyślnie. Nie powinno być żadnych opóźnień przy korzystaniu z tego urządzenia.
Nie ma wprost napisane, w jakim okresie czasu będziemy użytkować urządzenie, ale projekt ma trwać 2 lata... więc pewnie coś koło tego.

Avatar
Zenon666 (niezalogowany) | 15.12.2011 18:06#5

Symetryk 100 / 100 Mbps może być?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Onlinemaster | 15.12.2011 18:27#6

Później urządzenie będziesz mógł powiesić sobie na ścianie zamiast obrazka, fajnie, wchodzę w to! ;P

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
neXt___ | 15.12.2011 18:30#7

Je, kolejna pierdółka na biurko! Zarejestrowany, ciekawe czy trafią

Avatar
puma000 (niezalogowany) | 15.12.2011 18:30#8

a po co mi to urządzenie?? Co mogę z nim zrobić??

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Camis | 15.12.2011 18:31#9

Ja mam whiteboxa juz 1.5 miesiaca podlaczonego.

Zarejstrowalem sie i mi przyslali po okolo miesiacu.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Wioletka :) | 15.12.2011 18:31#10

@Onlinemaster |
To urządzenie to normalny router TP-LINK TL-WR741ND. "później" to ja sobie do niego wklepię Tomato, DD-WRT albo jakiś OpenWrt i będę miała za free pełnowartościowy routerek :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
O4i | 15.12.2011 18:32#11

Router TP-LINK skonfigurowany jako bridge z zainstalowanym zmodyfikowanym Open-wrt, ciekawa rzecz, fajnie to pomyśleli.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Camis | 15.12.2011 18:34#12

Dodam ze po okresie testow zostanie nam urzadzenie.

Wystarczy wgrac zwykly firmware ze strony dlink (to jest zwykly dlink ze zmienionym oprogramowaniem).

Albo dd-wrt, oraz inne.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Camis | 15.12.2011 18:35#13

Przepraszam z rozpedu pomylilem producenta.

Dostajemy TP-Link a nie Dlink.

Avatar
gosc1234 (niezalogowany) | 15.12.2011 18:39#14

no, 1GB uploadu to przez miesiąc by mi nie zdązylo wysłać tylu danych

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Pharun | 15.12.2011 18:40#15

NIE REJESTRUJCIE SIĘ!!! Wyjdą za dobre wyniki i nie będzie inwestycji u nas (no chyba że każdy z was ma modem typu dial-up (albo Neostradę heheheheh :D )).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
neXt___ | 15.12.2011 18:50#16

@puma000, pralkę podłącz - mniejsze zużycie prądu i wody

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
prz3m3k84 | 15.12.2011 18:58#17

Niestety, mam łącze 50 Mbps, więc się nie zapiszę, ponieważ będę tylko zawyżał wyniki i nic nie dostaniemy:(

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 15.12.2011 19:01#18

Ciekawe jakie to dane wysyła ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ulth | 15.12.2011 19:20#19

Powodzenia dla naiwnych ;-).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TomecekGD | 15.12.2011 19:22#20

Zarejestrowany ale nie mam ogólnopolskiego dostawcy więc raczej mnie nie wybiorą.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
neXt___ | 15.12.2011 19:26#21

@sunbeam96, skoro to Komisja Europejska to pewnie sprawdzają jakie porno jest najczęściej oglądane w poszczególnych krajach Unii Europejskiej ;] Jak masz coś do ukrycia to się nie bawisz, ale jeśli jesteś czysty to przeszkód nie ma.
Śmieszy mnie taka mania prześladowcza, która objawia się tym że część produktów to "szpiedzy", a zwłaszcza stwory Google. Mam to w nosie - jestem czysty, więc nawet jeśli jakieś dane do nich docierają, to nie mogą mi nic zrobić.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Kecarg | 15.12.2011 19:26#22

A ile ma trwać to badanie?

