Wkrótce nowa Mandriva

11.10.2009 19:33, Autor: Adam Wróblewski (adam9870), Kategoria: News
NewsImage

Ukazała się druga wersja kandydująca nowego wydania dystrybucji Mandriva 2010.0. Jest to najprawdopodobniej ostatnie niestabilne wydanie, w ciągu najbliższych tygodni spodziewać możemy się oficjalnej premiery.

W nowej Mandrivie znajdziemy między inymi środowiska KDE 4.3.2, GNOME 2.28 i Xfce 4.6.1, serwer grafiki X.org 1.6.3 i jadro 2.6.31.2. Prócz tego, przygotowano domyślnie włączone konto gościa oraz postarano się o lepsze wsparcie dla sprzętu. Nowa Mandriva zawiera między innymi sterowniki do obsługi Poulsbo, niewielkich przenośnych komputerów bazujących na układach Intel Atom.

Postarano się też o nowe, wygodniejsze narzędzia do konfiguracji systemu i sieci. Mandriva 2010 oferuje usprawniony w zakresie aktualizacji do nowszych wersji system zarządzania pakietami urpmi, rozbudowane narzędzia do partycjonowania, monitorowania sieci, a także zarządzania profilami sieciowymi. Dzięki temu w prosty sposób możliwe jest utworzenie własnego profilu sieciowego i stosowanie zdefiniowanych w nim ustawień w zależności od miejsca, z którego łączymy się z Siecią.

Obrazy płyt nowej Mandrivy dostępne są na oficjalnych mirrorach. Przypominamy, że jest to wersja niestabilna, może działać nieprawidłowo.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (34)  

Avatar
Łukasz_18 (niezalogowany) | 11.10.2009 20:00#1

Ja mam komputer z Vobisu za 4900zł i nie potrzebuje żadnej Mandrivy. Wszystko co potrzebuję mam w Windowsie.

Avatar
Grzegorz (niezalogowany) | 11.10.2009 20:29#2

chyba ściągnę ;)

Avatar
lukasz.mdv (niezalogowany) | 11.10.2009 20:39#3

Najlepsza dystrybucja linuxa!!!

Avatar
Predator (niezalogowany) | 11.10.2009 21:12#4

właśnie kończe zasysać obraz dvd mandarynki. moje pierwsze distro linuksa. jest prościutka w obsłudze.

Avatar
sdx (niezalogowany) | 11.10.2009 21:21#5

popieram niema lepszej

Avatar
martini (niezalogowany) | 11.10.2009 21:21#6

najlepsza... bo?

Avatar
Adrian (niezalogowany) | 11.10.2009 21:37#7

Najlepsza dystrybucja ponieważ
- ma centrum zaradzania praktycznie wszystko mozna zrobić klikojąc myszką
- nie znalazlem tej funkcji i innych dystrybucji a mianowicie podziale aplikacji z GUI i bez a mandriva dzieki URPMI to posiada
- ogromna baza sterownikow sprzetu niewiele osób wie o tym ze ta dystrybucja ma wlasnie najwieksza ilosc ze wszystkich innych linuxów
- ma najbardziej dopracowane KDE4 to nie ulega watpliwosc
- firewalle bardziej dopracowany niz u konkurencji
hmm mozna tak wymienac w nieskonczonosc
-

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kuka | 11.10.2009 21:49#8

Mnie jakoś Mandaryna nie przekonała, ale dosyć popularne distro.

Avatar
Cintaku (niezalogowany) | 11.10.2009 22:02#9

Najbardziej dopracowane KDE4? Haha. Wystarczy spojrzeć na screeny i oni zdewastowali to KDE4! Belka okien jest paskudna i pochodzi z KDE3, wiele ikon jest starych, menu start jest dokładnie takie samo jak w KDE3 i również kolorystyka okien jest ze starych Mandriv. Ja sam będąc beztalenciem graficznym zrobiłbym lepszą oprawę graficzną bo graficy Mandrivy to naprawdę anty talenty.

Najlepsze KDE pod względem wyglądu zawsze robił Novel.

