r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Gramy w Ori and the Blind Forest: warto sięgnąć po Definitive Edition?

Strona główna AktualnościROZRYWKA

Ori and the Blind Forest: Definitive Edition to rozszerzona wersja zręcznościowo-platformowej gry o baśniowej grafice, z elementami RPG. Ori and the Blind Forest, która zebrała bardzo dobre oceny wśród graczy i recenzentów. Definitive Edition miało premierę 27 kwietnia 2016 natomiast podstawowa wersja gry 11 marca 2015. Twórcami obu dzieł jest Moon Studios. Rozszerzona wersja gry wprowadziła kilka nowych lokacji i umiejętności dla głównego bohatera.

W grze wcielamy się w postać młodego ducha lasu o imieniu Ori. Podczas burzy nasz bohater zrywa się z Drzewa Dusz i ląduje w lesie, gdzie znajduje go stworzenie przypominające wyglądem wyrośniętego, puszystego leniwca. Naaru, bo tak nazywa się ta istota, przygarnia naszego ducha lasu i wychowuje go jak własne dziecko. Z upływem czasu las pełen drzew, owoców i grzybów, zaczyna umierać. Brak dostępnego pożywienia powoduje śmierć naszego opiekuna, tym samym samotny Ori rusza w głąb lasu. Docierając do Drzewa Dusz, nasz bohater pada z wyczerpania i wycieńczenia, lecz Drzewo przywraca go z powrotem do życia. Dowiadujemy się, że aby ożywić las, musimy zdobyć trzy kule energii odpowiadające trzem żywiołom (woda, wiatr, ogień). Wraz z przechodzeniem poszczególnych etapów gry, dowiadujemy się wielu szczegółów, które uzupełniają wątek fabularny. Co ciekawe, w grze nie występują żadne dialogi, historię poznajemy za pomocą cut-scenek oraz monologów wypowiadanych przez Drzewo Dusz lub naszego pomocnika Seina (duch leśnego drzewa).

Na szczęście nasz główny bohater nie jest bezbronny w stosunku do czyhających na niego przeszkód i niebezpieczeństw. Ori posiada wiele umiejętności przydatnych zarówno do walki z przeciwnikami jak i do pokonywania różnego rodzaju przeszkód terenowych. W edycji rozszerzonej dostępnych jest 11 umiejętności i są to:

  • Spirit Flame – nasze główne narzędzie do atakowania, wystrzeliwuje kilka kul energii, które automatycznie atakują wrogą w zasięgu umiejętności
  • Wall Jump – pozwala nam odbijać się od ścian
  • Charge Flame – zadaje duże obrażenia i pozwala nam niszczyć poszczególne struktury
  • Double Jump – podwójny skok
  • Bash – umożliwia nam odbijanie się od przeciwników, pocisków przeciwników oraz różnych struktur
  • Stomp – dzięki tupnięciu możemy niszczyć wcześniej zablokowane przejścia położone pod nami albo atakować przeciwników lub wbijać kołki w ziemię
  • Kuros Feather – to taki spadochron, który pozwala nam na szybowanie albo wzbijanie się w powietrze przy podmuchach wiatru
  • Climb – umożliwia wspinanie się na pionowe struktury
  • Charge Jump – umożliwia wysoki skok w górę, który przy okazji niszczy zablokowane przejścia położone nad nami.
  • Dash – szybkie przemieszczenie na małą odległość w kierunku, w którym odwrócona jest nasza postać (jest to nowa umiejętność dodana w Definitive Edition)
  • Light Burst – rzut kulą energii, dzięki której możemy przełączyć dźwignie, rozświetlić mapę, zadać obrażenia lub użyć w kombinacji z Bashem (od kul energii możemy się odbić za pomocą Bash)
r   e   k   l   a   m   a

Interfejs gry jest dość prosty. Na dole w środkowej części ekranu znajduje się nasz pasek doświadczenia oraz ilość aktualnie posiadanych punktów umiejętności do wykorzystania. Po prawo od niego pokazana jest ilość naszego życia, a po lewo ilość naszej energii. Doświadczenie zdobywamy pokonując wrogów oraz zbierając kule doświadczenia porozrzucane w różnych fragmentach mapy. Nasze zdrowie możemy uzupełnić niszcząc specjalne rośliny, z których wypadają kule życia lub eliminując przeciwników. Jeśli chodzi o energię to jest ona bardzo ważna w tej grze, wykorzystując 1 punkt energii, możemy ustawić checkpoint'a. Tak, w tej grze to my sami ustalamy, gdzie chcemy postawić checkpoint'a, co – moim osobistym zdaniem – jest bardzo fajnym rozwiązaniem. Niektóre umiejętności Ori'ego również kosztują nas energię, zatem musimy czasem wybrać, czy lepiej zużyć ją na daną umiejętność, czy też do stworzenia nowego checkpoint'a. Energię możemy uzupełnić niszcząc niebieskie kryształy na mapie lub poprzez eliminację wrogów.