Avatar
Taku (niezalogowany) | 15.12.2011 19:27#23

ile trwaja testy?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
tomkap | 15.12.2011 19:31#24

@AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Kecarg 2 lata

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
tomkap | 15.12.2011 19:31#25

@Kecarg 2 lata

Avatar
Wizii (niezalogowany) | 15.12.2011 19:33#26

Przyszło wam jakieś potwierdzenie rejestracji ?, bo ja nic nie dostałem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Kecarg | 15.12.2011 19:37#27

Eee, jak dwa lata to nie chcę. Za długo jak dla mnie.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
supernovaGIZMO | 15.12.2011 19:48#28

Robią z biednych ludzi małpy doświadczalne ŻAL

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Wioletka :) | 15.12.2011 19:56#29

@supernovaGIZMO
"Robią z biednych ludzi małpy doświadczalne ŻAL"

Nie pasuje? Nie korzystaj - proste.

Avatar
Luxtorpeda (na serio giowds) (niezalogowany) | 15.12.2011 20:01#30

supernovaGIZMO: hymm robić z siebie małpę za darmowy router? me gusta :)

Avatar
B. (niezalogowany) | 15.12.2011 20:16#31

Czy można wpiąć to do rutera bez podpinania do tego urządzenia komputera? Tak jakby podpiąć to urządzenie do rutera jako dodatkowy komputer, żeby widziało ono, że ma cały czas dostęp do sieci (bez przekładania testów)?

Avatar
beksal (niezalogowany) | 15.12.2011 20:29#32

To i tak nie pomożę w poprawie szybkości Inetrnetu na wsiach, tam jest tragicznie mimo iż mamy juz drugą dekadę XXI wieku :(
@Wioletka
...a dlaczego używasz CUDZEGO zdjęcia a konkretnie mojej Znajomej na Fb Marty?? To jest wysoce niemoralne!

Avatar
Zenono (niezalogowany) | 15.12.2011 20:41#33

Czy jakieś potwierdzenie udziału w projekcie przychodzi na email ?, bo ja nic nie dostałem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
zybartek | 15.12.2011 20:55#34

Może mi się poszczęści :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Pawlo232 | 15.12.2011 21:13#35

Ehh szkoda że tylko stacjonarne łącze biorą pod uwagę..:(

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
drobok | 15.12.2011 22:42#36

Stacjonarkę ze względu na to, że on korzysta z neta jak ty tego nie robisz.

Ogólnie za te 2lata zżerania prądu rzędu 10zł za miesiąc (tak jak byś my cały czas z neta korzystali + non stop użycie wifi, co może wyjść jeszcze gorzej). Po 24miesiącach wyjdzie nam 240 zł :)
Za to możemy se kupić 2 takie routery :))

Btw Camis mógłby się podzielić informacją ile to coś żjada prądu :) O ile posiada amperomierz oczywiście :)

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 15.12.2011 22:50#37

@supernovaGIZMO

Wiesz, że na podstawie twoich danych ze spisu ludności wyciąga się różne wnioski i opracowuje strategie? ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Camis | 16.12.2011 0:51#38

@drobok

Jest to model TL-WR741ND, koszt nowego w sklepie to ~75-80zł.

Pobiera on 4W, czyli z obliczeń wychodzi mi około 1,55zł miesięcznie.

Przez 2 lata pobierze prądu za około 37zł.



AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pilarek | 16.12.2011 6:40#39

Mój ruter :3

Avatar
anonim (niezalogowany) | 16.12.2011 6:51#40

@Camis.
Nie chcesz go może pożyczyć na potrzeby małego reverse engineeringu?

Avatar
zubek_1990 (niezalogowany) | 16.12.2011 8:44#41

kurde mnie ominie :P juz nie siedze w poznanii a tam mialem szerokopasmowe 200mb :D

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pain3hp | 16.12.2011 9:16#42

pozdro dla naiwniaków :) KE zatrudni z tego powodu setkę urzędasów i wyda kilka głupich decyzji, koszty tego przedsiewziecia przewyzsza wartość calej akcji, za wszystko zaplaci szary podatnik i zrobi to nie świadomie i o to wlasnie w tym wszystkim chodzi :)

Avatar
adamisko (niezalogowany) | 16.12.2011 9:24#43

Zero prywatności za pieniądze podatników - ale jaja. Jeszcze test będzie trwał 2 lata - XXI wiek i oni sprawdzają wydajność internetu w tak długim czasie. Naiwność nie zna granic.

