Wkrótce nowe Commodore 64... z Atomem i Blu-ray

28.12.2010 21:15, Autor: Wojciech Kowasz (Docent), Kategoria: News
NewsImage

Nie trzeba mieć 28 lat by wiedzieć, że Commodore 64 to szczególny krok na drodze ewolucji komputerów. C64 wydany w 1982 roku w krótkim czasie niemalże zdominował rynek i był najlepiej sprzedającym się komputerem w historii. Wygląda na to, że ktoś ma ambitne plany by powtórzyć ten sukces i znów sprawić, że o Commodore 64 będzie głośno.

Commodore USA to amerykańska firma założona w tym roku, która z oryginalnym Commodore 64 nie ma wiele wspólnego, ale za to posiada ambitne plany by... wydać jego następcę. W zasadzie można przewrotnie powiedzieć, że będzie to "w starym ciele młody duch". Nowy Commodore 64 będzie wyglądał identycznie jak pierwowzór (tutaj zdjęcia prototypu), ale pod maską znajdziemy między innymi procesor Intel Atom D525 1,8 GHz oraz 2 GB pamięci RAM. Dla wygody komputer wyposażony zostanie w czytnik kart pamięci, porty USB, kartę sieciową, dźwiękową, a nawet nagrywarkę CD/DVD. Będzie można też zakupić model z obsługą Blu-ray. Reszta pozostaje praktycznie bez zmian - tego samego koloru i rozmiaru klawisze, ta sama legendarna czerwona dioda, choć teraz pełniąca dodatkowo funkcję przycisku zasilania.

W kwestii oprogramowania użytkownik będzie miał szeroki wybór. Po uruchomieniu komputera będzie można wybrać, czy chcemy pracować z emulatorem prawdziwego Commodore 64, czy też powinien zostać uruchomiony autorski system producenta nowego C64 nazwany Workbench 5. Producent dodatkowo zaznacza, że nowy C64 to tak naprawdę zwyczajny pecet, a więc jeśli ktoś będzie chciał zainstalować na nim Windows 7, to nie powinien mieć z tym żadnych problemów.

Emulator C64 to dzisiaj nic szczególnego, podobnie jak dwurdzeniowy Atom i 2 GB pamięci RAM. Nowe Commodore 64 z pewnością nie powtórzy więc sukcesu swojego pierwowzoru. Niewątpliwie jednak urządzenie jest nie lada ciekawostką. Jeśli faktycznie pojawi się w sprzedaży i jego cena będzie rozsądna, to może ktoś skusi się na taką podróż sentymentalną. Wspomnienia są przecież bezcenne... o ile nie potraktuje się tego pomysłu jako profanacji ;-)

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (90)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
walker13150 | 28.12.2010 21:18#1

Specyfikacja jak od Jobs'a, a jego macbooki sprzedają się dobrze. Kto wie...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
roobal | 28.12.2010 21:23#2

@walker

Tylko, że Macbooki są chociaż ładne, a Commodore było atrakcyjne ale kilka lat temu :) Ale człowiek jarał się tym jak szalony, godziny spędzone na Giana Sisters, License to kill i wielu innych tytułach. Ustawianie głowicy w magnetofonie, to były czasy ;) Wątpię, aby to się powtórzyło.

Pozdrawiam!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
M@@jkel | 28.12.2010 21:25#3

@walker13150:
Specyfikacja jak czego od Jobsa?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Grand34 | 28.12.2010 21:27#4

Witam nie " Commodore 64" ale ATARII potem połączenie AMIGA-ATARII były o wiele lepszymi kompami niżeli Commodore 64 jeśli chodzi o ścisłosć Commodore 64 nigdy im nie dorównywało ale kto wie jak pod tą nazwa będzie się sprawował ten komp podobno nawet cena ma być w polsce koło 1200 pln. w zaokrągleniu tylko to nawet nie wygórowana cena zobaczymy pozdrawiam.

Avatar
sWeet-Kał ;) (niezalogowany) | 28.12.2010 21:29#5

Będzie tam chodzić mój ukochany Linuksik!!!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
freeman_qwerty | 28.12.2010 21:30#6

Liczą na to, że ludzie pamiętają. To był hicior. a pamięta ktoś jeszcze ZX Spectrum? Do młodszego pokolenia trudniej będzie im trafić.