Umiejętności jest naprawdę sporo, ale każdą z nich musimy odblokować przechodząc poszczególne etapy gry. Gra zaprojektowana jest w taki sposób, że gdy zdobędziemy nową umiejętność, następne kilka minut rozgrywki pozwala nam zapoznać się z nowo zdobytym skillem (np. zdobywając Kuro's Feather, od razu musimy wykorzystać je do szybowania, aby przejść dalej). W późniejszym etapie gry gdy mamy odblokowane większość umiejętności, musimy posługiwać się nimi bardzo sprawnie, by dać sobie radę na poszczególnych etapach.

W Ori and the Blind Forest mamy również drzewko talentów, które podzielone jest na trzy gałęzie. Pierwsza gałąź odpowiada za nasze umiejętności atakujące ( np. zwiększając obrażenia Spirit Flame), druga za umiejętności sprawności (np. zwiększając przyrost życia) a trzecia za użyteczność (np. umożliwiając używanie Dasha w locie). Wykorzystując Punkty Umiejętności, możemy ulepszać poszczególne zdolności naszego bohatera wedle własnego uznania.

W grze znajdziemy również wiele tzw. znajdźków. Są nimi np. duże kule energii i życia zwiększające na stałe maksymalną ilość naszego zdrowia i energii. Po mapie rozmieszczone są również kule doświadczenia, dzięki którym natychmiastowo zdobywamy punkty umiejętności. Często, aby otworzyć jakieś przejście, musimy zdobyć fragmenty klucza, które znajdują się w okolicy zamkniętego przejścia. Aby odkryć mapę, należy zdobyć jej fragmenty, a następnie wykorzystać je w Kamieniu Mapy.

W Definitive Edition oprócz dodatkowych umiejętności, zostały dodane dwie nowe lokacje jakimi są Black Root Burrows i Lost Grove, które zapewnią kilka godzin dodatkowej rozrywki. Rozszerzona wersja gry oferuje nam także dwa dodatkowe poziomy trudności One Life i Easy. One Life jest to tryb dla prawdziwych hardcore'ów, gdzie w przypadku śmierci głównego bohatera musimy zacząć grę do samego początku. Natomiast Easy daje szansę mniej wprawionym graczom na czerpanie radości z gry, gdyż odtąd niektóre etapy nie będą wydawać się dla nich nie do przejścia. Do rozgrywki został dodany również system szybkiego podróżowania, pozwalający nam na podróż we wcześniej odkryte fragmenty mapy. Podróż możemy wykonać za pomocą portali rozmieszczonych w różnych lokacjach.

Dwuwymiarowa grafika w Ori and the Blind Forest, jest naprawdę przepiękna. Bajkowy świat pełen kolorów, z dobrze dopracowanymi animacjami może przyciągać wzrok. Przechodząc do kolejnych lokacji, możemy zauważyć, jak zmienia się kraina, w której się znajdujemy. Szczególnie przypadła mi zmiana środowiska po zdobyciu Kuli Wody. Woda, która wcześniej była czarna i trująca stała się krystalicznie czysta i można było w niej odtąd nawet pływać i nurkować. Trawa zaczęła rosnąc, kwiaty kwitnąć. Nagle kraina, w której chwilę wcześniej nie chcielibyśmy się znaleźć, zmieniła się w istny raj.

Muzyka napisana przez Garetha Cooker'a potrafi zahipnotyzować, perfekcyjnie współgra z klimatem i grafiką zaprezentowaną w grze. Prawdziwy charakter lokacji potrafi oddać tylko połączenie pięknej grafiki z odpowiednią muzyką i to twórcom udało się wykonać w 100%.

Podsumowując, Ori and the Blind Forest: Definitive Edition to naprawdę szybka i mocno zręcznościowa gra, grając na średnim poziomie trudności, wielokrotnie musiałem powtarzać dany etap gry, aby zapamiętać strukturę mapy i przejść ją pomyślnie. Duży wybór umiejętności pozwala naszemu głównemu bohaterowi dostać się wszędzie, w bardzo przyjemny sposób. Możliwość tworzenia własnych puntów kontrolnych w miejscu dogodnym dla nas (o ile mamy punkty energii) jest bardzo przydatnym rozwiązaniem w grze. Fabuła nie jest skomplikowana, ale niektóre momenty potrafią wzruszyć nawet takiego twardziela jak ja ;) Całość uzupełnia piękna baśniowa grafika 2D oraz świetnie komponująca się muzyka, która dodatkowa nadaje klimatu poszczególnym lokacjom. Jeżeli ktoś nie grał w podstawową wersję Ori and the Blind Forest, to zachęcam do sprawdzenia swoich sił w edycji rozszerzonej ze względu na dodatkową zawartość oraz inne zmiany, których od dawna domagali się gracze.

Gra dostępna jest na PC (Steam) i Xbox One za 20 euro.

Minimalne wymagania sprzętowe:
System operacyjny: Windows 7
Procesor: Intel Core 2 Duo E4500 @ 2.2GHz or AMD Athlon 64 X2 5600+ @ 2.8 GHz
Pamięć: 4 GB RAM
Karta graficzna: GeForce 240 GT or Radeon HD 6570 – 1024 MB (1 gig)
DirectX: Wersja 9.0c
Miejsce na dysku: 11 GB dostępnej przestrzeni

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.