Avatar
zzgred (niezalogowany) | 11.10.2009 22:05#10

Linux jak zwykle dla miłośników zabawy z systemem operacyjnym. No cóż, gdyby można pograć może przybyłoby użytkowników indywidualnych. Ile można "bawić się" w system operacyjny, zmianę tła, sterowników, itp. przełączanie użytkowników (pulpitów). Poza tym tzw. kwity w większości są w standardzie MS Office i na tym chyba koniec z podniecaniem się kolejnymi dystrybucjami dla IT Profi nie dla przeciętnego Usr'a. Linux'a niewiele osób zna a jeszcze mniej lubi.

Avatar
koroner (niezalogowany) | 11.10.2009 22:22#11

@zzgred
A czy w opisie tematu jest ze to jest distro dla ciebei i masz ja polubic?Mi wnda nie pasuje i jej bledy ktore wyskakuja chocbys nie wiem jak ostroznie sie z nia obchodzil

A co do samej mandrivy moj peirwszy linux.Genialny oprocz kilku wad..kilka wersji uzywalem i jest nie tak stabilna jak inne distra.Sama instalacja i konfiguracja deki itp to wrecz nawet konfiguracja ne mozna nazwac bo sama robi.Niestety w kilku juz wersjach ogromne problemy byly z dzwiekiemw kadu.Amoze ktos wie jak rozwiazac problem z dzwiekiem w kadu?

Avatar
seti (niezalogowany) | 11.10.2009 22:25#12

@zzgred PClinuxOS - instalujesz raz, masz wszystko i działa. Bardzo stabilnie... Zabawa to tylko wtedy, gdy sie nudzisz, nie masz co robić i grzebiesz w systemie...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
etam | 11.10.2009 22:35#13

@Adrian
1) W openSuSE jest YaST
2) mógłbyś wyjaśnić, bo nie rozumiem
3) A mi się zawsze wydawało, że jest tylko jedno jądro Linux (modulo kolejne wersje), a sterowniki są zależne od jądra a nie od dystrybucji.
4) Co to znaczy "ma najbardziej dopracowane"? Znowu: Jest jedno KDE4 i np. pod openSuSE też sprawia wrażenie perfekcyjnie dopracowanego
5) Konkrety, chłopie, konkrety. Ja w ramach konkretu daję linka do możliwości w openSuSE: http://en.opensuse.org/YaST_Firewall

Jak nietrudno się domyśleć, ja uważam, że openSuSE jest najlepsze :P

ad 3: http://pl.wikipedia.org/wiki/Arytmetyka_modularna#U.C5.BCycie_nieformalne

Avatar
lck (niezalogowany) | 11.10.2009 22:37#14

"Linux'a niewiele osób zna a jeszcze mniej lubi."

Za to Windowsa znają miliony i miliony go nienawidzą ;)

Avatar
zaaack (niezalogowany) | 11.10.2009 23:03#15

dla mnie linux to przede wszystkim uniwersalność której Mandriva nie ma. Nie zastosuje Mandrivy na serwer! a np Debiana Archa Centosa czy Susa zastosuje na serwer ale tez sprawdzają się te dystrybucje na desktopie.

Avatar
asd (niezalogowany) | 11.10.2009 23:28#16

zaraz zlecą sie łubuntowcy i zaczną znow wywyższać sie

Avatar
lukasz.mdv (niezalogowany) | 11.10.2009 23:33#17

Mandriva jest dystrybucją w której nie trzeba znać się na konsoli, to jest na pewno jej dużym atutem, nie każda dystrybucja linuxa może się tym poszczycić. Odnośnie wyglądu to w poprzedniej wersji wystarczyło parę kliknięć i możemy się cieszyć domyślnym motywem kde, po tej operacji już nasz system nie wygląda tak strasznie, dopracowane KDE4 nie oznacza tylko zmianę wyglądu a racze jego tuning lub jak kto woli jego optymalizacje.

Avatar
pepi (niezalogowany) | 12.10.2009 0:04#18

Was to jednak trudno zrozumiec. Winda, wingroza , i wiele wiecej nieprzyjaznych temu systemowi epitetow z waszej strony a przeciez kazdy z was uzywa tego systemu , wiec skad ta wrogosc. Moze warto zdac sobie sprawe z faktu ze windows niepodzielnie kroluje na rynku bo Linux czy Mac to mimo wszystko margines choc sa to bardzo dobre systemy. Moze chocby z racji tego ten system ( windows) i jego tworcy zasluguja na odrobina szacunku.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
trux | 12.10.2009 0:08#19

zzgred@

Nie każdemu komputer służy tylko do gier, czy grzebania w systemie...
Masz multimedialnego Windowsa, to się ciesz, i daj spokój innym.