Ciekawe, czy będą wspierali Linuksa? (sterowniki itd). Jak nie, to odpadnie im ważny segment rynku.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 28.12.2010 21:32#7

Szkoda, że ta cała wiadomość, to tylko mało zabawny żart:

http://www.ca-fan.pl/felietony/koniec-marzen

Avatar
Kaczor9 (niezalogowany) | 28.12.2010 21:35#8

to ja chce nowego PEGASUSA

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 28.12.2010 21:35#9

Swoją drogą, ja w 1986 roku bardziej jarałem się Timexem 2048, zakupionym w Baltonie. Ktoś jeszcze pamięta co to był za komputer i co to były sklepy Baltony? :-)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Triniti888 | 28.12.2010 21:41#10

Oryginalny Commodore 64 jest jeszcze u mnie na strychu i działa :-). Dodatkowo mam półę, gdzie są kaset z grami. Coś czuję, że jutro go wyjmę i odpalę :-).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
reanek | 28.12.2010 21:47#11

Pamiętamy Baltony, Pewexy.A tak swoją drogą to Timex 2048 to taki trochę niewypał.Konia z rzędem temu kto mi znajdzie na necie gierę "AUTOZONE".

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
trux | 28.12.2010 21:49#12

Na stronie Commodore USA jest informacja, że Workbench 5 bazuje na Linuksie.
http://www.commodoreusa.net/CUSA_FAQ.aspx#Q10

wolf94@
I w sumie lepiej żeby to był niesmaczny żart. Bo w przeciwnym razie mógł bym porównać ww firmę do hieny cmentarnej bezczeszczącej szczątki trupa jakim niewątpliwie jest śp Commodore.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Tormiasz | 28.12.2010 21:58#13

@roobal
Pamiętam jeszcze moje kasety :) Niestety moja maszynka została sprzedana za grosze, czego teraz żałuję. W pamięci pozostało Maniac Mansion, Giana Sisters, Montezuma.

Życzę sukcesów temu projektowi.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
prestige1x | 28.12.2010 22:00#14

mam jeszcze w pełni sprawny c64 i pare gierek ;) to było cudo

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
prestige1x | 28.12.2010 22:02#15

@ sWeeT-Dzola :)

Poprawka Linux ma 3,4%


ale gdzie? na ziemi, czy w całej naszej galaktyce?

Avatar
Peemone (niezalogowany) | 28.12.2010 22:03#16

Zdecydowanie profanacja

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 28.12.2010 22:05#17

@reanek

Dlaczego niewypał? To właściwie normalne ZX Spectrum 48 z dodanym Kempstonem i gniazdem monitora plus lepsza, plastikowa klawiatura. Kompatybilność prawie 100%. Trafiłem chyba tylko dwie gry, które miały problemy na tym komputerze.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
edelmann | 28.12.2010 22:05#18

freeman_qwerty
"Ciekawe, czy będą wspierali Linuksa? (sterowniki itd). Jak nie, to odpadnie im ważny segment rynku."

Ważny segment rynku jaki? ten niecały 1% rynku no prosze Cię, nie rozśmieszaj mnie.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
bart86 | 28.12.2010 22:08#19

1% nieoceniona strata bez tego to na pewno sprzedaż będzie mała i nieopłacalna XD

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Zbigniew2003 | 28.12.2010 22:09#20

@wolf94 -ja doskonale pamiętam te przybytki luksusu Baltona i Pewex oraz ich kultowe opakowania typu -reklamówka oraz zapach europy zachodniej w każdym z tych sklepów,pewnie młodzież nie będzie wiedziała o co chodzi.Pamiętam też jak mój kumpel został obdarowany przez swojego dziadka,kompem-ATARII za około 1.5 tysiąca dolarów w 1983 albo 84 roku,dzisiaj w tym miejscu gdzie była działka budowlana,którą sprzedał jego dziadek aby mieć kasę na prezent dla wnuka stoi piękny blok,niestety dziadka już niema na świecie tak samo wspaniały prezent został zastąpiony innym modelem i gdzieś poszedł między ludzi,zostały tylko wspomnienia.

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 28.12.2010 22:12#21

Skoro będzie tam emulator, to pytanie: czy będą wykorzystywać oryginalne romy? Nie można rozpowszechniać oryginalnych romów Comodore. Ktoś mógłby wskazać emulator, który tego nie wymaga?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 28.12.2010 22:13#22

@Zbigniew2003

Heh, dokładnie. Zawsze jak wchodziłem do Pewexu, czułem taki specyficzny, słodki zapach. Myślałem, że mam jakieś skrzywienie, że to czuję. :-)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 28.12.2010 22:14#23

@sWeeT-Wioletka ;)

Było inne, ale czy lepsze? Raczej nie. Dużo mniejszy wybór oprogramowania w stosunku do ZX Spectrum i Commodore 64.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
freeman_qwerty | 28.12.2010 22:15#24

Proszę o uważne czytanie, a dopiero później komentowanie. Napisałem "ważny" segment rynku. Nie mówiłem nic o ilości.