Avatar
_mr_x_ (niezalogowany) | 16.12.2011 11:23#44

A po dwóch latach router padnie ze "starości" i tyle z darmowego sprzętu :]

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Babcia Klozetowa | 16.12.2011 12:21#45

@pain3hp
No właśnie.

Marnowanie pieniędzy podatników i inwigilacja osób biorących udział testach. KE niczego nie „poprawi”, bo nie jest providerem usług dostępu do Internetu. Może próbować jedynie ten dostęp ograniczyć.

Avatar
URneo (niezalogowany) | 16.12.2011 13:55#46

Gdyby u mnie sprawdzili łącze, to .... wyniki by się mocno zaniżyły ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
RaveStar | 16.12.2011 14:10#47

Akcja w sam raz dla posiadaczy netu w Neostradzie od Telekomunikacji "Polskiej".
Mam nadzieję, że po okresie testu lub nawet w czasie jego trwania pójdą za wynikami regulacje prawne i srogie kary.

Avatar
beksal (niezalogowany) | 16.12.2011 14:44#48

@Nazir50.
Jest dokładnie tak jak mówisz, zgadzam się w całej rozciągłości.
Ja miałem do czynienia z taką sytuacją że przedłużono mi umowę bez mojej zgody i aprobaty chociaż wyraźnie zaznaczyłem przy jej podpisywaniu iż chciałem tylko na 2 lata. Nie będę z wiadomych przyczyn pisał jaka to firma ale to i tak bez znaczenia bo wg naszej wiedzy chyba wszystkie firmy z branży zajmującej się Internetem postępują tak samo.
Najgorzej jednak miałem od czerwca gdy po wspomnianych 2 latach zaczęła się promocja polegająca na abonamencie wynoszącym złotówkę za miesiąc - nie dość że od tego czasu zgłaszałem im kilkadziesiąt awarii z ich winy to jeszcze spadła mi o połowę prędkość (!) - po kilku zgłoszeniach wiedziałem już, w czym rzecz: za każdym razem proponowali mi umowę od nowa to problemy znikną.
Tak więc wyniki tego testu pisanego przez Xyrcon będą miarodajne w przypadku innych kajów ale nie u nas bo tylko tutaj jest tak źle :(
@'Wioletka'
Natomiast jeżeli chodzi o wiek tej osoby, to nie wiadomo tak naprawdę czy ma 13 lat i czy nawet jest konietą - użytkownik o tym nicku 'Wioletka' skradł(a) zdjęcie mojej znajomej z Fb Marty, a to w wystarczającym stopniu podważa jej/jego wiarygodność, nie mówiąc już o całkowitym braku moralności :( Teraz nie ma żadnego awatara ale ciekawe, komu ukradnie w następnej kolejności.

Avatar
adamisko (niezalogowany) | 16.12.2011 15:04#49

RaveStar - raczej Telekompromitacji :-)
Cytat ze strony - Wymagania: Zgadzam się: Nie odłączać urządzenia ani routera dostawcy ISP, chyba że wyjadę na dłuższy czas. Wynika zie można tego, że nie można wyłączyć routera przez 3 lata.
Uzupełnić SamKnows o ważne dane kontaktowe (np. adres e-mail i adres pocztowy).
Wsparcie będzie udzielane w języku angielskim, francuskim i niemieckim, wolontariusze będą zobowiązani do komunikowania się w tych językach.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pciproblem | 16.12.2011 18:07#50

a z ciekawości się zapisałem

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Pacyfista | 16.12.2011 18:39#51

Mój TP-Link na zdjęciu :) (WR740N)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
_tommy_ | 16.12.2011 18:54#52

Nie wiem w czym problem, nie chcesz się rejestrować to nie robisz tego i tyle a narzekającym polecam przenieść się na pudla, tam sobie pokomentują w dziećmi swojego pokroju.

