r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Zbliża się Krita 3.0 do malowania, animacji i grafiki wektorowej

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Krita, czyli bardzo dobry, darmowy i otwarty program graficzny, zbliża się do wersji 3.0. Stabilne wydanie ukaże się 1 maja, a już dziś można przetestować nowości w wersji alfa, którą znajdziecie w naszej bazie programów dla Windowsa i OS X.

Krita to program przeznaczony przede wszystkim do odręcznego malowania i tworzenia animacji. Są to możliwości ufundowane w ubiegłym roku na Kickstarterze, a więc panel z osią czasu, panel sterowania odtwarzaniem oraz onion skining, czyli możliwość podglądania poprzednich i następnych klatek, co pomaga w rysowaniu kadrów. Trzeba mieć na uwadze to, że jeszcze wielu potrzebnych narzędzi brakuje, jak generowanie klatek pośrednich, ale w momencie wydania Krity 3.0 będzie można zrobić w niej prostą animację z obrazów rastrowych.

W wersji 3.0 programu pojawią się nowe narzędzia, które można będzie wykorzystać przy tworzeniu odręcznie rysowanych animacji. Sporo poprawek czeka też system linijek, do którego dodane zostały siatki i prowadnice. Byłyby jednak niczym bez odpowiedniego mechanizmu przyciągania pędzli i kształtów wektorowych. Odpowiednie menu z opcjami przyciągania można wywołać skrótem Shift + S, gdzie zależnie od typu przenoszonego obiektu możemy wybierać między przyciąganiem do węzłów kształtów wektorowych, obszaru ograniczającego bądź przecięcia dwóch wektorów. Przyciąganie będzie działać na kształty i ścieżki, a także na gradienty i przy transformacjach. Na razie nie ma jeszcze możliwości zmiany czułości przyciągania i domyślnie zadziała z odległości 10 pikseli na ekranie.

r   e   k   l   a   m   a

Sporo zmieni się w systemie obsługi pędzli. Dzięki optymalizacji przy pracy z bardzo dużymi obrazami i pędzlami, których średnica liczona jest w tysiącach pikseli, będziemy mogli skorzystać z mechanizmu Instant Preview, ufundowanego na Kickstarterze w ubiegłym roku. Oznacza to, że podczas malowania będziemy natychmiast widzieć efekty, renderowane na mniejszej wersji płótna. Podgląd można włączyć na systemach z OpenGL 3.0. Ponadto Krita będzie mogła pracować z tymi samymi pędzlami, co GIMP.

Nowa Krita ma interfejs przygotowany z użyciem bibliotek Qt 5 i KDE Framework 5, czego efektem ubocznym jest usunięcie panelu drukowania. Funkcja ta nigdy nie działała poprawnie, a port na Qt 5 zupełnie ją zepsuł. Framework G'MIC został zaktualizowany do najnowszej, stabilnej wersji, czyli 1.7. Poza wymienionymi wyżej zmianami znajdziemy w Kricie 3.0 także nowy panel zarządzania warstwami, możliwość przesuwania kilku warstw jednocześnie i możliwość przenoszenia masek między nimi.

Krita 3.0 nie jest jeszcze całkowicie stabilna, ale większość błędów została naprawiona i można spokojnie testować nowości. Listę zgłoszonych już błędów można znaleźć na stronie KDE.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.