Zamiast wydawać 300 zł za system operacyjny, którego ciągle trzeba będzie naprawiać (defragmentacja, skanowanie antywirusem, BSOD itd) wolę bezpłatny Ubuntu Linux, a za 300 zł grill z rodzinką.

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 28.12.2010 22:17#25

@sWeeT-Dzola :) | 28.12.2010 21:59 :
Widać, że z powodu, iż sWeeT-Wioletka ;-) (W pokemonowym piśmie - nie wiem, co oznacza) założyła sobie nowe konto, to administratorzy odblokowali stary nick. Ktoś sobie go użyczył.

Avatar
vladonator (niezalogowany) | 28.12.2010 22:18#26

@wioletka
jesli wlacza na tym windowsa 7, to bedzie toto mulilo straszliwie, linuxy sa mniej zasobozerne.

A skoro linux ma tak malutko uzytkownikow, to po co sie tym przejmujesz, to tak niewiele, praktycznie nic, a mimo to pod kazdym newsem musisz sobie troche potrolowac.

Avatar
pioruns1 (niezalogowany) | 28.12.2010 22:18#27

http://www.homecraft.us/contact_us.html
http://www.commodoreusa.net/CUSA_Contact.aspx

Zobaczcie sobie sami, zajrzyjcie też do Google'a i Wikipedii. Pan Barry Altman ma firmę zajmującą się chińskimi meblami do łazienek i kuchni. Teraz zamierza (?) robić chińskie komputery ze znaczkiem C=. Nie stać go nawet na zmianę numerów telefonów do drugiej firmy, poza tym dzwoniłem tam, nikt nie odbiera. Nie mówiąc o tym ,że zdjęcia osób podanych na stronie CommodoreUSA jako zarządu firmy, są fałszywe (zresztą, dali też tam zdjęcie psa). Wszystko to podpucha jest.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 28.12.2010 22:23#28

@sWeeT-Wioletka ;)

Ale żeby oddać sprawiedliwość, Zybex na dwa joysticki wymiatał, a muzyka z Draconus wbijała w ścianę.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Mifczu | 28.12.2010 22:26#29

2 rdzenie, 2GB ramu i emulator C64 czy to nie przerost formy nad treścią? Rewelacji nie będzie, a szkoda ;)

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 28.12.2010 22:26#30

Toż to zwykła profanacja, nic więcej. Żerując na legendarnej nazwie chcą zwiększyć sprzedaż. Gdyby ten komputer miał standardową nazwę i obudowę wtedy niczym by się nie wyróżniał na rynku.

sWeeT-Wioletka ;)

Widać, że nie bardzo chciało ci się czytać tego newsa. W 3 akapicie masz napisane: "Po uruchomieniu komputera będzie można wybrać, czy chcemy pracować z emulatorem prawdziwego Commodore 64, czy też powinien zostać uruchomiony autorski system producenta nowego C64 nazwany Workbench 5." A ty tu z jakimś Windowsem wyjeżdżasz. Windowsa będzie mógł każdy sam sobie zainstalować ale opcjonalnie a nie w standardzie. Zresztą Commodore i MS jakoś mi do siebie nie pasują, co innego PC.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 28.12.2010 22:27#31

@Mifczu

Nic nie będzie! Zerknij na link, który podałem wyżej.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kwirynus | 28.12.2010 22:31#32

Jak widzę lub czytam o Commodore to aż łza się w oku kręci. Wracją wspomnienia:)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
smaky | 28.12.2010 22:34#33

Ehh też miałem C64 co to były za czasy, właściwie to mam satysfakcję z tego że mogłem być użytkownikiem maszyny która w owym czasie królowała gdy Pecety i Windows był dopiero w powijakach i nikt nie wiedział jeszcze co z tego wyjdzie.
A wyszło, wszyscy wiemy co, nic ciekawego, jeden wielki monopol jednego systemu i jednej specyfikacji sprzętowej. Nuda

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 28.12.2010 22:39#34

@smaky

Bez przesady z tym monopolem. Masz Apple, Linuxa, BSD... Jest w czym grzebać.