Z ciekawości zarejestrowałem się ale z uwagi na szybkie internet nie wiem czy się załapię ;]

Avatar
obelixnah (niezalogowany) | 16.12.2011 23:58#53

zarejestrowany zobaczymy czy będę jednym z 10000

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kielbatron92 | 17.12.2011 1:32#54

@Nazir50.
a zapewne wystarczyło przeczytać umowę..
u większości operatorów cena jaką ci podają to cena w promocji a skoro zrywasz umowę czyli rezygnujesz z promocyjnej ceny to płacisz wyrównanie do pełnej stawki takiej jaką byś miał gdybyś od początku internet na okres bezterminowy miał (netia- 430,50zł/mies w promocji 59,90zł/mies więc pozostaje życzyć powodzenia płacącym wyrównanie nawet nie licząc aktywacji etc)

Avatar
smiras (niezalogowany) | 17.12.2011 8:40#55

"...Musimy posiadać stacjonarne łącze szerokopasmowe od jednego z głównych dostawców Internetu w Polsce..." i wszystko w tym temacie wystarczy wyjechać poza miasto.

Avatar
adamisko (niezalogowany) | 17.12.2011 10:11#56

_tommy_ nie wiem czy do mnie to piszesz = po pierwsze nie narzekam, a po drugie nie jestem dzieckiem.
Każdy ma prawo wyrazić opinię i taka jest moja - nie musisz się zgadzać - proste.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Zulowski | 17.12.2011 11:48#57

Kto powiedział, że nie można będzie wcześniej go sobie przerobić na własne potrzeby :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
maciejnet | 18.12.2011 15:15#58

Ja posiadam 3 pudełka - ładnie badają prędkość. Nawet w akademiku ;-)

Avatar
anty (niezalogowany) | 20.12.2011 6:59#59

@RaveStar: UE nie ukarze Telekomunikacji "Polskiej" bo to francuzy, a "swoich" się tylko nagradza.

Avatar
Heniosq (niezalogowany) | 20.12.2011 21:54#60

3GB DL/ 1GB UL ciekawe co tam się pobiera i wysyła, że potrzeba to w GB. Potem się okażę, że każdy był sprawdzany co robi na kompie, co pobiera, ogląda.

Avatar
fsdfsdf (niezalogowany) | 24.12.2011 12:21#61

2 lata i taki badziew?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
zalef | 28.12.2011 17:32#62

Dostał ktoś jeszcze zaproszenie ?? ja dostalem dziś i w ciagu 2-3 tygodni maja wyslac potwierdzenie czy mnie chca..

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
rakso5 | 28.12.2011 18:19#63

@ zalef

Ja dziś dostałem, skierowało mnie na stronę gdzie zbadało mi prędkość internetu i musiałem dopisać dane kontaktowe czyli adres, telefon itp.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
qrs | 21.01.2012 20:22#64

Wczoraj otrzymałem TP-LINK TL-WR1043ND (przesyłka z Londynu), podłączyłem i zostawiłem na noc. Rano sprawdzam pocztę, a tam mail od SamKnows o treści:

"Thank you for volunteering to participate in the SamKnows Broadband Performance Measurement Study, in association with European Commission. We can confirm that your Whitebox has now been successfully connected and is running performance tests." Pewnie po MAC wiedzą że się podłączyłem ;)

Router jest zabezpieczony, nie można go zresetować ani zalogować się na niego poprzez 192.168.1.1

Avatar
misiak1983 (niezalogowany) | 30.01.2012 16:04#65

Ja pod koniec grudnia się rejestrowałem na dwa urządzenia pod dwoma adresami pod jednym adresem Neostrada 6mbit, pod drugim Vectra 24mbit noc 16mbit dzień. Do Neostrady router przyszedł dziś. Już przygotowałem firmware, które wrzucę sobie za dwa latka, a tu instrukcja podmiany softu:

1.) Connect to the first LAN-Port of the router and give your PC a static IP (192.168.1.2, gateway etc is not required)
2.) Start the device and once you see the 2nd LED of the device lighting up - immediately press the QSS-Button (located besides the reset button) a few times until you see the 2nd LED blinking really fast.
3.) Now you should be able to ping and telnet to it.
4.) Once connected using telnet - mount JFFS2 using the command "mount_root", then simply set a new root password ("passwd") and reboot using "reboot -f".
5.) The router runs a SSH-Server on port 2222 - so just connect to it as root using your newly setup password and explore the device.