Avatar
ghost (niezalogowany) | 12.10.2009 9:15#20

Uważam się za bardzo początkującego użytkownika systemu spod znaku pingwina.
Zanim cos wybrałem przeszedłem kilka distro.
Mandriva wydała mi się najbardziej przyjazna i sensowna. Dlaczego? Nie lubię gdy nieznany mi system stawia od razu przede mną wymaganie znajomości operowania komendami, wpisywania linii skryptów, kompilacji itp. przy konfiguracji wszystkiego na komputerze.
Człowiek, który "przesiada się" z MS Windows doznaje wówczas szoku i staje przed ścianą, której pokonanie większość wtedy odpuszcza i zniechęca się powracając do jedynego "słusznego" systemu. To pierwsza moim skromnym zdaniem przyczyna małej popularności tego systemu.
Mandriva jednak tego nie wymaga. Konfigurator graficzny "prowadzi" za rękę.
Kolejna sprawa internet. Kiedys przeżywałem męki z konfigurowaniem modemów, potem SDI, miałem również ISDN.
Teraz łatwość skonfigurowania mojej karty Wi-fi mnie powaliła nie potrzeba mi było pobierać madwifi ani próbować drugiej aplikacji z pobieranymi sterownikami spod Windy. wszytskodział z WPA 2.
Dźwięk, karta graficzna też bez problemu.
Funkcja repozytoriów pobierania i odinstalowania programów również jest bardzo dobra.
Kto chce pobrać inne paczki np. tar czy inne, może to zrobić i rozpakować pod bashem.
Ja gdy trochę się rozejrzałem po systemie, to chęć grzebania w głębiej w systemie sama mi przyszła. Pobranie i zainstalowanie mc na powłokę basha to banał, a potem można bawić się samymi komendami, aby bezpiecznie:)) co pozwoli sensownie uczyć się podstaw linuksa.
Więc nic dodać nic ująć.
Co do wyglądu, nad gustami się nie dyskutuje. Według mnie KDE Mandrivy na pewno lepiej wygląda niż Ubuntu.

Avatar
whooa (niezalogowany) | 12.10.2009 9:26#21

system komentarzy ssie. zrobcie cos z tym, windowsiarze ;]

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Cuba43 | 12.10.2009 9:42#22

No i miód :-). Pierwsze Ubu drugie mandarynka i dlatego sprawdzę co wypichcono. Jako, że KDE pod mandarynką o wiele lepiej mi hula niźli ubu więc czas testów zacząć. Zdradziłem Mandarynkę dla ubuntu od wersji 2006, może już doprowadziła się do porządku albo wyładniała :-D, sprawdzę.

Avatar
sokoleoko (niezalogowany) | 12.10.2009 10:28#23

Tak, zgadzam się - najlepsze dystro sposród wszystkich. Odporna na różność pakietów, porządny panel sterowania, i dobre wsparcie, brak tylko gui do instalacji sterowników, i ster. graficzne wymagają zamknięcia trybu graficznego - mało zaawansowany użytkownik sobie nie poradzi.

Ktoś wie kiedy konkretnie będzie full - finish.

Avatar
ziemko (niezalogowany) | 12.10.2009 11:04#24

Moja ulubiona dystrybucja. Tak jak każdy mówu MCC daje czadu... choć Yast w openSuSE też jest niezły.

Co do dopracowania KDE4 - Jest ono poniekąd zasługą Mandrivy która oddelegowała Sebastiana Truga do zespołu KDE. Wygląd w MDV ssie bo styl IaOra Jest paskudny ale to cnie zanczy że w openSuSE jest lepsze wsparcie bo Novell nie pracował nad KDE4.