Chociaż trochę brakuje mi tej różnorodności ery 8-bit i 16-bit.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 28.12.2010 22:41#35

@sWeeT-Wioletka ;)

Używało, używało... Apple Lisa (1983) i Apple Macintosh (1984) się kłaniają. :-)

Avatar
Tuxencja (niezalogowany) | 28.12.2010 22:42#36

JUŻ JEST MÓJ!;D

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 28.12.2010 22:48#37

Jak chcecie pograć w gry na ZX Spectrum 48, bez zabawy w emulatory polecam:

http://www.zxspectrum.net/

Wystarczy Java.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
webnull | 28.12.2010 22:59#38

A może by tak zrobili Commodore 128 ze 128 bitowym procesorem Intela w przyszłości? ;-)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 28.12.2010 23:02#39

@webnull

Ja proponuję powrót do idei SAM-a Coupe. ;-)

Avatar
iQ (niezalogowany) | 28.12.2010 23:07#40

C64 pamiętam go... Czy jest system który działa na jego podstawie?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TestamenT | 28.12.2010 23:49#41

To jest profanacja ładować bebechy PC do Commodore 64.
Zresztą to nie wygląd świadczył o popularności ale to co miał w środku. Niezły układ graficzny i dźwiękowy. Zwłaszcza dźwięk jaki wydawał C64 do tej pory robi na mnie wrażenie.
Prawdziwy Commodore R.I.P i już nie powróci.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
netis | 29.12.2010 0:09#42

Nie przypuszczałem, że tyle tu "staruszków" zagląda;)
Znam to wszystko o czym wyżej piszecie, choć sam nie miałem przyjemności (kaski) by takie cudeńko posiadać:)

Moja przygoda z kompem zaczęła się dopiero ok. 30stki. O ile pamiętam to był celeronek 433MHz, z tych co się tak dobrze podkręcały:)

Pozdrawiam pokolenie PRL-u ;)

Avatar
Wodzuj (niezalogowany) | 29.12.2010 0:24#43

@ Słit Jolek

A 7 już ci na tym chulał? ;)

Avatar
czywa (niezalogowany) | 29.12.2010 0:31#44

... a ja dalej pisze z C64 ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
PitBoss | 29.12.2010 0:46#45

ja tam wolałem swoją AMIGĘ CD/TV z rozszerzoną pamięcią,do tego miałem pilot fajny (pad + z obsługa cd i tv), wyjście na dysk zewn.To było piękne cacko.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
PitBoss | 29.12.2010 0:48#46

tak wyglądało to dokładnie http://amigainfo.boing.net/images/classic/amigacdtv.jpg

Avatar
dudii (niezalogowany) | 29.12.2010 0:50#47

a gzie klawisze "RUN/STOP", "RESTORE" ?
to juz nie to samo...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
TestamenT | 29.12.2010 1:40#48

@PitBoss naprawdę piękne cacko.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Mlody993 | 29.12.2010 1:52#49

@PitBoss:
To wygląda jak wideo ;) Fajne, fajne...

Avatar
pominiety (niezalogowany) | 29.12.2010 2:01#50

ehh, urodzilem sie w 1988, i niestety wśród moich znajomych jako jedyny nigdy niemialem okazji zapoznać się ani z commodore, stało się tak dlatego iż w tym czasie dwie rodziny od strony sióstr mojej matki miały lepsze sprzęty, najpierw 386 kupiony za kosmiczne pieniadze xD a potem juz pentium niewiem jakiej klasy procesor ale mial coś około 100 mhz. Mimo wszystko słuchajac tysiące opowiadań wśród moich kumpli zawsze wiedziałem że omineła mnie jakaś ważna część historii elektroniki, i zawsze nawet jeśli niemialem okazji poznać osobiście tego sprzętu daże go szacunkiem :). Co do zaś samego pomysłu, myśle ze to poprostu próba zarobienia pieniedzy na sentymencie ludzi i tyle :) pewnie się uda bo w ameryce takich ludzi sporo się znajdzie co kupia, pobawia się 3 dni i wywala :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Tobi | 29.12.2010 2:18#51

Sprzęcior tylko dla fanów C64, ciekawe jaką mu grafikę zapikują jak będzie opcja z blue ray, GMA3150 w D525 HD nie przerobi.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
fenixproductions | 29.12.2010 3:03#52

@Grand34
Czy aby na pewno Atari łączyło się z Amigą? O ile mnie pamięć nie myli, to ta firma zawsze działała sama, aż do swojego końca.

