40 mln zł kary dla Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu: Prezes UOKiK-u nie toleruje zwodniczych reklam

Strona główna40 mln zł kary dla Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu: Prezes UOKiK-u nie toleruje zwodniczych reklam
02.02.2017 21:31
40 mln zł kary dla Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu: Prezes UOKiK-u nie toleruje zwodniczych reklam

Ta decyzja Prezesa UOKiK-u, jeśli obroni się w sądzie, będziekubłem zimnej wody na głowy wszystkich operatorówtelekomunikacyjnych, którzy, delikatnie mówiąc, świadomiewprowadzają w błąd swoich potencjalnych klientów w przekaziereklamowym. Cyfrowy Polsat i Polkomtel miałyby otóż zapłacićłącznie ponad 40 mln złotych za kampanię reklamową produktówSmartDom i PowerLTE, prowadzoną w 2014 roku.

Uśmiechy Joanny Brodzik i Pawła Wilczaka miały przekonaćklientów do wspólnej oferty produktowej Polkomtela i CyfrowegoPolsatu, sprzedawanej pod hasłem Power LTE – Internet LTE bezlimitu danych. Reklamy z tą dwójką aktorów sugerowały, żepakiet usług dostępowych, któremu towarzyszy smartfon, tablet itelewizor są dostępne za… 61 złotych miesięcznie.

350194635160971201

Zbyt piękne, by było prawdziwe? A jednak głos lektora mówił:„SmartDOM na gwiazdkę! Teraz zestaw Samsung SmartTV, tablet ismartfon, a do tego telewizja, internet i telefon już za 61 złmiesięcznie, SmartDOM oszczędzanie przez dodawanie”.Zainteresowani, którzy udali się do salonów, szybko dowiedzielisię jednak, że za tablet i telewizor trzeba było dodatkowo (i todużo) płacić.

To jednak – powiedzmy sobie – było do przewidzenia.Zadeklarowana cena jak za taką ilość sprzętu była absurdalnieniska. Znacznie bardziej podstępna okazała się oferta Plusa. Co tobowiem znaczy Internet LTE bez limitu danych?Dla Polkomtela oznacza to, że limit transferu wyznaczy samamatematyka. Po wykorzystaniu pakietu abonentom przykręcano śrubę,ograniczając ich transfer do raptem 32 kb/s – a więc poziomugorszego niż w wypadku analogowych modemów telefonicznych zzeszłego stulecia. Cóż, w ciągu miesiąca z tak oszałamiającąszybkością mogliby pobrać (robiąc to non stop) 9,7 GB.

350194635161167809

Marek Niechał, Prezes UOKiK-u,wyjaśnia: Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd wreklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego.Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tychkonsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramachpromocji smartDOM i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, żerzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych wreklamach. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje,m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błądco do oferty przedsiębiorcy.

Dlatego właśnie za naruszeniezbiorowych interesów, na Polkomtel nałożona została kara wwysokości 30,7 mln zł, a na Cyfrowy Polsat 9,7 mln zł. DodatkowoPrezes UOKiK nakazał Cyfrowemu Polsatowi i Polkomtelowi emisjęogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd. Przez 30 dni mająbyć emitowane w telewizji, po 5 razy dziennie w paśmie wieczornym.W ogłoszeniach tych spółki mają obowiązek poświęcić każdemuz naruszeń co najmniej po 15 sekund. Decyzje Urzędu obie spółkimają zamieścić na swoich stronach wraz z linkiem w górnej częścistrony głównej

Jak do tej pory ani Polkomtel,ani Cyfrowy Polsat nie ustosunkowały się do decyzji Prezesa. Mogąodwołać się do sądu, kwestionując wysokość kary – ale to, żedo samego naruszenia zbiorowych interesów konsumentów doszło, niepodlega już dyskusji, decyzja ta bowiem w postępowaniu sądowymjest dla sądu wiążąca (tzw. prejudykat). Sąd nie prowadzi już wtej kwestii własnego postępowania dowodowego.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (90)