r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Kodek Opus 1.2: świetny dźwięk w przeglądarce nawet przy niskim bitrate

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Protokół WebRTC otworzył drogę do komunikatorów audio-wideo działających bezpośrednio w przeglądarkach. Teraz otwiera drogę do streamingu muzyki w przeglądarkach, bez wykorzystania żadnych wtyczek i dodatków. To wszystko za sprawą opensource’owego kodeka Opus, który w nowej wersji 1.2 przynosi radykalny wzrost jakości dźwięku, zarówno mowy jak i muzyki, pozostając przy tym całkowicie kompatybilnym ze standardem wykorzystywanym w najpopularniejszych przeglądarkach.

Zespół Opusa i xiph.org wykonał naprawdę dobrą robotę. Wysłuchiwano uwag użytkowników na listach dyskusyjnych i forum Hydrogenaudio, którzy chętnie dostarczali próbek dźwięku, w których opensource’owy kodek spisywał się gorzej, niż można było tego oczekiwać. Na podstawie takich próbek udawało się zlokalizować źródła powstawania artefaktów i je eliminować, bez pogarszania jakości innych wzorcowych próbek. Nie było tu więc wielkich zmian w algorytmach, lecz mrówcza wręcz praca.

W ten sposób ulepszono przycinanie, analizę tonalną, jak również jakość sygnałów, w których występuje jedynie kilka potężnych tonów. Udało się też usprawnić kompresję dla wszystkich sygnałów – porównując parametry przed kompresją wybierane są te, które minimalizują zniekształcenia.

r   e   k   l   a   m   a

Z tymi wszystkimi drobnymi zmianami deweloperzy Opusa pozwolili sobie na wprowadzenie zmiennego bitrate (VBR) nawet do przepływności – 32 kb/s. Uważają, że kodek zapewnia już wystarczająco dobrą jakość, by nawet wówczas poradzić sobie z przeniesieniem mowy przy dalszym zmniejszeniu bitrate.

Spore ulepszenia Opus 1.2 przynosi w kodowaniu mowy. Nowy hybrydowy tryb pozwala na wykorzystanie kodeka SILK (znanego ze Skype) do dźwięków o wysokości do 8 kHz, podczas gdy kodek CELT wykorzystywany jest do kodowania dźwięków 8-20 kHz. Takie hybrydowe kodowanie działa nawet przy ekstremalnie niskiej przepływności (14 kb/s), dzięki czemu można wykorzystać zalety modelu psychoakustycznego CELT nawet w najbardziej niesprzyjających warunkach.

Opus 1.2 zauważalnie też przyspieszył, i to zarówno na architekturach x86, jak i ARM, szczególnie przy kodowaniu muzyki stereo w najwyższej jakości. To zasługa wykorzystania optymalizacji SSE i Neon, ale też licznych uproszczeń zastosowanych algorytmów. Pozwoli to wykorzystywać go do kodowania w czasie rzeczywistym nawet na najsłabszych smartfonach.

A jak to wszystko naprawdę brzmi? Nie musicie wierzyć nam na słowo, że Opus 1.2 to wielki krok naprzód w dziedzinie otwartej komunikacji głosowej. Wystarczy odwiedzić stronę projektu, gdzie możecie wysłuchać próbek muzyki i dźwięku w różnych przepływnościach i wersjach kodeka, od 1.0 do 1.2, w wersji nieskompresowanej, oraz zakodowanej w MP3 i Speex. Jakość jest naprawdę fantastyczna, a biorąc pod uwagę to, że Opus nie musi się starać o popularność, o to zatroszczy się już Google, mamy do czynienia z postępem, z którego skorzystają praktycznie wszyscy.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.   

Trwa konkurs "Ogól naczelnego", w którym codziennie możecie wygrać najnowsze maszynki systemowe Hydro Connect 5 marki Wilkinson Sword.

Więcej informacji

Gratulacje!

znalezione maszynki:

Twój czas:

Ogól Naczelnego!
Znalazłeś(aś) 10 maszynek Wilkinson Sword
oraz ogoliłaś naszego naczelnego!
Przejdź do rankingu
Podpowiedź: Przyciśnij lewy przycisk myszki i poruszaj nią, aby ogolić brodę.