To właśnie Commodore i Amiga śmigały razem (cytat chociażby z Wiki):
"The Amiga was a family of personal computers sold by Commodore in the 1980s and 1990s."

Avatar
Wodzuj (niezalogowany) | 29.12.2010 3:39#53

@ PitBoss

A M$Win ci na tym szalał? I czy aby legalny? ;) Cudna zabawka. Kiedyś sprzęt miał jeszcze charakter :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Alladynek | 29.12.2010 7:37#54

Zanim zaczniecie spisywać C64 na straty to poszukajcie trochę w necie. Zobaczycie, że Scena dalej żyje. Zabawne, że większość tutaj komentujących wspomina - gry. Spodziewałem się, że osoby odwiedzające DP to spora część programistów, którzy urośli właśnie na czasach C64 i związanego z nim programowania w Assemblerze. Czy ktoś w ogóle ma coś pojęcia o czymś takim jak dema na Commodore? Pamięta organizowane Party? Ja tęsknię za tamtymi czasami gdyż wtedy by zrobić lepszy efekt w demie, optymalizowało się kod, a nie wpisywało wyższe wymagania sprzętowe. Ktoś wie jak się ciężko pisało w języku maszynowym skomplikowane algorytmy? Teraz to łatwizna przy kompilatorach różnych języków. Pozdrawiam

Avatar
Vincentos (niezalogowany) | 29.12.2010 7:38#55

Z tego co czytałem wcześniej za wyświetlanie grafiki odpowiada układ NVidia ION2 (512MB). W środku 2 sloty dla pamięci DDR2 (max 4GB) i gniazda do zamontowania dysków SATA2. Dwurdzeniowy procek Intel Atom D525 (1.80GHz).
Ciekawo ile będzie kosztować te nieśmiertelne cudo ;o]
Pozdrawiam.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dziadek64 | 29.12.2010 8:39#56

Prawda, scena 8-bitowców Commodore, Atari, ZX-Spectrum żyje, chociaż to jest już wybitnie niszowa rozrywka, prowadzona przez fanów, którzy przed 20-30 laty mieli te komputerki i wyciskali z nich soki. Sam zaglądam na atarionline.pl co jakiś czas. Atari 800XL był moim pierwszym komputerem (1986), a do zakupu tego cudeńka w Pewex'ie dołożył się już nie żyjący mój dziadek.

Avatar
KONTO USUNIĘTE | 29.12.2010 8:51#57

"Nie trzeba mieć 28 lat by wiedzieć, że Commodore 64 to szczególny krok na drodze ewolucji komputerów. C64 wydany w 1982 roku w krótkim czasie niemalże zdominował rynek i był najlepiej sprzedającym się komputerem w historii. Wygląda na to, że ktoś ma ambitne plany by powtórzyć ten sukces i znów sprawić, że o Commodore 64 będzie głośno."
Pamiętam jeszcze u koleżanki ten komputer i to coś o wyglądzie magnetofonu do którego wkładało się jakiś śrubokręt. Na tym grałyśmy w Dynę Blaster. To były czasy...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 29.12.2010 8:52#58

@sWeeT-Wioletka ;)

Amiga też, ale dopiero w 1985 (premiera modelu 1000).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 29.12.2010 8:58#59

@PitBoss

Fajny sprzęt, ale miał problemy z kompatybilnością ze zwykłą 500. Z tego co pamiętam, ktoś je potem rozwiązał przełącznikiem sprzętowym, pomiędzy trybem CDTV a 500.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dziadek64 | 29.12.2010 9:09#60

@Zbigniew2003: małe sprostowanie - małe Atari w Pewexie (1985-87) nie kosztowało 1,5tys. USD, ale ok. 150 $ (później obniżono do 114$), magnetofon ok. 40$, stacje dysków ok 200$.
Ceny mogłem trochę pomylić, ale to tak mniej więcej wyglądało.
Commodore 64 był o wiele droższy i kosztował grubo ponad 250$.
Różnica w cenie wynikała z tego, że kiedy Pewex i Baltona sprowadziły 8-bitowce, na zachodzie wkraczali 16-bitowi następcy: Amiga 500, Atari 520ST oraz IBM PC.
Atari można było kupić za "grosze" w strefach wolnocłowych np. w Hamburgu za połowę ceny peweksowskiej.
Wysoka cena C64 utrzymywała się dość długo, aż do początku lat 90-tych, gdyż wciąż był najlepiej sprzedającym się komp. domowym.
Możliwości techniczne Atari 8-bit i C64 były porównywalne.
Większa popularność C64 zaowocowała ogromną ilością dobrej jakości programów użytkowych i gier. Biblioteka softu Atari była o wiele skromniejsza. Wiele pozycji to pozostałości jeszcze sprzed świetności poprzednika: Atari 400/800. (do 1983).
Większa popularność C64 to także więcej genialnych programistów, którzy wyciskali cuda z tej maszynki, choć Atari miało teoretycznie nieco lepsze parametry (nieco szybszy procesor, większa maks. paleta barw, bardziej rozbudowany OS, szybszą stację dysków, za to gorsze możliwości dźwiękowe, bo brak tzw. filtra kołowego).
Uff, ale się rozpisałem :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 29.12.2010 9:10#61