Avatar
pawo12 (niezalogowany) | 12.10.2009 12:12#25

A ja Mandrivy nie lubię - zawsze jak zainstalowałem to distro, były jakieś problemy, chcociaż może to akurat ja mam pecha :p Uważam, że OpenSuse i Ubuntu są dużo lepsze, no ale właśnie o to w Linuksach chodzi, że każdy ma wybór tego, czego chce używać :) Ja z niecierpliwością czekam na nowe Ubuntu i już odliczam czas do 29 :)

Avatar
Pazuzu (niezalogowany) | 12.10.2009 12:34#26

@ sokoleoko
CO prawda nie używałem tej wersji mandrivy ale z tego co sobie przypominam to w starszych wersjach instalowałem stery do karty graficznej jednym kliknięciem nie tylko nie wyłączając trybu graficznego ale w ogóle nie oglądając okienek terminala.
Włazi się na stronę easy urpmi, robi to wszystko co tam pisze, po czym uruchamia się centrum sterowania (mcc), przełazi do zakładki "sprzęt" potem "karta graficzna"(czy coś w tym rodzaju) i system informuje wtedy, że są sterowniki do tego rodzaju karty i na pytanie czy się chce je zainstalować odpowiada się twierdząco. System sam je ściągał i instalował. Cała filozofia

Avatar
Kwiat (niezalogowany) | 12.10.2009 12:46#27

Nie mogę jej zainstalować wywala bi że nie znaleziono żadnych dysków twardych .

Avatar
sokoleoko (niezalogowany) | 12.10.2009 15:48#28

@kwiat - problem z sata, to zdecydowanie największy problem z Linuksami - poczekaj aż wyjdzie finalna - może dorzucą.

Avatar
RavX (niezalogowany) | 12.10.2009 17:28#29

Mimo że Mandriva bardzo mi się podoba to jak dla mnie mam z nią najwięcej zbędnych problemów, a najczęściej z bootowaniem Cd Live, a jak z bootuje się i zainstaluje to bez powodu bywa że się nie może załadować (a wiele innych dystrybucji działa bez problemów), i jeszcze bolączka z kartami dźwiękowymi Creative X-FI, gdzie są sterowniki ale nie działają. A tak jak dobrze zaskoczy to systemik jest fajny, ale według mnie o 100 razy lepszy jest OpenSUSE, ten dopiero jest dopracowany.

Avatar
Plandziałań (niezalogowany) | 13.10.2009 6:52#30

@Sokoleoko
http://wiki.mandriva.com/en/2010.0_Development

Avatar
Piotr (niezalogowany) | 13.10.2009 10:52#31

fajnie że można się przejechać na Mandrivie ;) Szukam i jakoś nie widać pytań o cada? Wiadomo, że każdy po wyłączeniu legalnie zakupionej gry projektuje mosty.
Jeżeli chodzi o Mandrivę to mam mieszane odczucia. KDE4 jak dla mnie ... co kto lubi! Ostatnio miałem 2009 i jakościowo trochę mi przypomina Windowsa /ze złej strony/. Niby wszystko działa ale i tak wróciłem do susła. Może z powodu KDE3? Trochę suse mnie rozpuściło!

Avatar
Pazuzu (niezalogowany) | 13.10.2009 13:20#32

Piotr ma absolutną rację. A po zakończeniu projektowania mostów, dla rozrywki każdy przeciętny użytkownik komputera włącza legalnego Photoshopa, by zmniejszyć rozmiar fotki z wakacji, tak by ją na Naszą Klasę mógł wysłać...

Avatar
rysic (niezalogowany) | 13.10.2009 18:00#33

nowe OpenSuse też już lada chwila będzie!!! :):):)

@Adrian
jak dla mnie, to jest pełno dystrybucji lepszych pod tym względem...

Przykładowo OpenSuse ma Yast-a - może nie demon prędkości, ale baaardzo pozytywnie się odbiera to narzędzie. Kolejny przykład z OpenSuse, to firewall, jeszcze nie słyszałem o nim złego słowa...

Ale oczywiście każdy ma prawo zachwalać swoją dystrybucję, bo gdy się człowiek raz przestawi na Linux-a i jeszcze przyzwyczai do jakiejś dystrybucji, to popiera go z całych sił :) (wiem coś o tym, bo sam mam SUSŁA), ale co tu się dziwić... z Linux-ami tak jest :D

Avatar
Maps (niezalogowany) | 29.04.2010 15:02#34

Tak się cieszę, że będzie nowa mandarynka. Tylko znowu trzeba będzie ustawiać wszystko od początku ;P

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Test Garmin Forerunner 610

Osobisty asystent treningowy
Spotkajmy się na HotZlocie!

13-15 07 2012, Zamek na Skale
Recenzja MSI WindTop AE2410

Powiew świeżości?
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av