r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

40 mln zł kary dla Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu: Prezes UOKiK-u nie toleruje zwodniczych reklam

Strona główna AktualnościBIZNES

Ta decyzja Prezesa UOKiK-u, jeśli obroni się w sądzie, będzie kubłem zimnej wody na głowy wszystkich operatorów telekomunikacyjnych, którzy, delikatnie mówiąc, świadomie wprowadzają w błąd swoich potencjalnych klientów w przekazie reklamowym. Cyfrowy Polsat i Polkomtel miałyby otóż zapłacić łącznie ponad 40 mln złotych za kampanię reklamową produktów SmartDom i PowerLTE, prowadzoną w 2014 roku.

Uśmiechy Joanny Brodzik i Pawła Wilczaka miały przekonać klientów do wspólnej oferty produktowej Polkomtela i Cyfrowego Polsatu, sprzedawanej pod hasłem Power LTE – Internet LTE bez limitu danych. Reklamy z tą dwójką aktorów sugerowały, że pakiet usług dostępowych, któremu towarzyszy smartfon, tablet i telewizor są dostępne za… 61 złotych miesięcznie.

Zbyt piękne, by było prawdziwe? A jednak głos lektora mówił: „SmartDOM na gwiazdkę! Teraz zestaw Samsung SmartTV, tablet i smartfon, a do tego telewizja, internet i telefon już za 61 zł miesięcznie, SmartDOM oszczędzanie przez dodawanie”. Zainteresowani, którzy udali się do salonów, szybko dowiedzieli się jednak, że za tablet i telewizor trzeba było dodatkowo (i to dużo) płacić.

r   e   k   l   a   m   a

To jednak – powiedzmy sobie – było do przewidzenia. Zadeklarowana cena jak za taką ilość sprzętu była absurdalnie niska. Znacznie bardziej podstępna okazała się oferta Plusa. Co to bowiem znaczy Internet LTE bez limitu danych? Dla Polkomtela oznacza to, że limit transferu wyznaczy sama matematyka. Po wykorzystaniu pakietu abonentom przykręcano śrubę, ograniczając ich transfer do raptem 32 kb/s – a więc poziomu gorszego niż w wypadku analogowych modemów telefonicznych z zeszłego stulecia. Cóż, w ciągu miesiąca z tak oszałamiającą szybkością mogliby pobrać (robiąc to non stop) 9,7 GB.

Marek Niechał, Prezes UOKiK-u, wyjaśnia: Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, że rzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje, m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd co do oferty przedsiębiorcy.

Dlatego właśnie za naruszenie zbiorowych interesów, na Polkomtel nałożona została kara w wysokości 30,7 mln zł, a na Cyfrowy Polsat 9,7 mln zł. Dodatkowo Prezes UOKiK nakazał Cyfrowemu Polsatowi i Polkomtelowi emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Przez 30 dni mają być emitowane w telewizji, po 5 razy dziennie w paśmie wieczornym. W ogłoszeniach tych spółki mają obowiązek poświęcić każdemu z naruszeń co najmniej po 15 sekund. Decyzje Urzędu obie spółki mają zamieścić na swoich stronach wraz z linkiem w górnej części strony głównej

Jak do tej pory ani Polkomtel, ani Cyfrowy Polsat nie ustosunkowały się do decyzji Prezesa. Mogą odwołać się do sądu, kwestionując wysokość kary – ale to, że do samego naruszenia zbiorowych interesów konsumentów doszło, nie podlega już dyskusji, decyzja ta bowiem w postępowaniu sądowym jest dla sądu wiążąca (tzw. prejudykat). Sąd nie prowadzi już w tej kwestii własnego postępowania dowodowego.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.