Co do pecetów, mój pierwszy to 286 16 MHz, 1 MB RAM, dysk 40 MB, VGA. Zainstalowałem Wing Commander 2 i miałem dysk prawie cały zajęty. Za to Test Drive 3 pokazywał na co stać ten sprzęt.

Avatar
nick: Mojżesz (niezalogowany) | 29.12.2010 9:14#62

A pamięta ktoś coś takiego jak:
Acorn http://www.8-bit.interbit.com.pl/index.php?id_komp=42
lub
Schneider http://www.8-bit.interbit.com.pl/index.php?id_komp=62
Do tej pory mam pełno gier na dyskietkach 5 1/2 cala

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 29.12.2010 9:15#63

@Dziadek64

Dobrze prawisz, tak było. Z mojej strony dodam tylko, że Timexy 2048 sprzedawano poza Baltonami, w sklepach Centralnej Składnicy Harcerskiej.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dziadek64 | 29.12.2010 9:21#64

@wolf94: Tutaj warto wspomnieć o dużej popularności ZX Spectrum w Polsce i dość dużej Amstrad/Schneider, które królowały w edukacji. W późniejszych latach można było kupić klony ZX Spectrum - Timex i Polbrit w zwykłych sklepach z elektroniką za złotówki.
Składnica Harcerska sprzedawała również PSX'y (SpectraVideo), który to system (następca CP/M) popularny był w Japonii.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dziadek64 | 29.12.2010 9:25#65

Errata * - nie PSX, a MSX.


AvatarUżytkownik jest nieaktywny
19692211 | 29.12.2010 11:08#66

ja takiego Comodore do dziś mam i jest sprawny heh to była jazda ;)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dziadek64 | 29.12.2010 11:09#67

Ech, zebrało mi się na wspomnienia... ;-)
Warto napisać o "dodatku" do sprzętu, jakim wówczas było oprogramowanie nabywane na stoiskach, giełdach komp., jak również wysyłkowo.
Wydaje się to niebywałe, ale tak było - zupełnie legalnie handlowano pirackimi kopiami zachodnich programów. PRL, podobnie jak w innych krajach tzw. bloku wschodniego nie obowiązywały międzynarodowe konwencje w tym zakresie.
USA (agencja COCOM) nałożyły embargo na eksport tzw. zaawansowanej technologii do wschodniej Europy (zniesiono w 1990). Dlatego tak trudno było oficjalnie sprowadzić 16bit Atari ST i Amigę.
W kraju kwitła komputerowa przedsiębiorczość. ;-)
Wyrastały jak grzyby po deszczu firmy oferujące nie tylko oprogramowanie, ale także serwis i przeróbki sprzętu, wydawano czasopisma, rozwijała się Scena...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dziadek64 | 29.12.2010 11:16#68

Nawet jeśli żart, to co z tego? Odżyły wspomnienia i łezka się w oku zakręciła. :)))

Avatar
panKleks (niezalogowany) | 29.12.2010 11:35#69

Lipa zbyt cienki sprzęt na takie czasy w takiej postaci ! - na pewno lepiej by się przyjął jakiś lapik 12" :) oczywiście utrzymany w kolorystyce starego c64 -> takie jest moje zdanie . . .