Avatar
ghoes (niezalogowany) | 30.01.2012 20:37#66

dziś odebrałem i podłączyłem do routera z wgranym tomato. Jestem w szoku jak to wszystko działa, miałem poustawiane statyczne ip w wewnętrznej sieci i po podłączeniu do whiteboxa wszystko działa tak, jakby go nie było...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Xemidra | 02.02.2012 14:30#67

Witam,

Również otrzymałem mojego Whitebox'a. Jest to model tak jak kolega wyżej pisał: TL-WR1043ND. Urządzenie podłączyłem tak jak pisało w instrukcji. Wszystko skonfigurowało się samo. Komputery działają tak jakby Whitebox'a nie było. Czekam teraz na jakąś wiadomość od SamKnows. Ku mojemu rozczarowaniu nie działa port USB niestety i jednak faktycznie Wi-Fi nie działa również.

Ku pocieszeniu już za dwa lata będę mógł wgrać własny firmware.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Xemidra | 02.02.2012 22:16#68

Nie wiem czy wiecie ale dioda QSS NIE powinna migać cały czas. Powinna świecić stałym światłem. Jeżeli u was jest inaczej (tak jak było u mnie) powinniście spróbować wyłączyć filtracje adresów MAC w swoim domowych routerze !

U mnie to pomogło.

Pozdrawiam,
Xemidra

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
nyczaj100 | 10.05.2012 21:42#69

Ja mam od stycznia TP-LINK TL-WR740N

@Xemidra
Ty masz ruter gigabitowy. Wi-Fi jak najbardziej w nim działa, jednak służy do zbierania danych o mocy okolicznych sieci Wi-Fi (w tym tej z naszego rutera, do którego podłączony jest Whitebox). Czyli Whitebox oprócz badania łącza LAN bada najbliższe sieci Wi-Fi (pewnie robi coś podobnego do np. aplikacji inSSIDer, czyli pozyskuje informację o sile sygnału, kanale i sposobie zabezpieczeń). Z takich badań mogą wyjść statystyki jak zabezpieczone są prywatne sieci przeciętnych użytkowników domowych, jak silny jest sygnał i jaka technologia dominuje (jeśli G lub co gorsza B wskazuje to na przewagę starych ruterów lub starych kart Wi-Fi w danej okolicy). Jeśli sieci okażą się przeważnie słabo zabezpieczone będzie to wskazywało na potrzebę edukacji ludzi w tej kwestii, ale teoretycznie może też oznaczać zalecenie dla producentów ruterów, by pomagali konfigurować bezpieczne sieci, bo użytkownik (zwłaszcza początkujący) niekoniecznie jest tego świadomy. Złącze USB w TL-WR1043ND zapewne jest nieaktywne, natomiast łącza LAN są aktywne, bo Whitebox działa jako bridge nie wpływający na konfigurację sieci (czyli z normalnego rutera powstaje ruter z 7 dostępnymi gniazdami LAN, bo jedno jest zajęte z powodu podłączenia Whiteboxa do naszego rutera). Czyli zamawiając Whiteboxa zyskujemy oprócz kontroli prędkości łącza także dodatkowe 4 gniazda LAN, co może się przydać jeśli mamy dużo sprzętu sieciowego.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
nyczaj100 | 10.05.2012 21:52#70

Poprawka nie TL-WR740N, tylko TL-WR741ND

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Testujemy GALAXY NOTE

Czy to tablet z telefonem?
Spotkajmy się na HotZlocie!

13-15 07 2012, Zamek na Skale
Recenzja nowego iPada

Rewolucja czy stagnacja?
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av