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
PitBoss | 29.12.2010 12:01#70

@wolf94
Dokładnie miałem właśnie takie rozwiązanie :).
Pisząc rozszerzoną pamięć miałem na myśli to co piszesz i MB he.
Brakuje mi na CD jednego programu, miałem tam program graficzny miał w sobie możliwość animacji jak na tamte czasy to był bardzo dobrze rozbudowany, siedziałem przy tym godzinami.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Onlinemaster | 29.12.2010 12:16#71

To nie będzie żaden Commodore, to jest PROFANACJA starego, dobrego Commodore, kto to widział żeby instalować na nim Win7 ?! Byłbym zadowolony z reinkarnacji tego komputera tylko pod warunkiem, że w projekcie powstawania tego komputera brał by udział chociaż jeden z byłych jego twórców oraz posiadał by oczywiście nowy, dopasowany do dzisiejszych standardów, z graficznym interfejsem system operacyjny, również współtworzony przez jego pierwszych twórców, ahh... wtedy to dałbym za niego każde pieniądze ! Inaczej to jest wielkie nic, kolejny zbędny gadżet a nie żaden Commodore !

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
PitBoss | 29.12.2010 12:20#72

@Pirx
RACJA! ale jeśli chodzi o edukację, obecnie już zmniejsza się temat w gazecie a piszę o PC Format, z przeglądanych gazet (pomijając linux) to jedyna gazeta jeszcze ucząca laików.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
tomimaki | 29.12.2010 12:54#73

Jak na rówieśnika C64 to nie wiedziałem, że ten sprzęt to "szczególny krok na drodze ewolucji komputerów" :P

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dziadek64 | 29.12.2010 13:21#74

@Pirx
Dokładnie tak było. Po włączeniu 8-bitowca zgłaszało się okienko interpretera BASIC, które zachęcało do wprowadzenia linijki instrukcji. Efekt był widoczny od razu. Dzieciak miał radochę, że komputer reaguje na jego polecenia, oblicza, zmienia kolory, rysuje.
Obecnie musi przebrnąć przez cały proces uruchamiania systemu i wyboru właściwej ikonki, folderu, najechania myszką, koordynacji ruchów. A niech jeszcze wyskoczy mu okno antywirusa lub Windows update...i leży. :-)))
Dzieciak źle kliknie i zgubiony.

Programiści natomiast byli bliżej sprzętu. Musieli znać podstawy elektroniki, architekturę komputera, język maszynowy procesora - asembler i chip graficzny/muzyczny i porty.
Przy czym asembler dla 6502/6510 był całkiem prosty (tylko ok. 60 instrukcji) i przyjemny w programowaniu.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Zbigniew2003 | 29.12.2010 14:34#75

@Dziadek64-dziękuje za sprostowanie,masz rację co do ceny tego sprzętu,podałem dziesięć razy wyższą niż była,po kontakcie z kumplem podaję sprostowanie,rok 1985-Atari 800XL z magnetofonem-150$ + stacja dysków LDW Power -200$.Miałem wtedy 13 lat i nie przypuszczałem ,że kiedykolwiek będę posiadał własny PC,takie były czasy,ale gdybym mógł to jeszcze raz cofnąłbym się o te 25 lat w tamten klimat.Koledzy a czy ktoś z was pamięta z tamtych lat program w TV,który nazywał się Spectrum i przedstawiał chyba jako jedyny w tym czasie tematykę komputerową.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cinek40 | 29.12.2010 15:32#76

Jak już będzie to na Amigę. Nie ma co kobyły wgrywać w to, bo to by było pierwsze Comodore na którym pojawił się BSoD.

Avatar
grgeu (niezalogowany) | 29.12.2010 15:49#77

no dobra "staruchy", kto pamięta co to był 'BOSS KEY' w grach ?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Zilog | 29.12.2010 17:23#78

@grgeu
Boss Key, klawisz po naciśnięciu którego gra była zatrzymywana a ekran pokrywał się liczbami, tabelami itp., miało to udawać naszą ciężką pracę na wypadek przechodzącego nieopodal szefa (bossa). Z tego co pamiętam boss key był chyba w Silent Service, a gdzie jeszcze? no cóż, "starość" nie radość...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dziadek64 | 29.12.2010 18:51#79

@Zbigniew2003
Było kilka programów o tematyce komputerowej w TV, lecz tytułów nie pamiętam już.
Natomiast dobrze pamiętam "Radiokomputer" nadawany w PR, gdzie atrakcją były programy na Spectrum i Atari nadawane do skopiowania na kasety.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
SMDOBPRO | 29.12.2010 18:53#80

Wspominam z rozrzewnieniem ten sprzęt,o możliwościach nie dorównującym dzisiejszym komórkom,jego możliwości były wykorzystane w110% robiło się na nim rzeczy jakich nie przewidzieli konstruktorzy tej maszyny.Ileż to joyi zdarłem grając w Rick Dangerous.Gry kupowało się w legalnych sklepach ale wszystkie to były chyba piraty.
1MHz ciekawa ile winda uruchamiała by się na procku z takim zegarem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 29.12.2010 21:07#81

@SMDOBPRO

"... robiło się na nim rzeczy jakich nie przewidzieli konstruktorzy tej maszyny".

Dokładnie, np. animacje na ramce. O wektorach nawet nie wspominając.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
trux | 29.12.2010 22:58#82

Alladynek@ Dziadek64@

Demoscenę poznałem dopiero na Amidze :)
Miałem okazję oglądać dema na dobrze uzbrojonej A1200 z PPC i Bvision.
Niektóre produkcje typu intra porażały jakością grafiki i muzyki.

Na http://www.pouet.net jest masa produkcji demoscenowych, tych starych jak i współczesnych na wszystkie platformy.

Avatar
mas132 (niezalogowany) | 30.12.2010 2:33#83

Skoro mowa o starych 8-bitowych komputerach to może pamiętacie Apple II? Komputer ten był produkowany przez 16 lat, a jakoś nie ma zbyt wielu informacji na polskich stronach internetowych. W zasadzie nigdy nie miałem możliwości jego używania, a mimo to mam wrażenie, że ominęło mnie coś rewolucyjnego, jak na tamte czasy. Czy ktoś z was korzystał z tego komputera?



AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Ravi | 30.12.2010 8:53#84

I na co to komu? Ehh...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dziadek64 | 30.12.2010 9:09#85

Ciekawostka:
Co ma wspólnego 8-bitowe Atari z Amigą? :)
Ano właśnie, kiedy przesiadłem się w 1990 z Atari 800XL na Amigę 500 i zacząłem zgłębiać jej architekturę to tak jakbym dejavu przeżył. Rozwiązania głównie w zakresie dostępu do pamięci i programowania grafiki przeniesiono i przystosowano do mocniejszej maszyny. Bardzo mnie to zastanowiło, zanim dowiedziałem się, że założycielem firmy Amiga (przejętej potem przez Commodore) i głównym konstruktorem komputera Amiga był ten sam inżynier, który zaprojektował chipy dla 8-bitowego Atari, były pracownik Atari - Jay Miner. I zagadka została rozwiązana. ;-)


AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dziadek64 | 30.12.2010 9:21#86

@Ravi
Na co komu demoscena? Trudno to dziś pojąć, ale to był rodzaj sportu i współzawodnictwa pomiędzy zespołami ludzi, a także chęć udowodnienia sobie i innym, że z ukochaną maszyną można zrobić więcej niż fabryka przewidziała. :)
Wokół programisty-guru gromadziły się inni, którzy wspomagali ich od strony organizacyjnej, np. swaperzy, których zadaniem była wymiana danych, rozsyłanie poczty (tradycyjnej), nie było wtedy internetu ani tel. kom. Działały nieliczne modemowe serwisy BBS.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
zeus79 | 30.12.2010 17:45#87

Łał, no wypas aż się łezka w oku zakręciła. To były piękne czasy c64 no i te lata spędzone na scenie comodorowskiej - Bartoszyce, Tarnów itd.. super ludzie, więcej listów dziennie ze stafem wysyłałem niz dziś maili. Pewnie bym sobie kupiła taki sprzęt z samego sentymentu. Robiło sie na nim cuda o których producenci nie mieli pojęcia :) Dziś jak cos nie chodzi to dorzuca się ramu , lepsza karte graficzna, podkręca procek a kiedyś programiści się głowili jak wyciskać rzeczy niemozliwe z tego co się ma.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
zeus79 | 30.12.2010 17:48#88

A kto pamięta ELWRO 800 JUNIOR? Udało mi się po lata ch znaleźć taki okaz ale szukam programów...może ktoś ma ?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
trux | 30.12.2010 20:28#89

zeus79@
Programy i gry z ZX Spectrum działają pod tą maszynką, więc nie powinnaś mieć problemów z softem :)

http://www.elwro.zafriko.pl/kat/mikrokomputery/elwro_800_junior

PS.Te starocia mają duszę...

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 28.08.2011 19:52#90

Zakupy w przerwie od meczu nic nas nie oderwie:)

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Huawei E583C

Test przenośnego routera 3G
Recenzja MSI WindTop AE2410

Powiew świeżości?
Test Garmin Forerunner 610

Osobisty asystent treningowy
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av