5 mitów dotyczących słuchawek Bluetooth

5 mitów dotyczących słuchawek Bluetooth04.12.2018 13:42
5 mitów dotyczących słuchawek Bluetooth
Redakcja

W sieci znaleźć można wiele mitów, dotyczących słuchawek bezprzewodowych – użytkownicy obawiają się niższej jakości dźwięku, konieczności ciągłego doładowywania sprzętu i nawet zauważają obecność kabli w modelach reklamowanych jako bezprzewodowe. Wyjaśniamy które z tych mitów są tylko internetową plotką.

Ze względu na fakt, że coraz więcej nowych smartfonów nie ma już na wyposażeniu złącza słuchawkowego, słuchawki Bluetooth zyskują coraz większą liczbę fanów i właścicieli. Na rynku znajduje się tak dużo różnych modeli, że każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie – wersje nauszne lub douszne, z mikrofonem i bez, z przewodem łączącym obie słuchawki lub całkowicie bezprzewodowe. Ten ostatni rodzaj nie jest jeszcze tak popularny jak pozostałe, dlatego wśród użytkowników krążą mity, dotyczące technologii prawdziwie bezprzewodowych słuchawek. Poniżej można znaleźć wyjaśnienie najpopularniejszych z nich.

Mit 1: Słuchawki bezprzewodowe oferują niższą jakość dźwięku

To jeden z tych mitów, który ma w sobie nieco prawdy. Pierwsze modele słuchawek bezprzewodowych faktycznie oferowały zauważalnie niższą jakość dźwięku, kosztem pozbycia się przewodu, łączącego słuchawki ze źródłem dźwięku. Wynikało to z występujących początkowo ograniczeń technologicznych, i wykorzystania prostych kodeków – np. SBC, które przewidywały wykorzystanie bezprzewodowych słuchawek głównie do prowadzenia rozmów telefonicznych.

Obecnie dostępne na rynku modele odtwarzają dźwięk z jakością zbliżoną do płyt CD. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu nowoczesnych kodeków, w tym aptX, aptX HD czy LDAC. W uproszczeniu umożliwiają one przesłanie bezprzewodowo większej ilości danych, zawierających cyfrowo zapisaną muzykę. A więcej danych to wyższa jakość dźwięku. Warto zapamiętać, że powyższe kodeki muszą być obsługiwane jednocześnie przez słuchawki oraz samo źródło dźwięku – np. smartfon, tablet lub laptop.

Mit 2: Douszne słuchawki bezprzewodowe zawsze mają kabel, łączący prawą i lewą słuchawkę

?Ten mit utarł się wśród wielu klientów głównie ze względu na fakt, że początkowo producenci nazywali douszne słuchawki bezprzewodowymi pomimo faktu, że posiadały one w rzeczywistości kabel. Łączył on obie słuchawki ze sobą i dodatkowo zawierał moduł do łączności, baterię oraz przyciski sterujące. „Bezprzewodowość” wynikała jedynie z wykorzystania technologii Bluetooth do połączenia ze źródłem dźwięku. Podobnie jak w pierwszym micie – wynikało to z pewnych ograniczeń.

Zaledwie kilka lat temu zaczęły pojawiać się pierwsze, prawdziwie bezprzewodowe douszne słuchawki Bluetooth, które przez ekspertów zostały nazwane „True Wireless”. Dzięki postępowi technologicznemu zniknął z nich kabel, łączący obie „pchełki”, a wszystkie moduły i baterie zostały umieszczone wewnątrz słuchawek. Co ważne, odbyło się to bez wpływu na jakość odtwarzanego dźwięku czy stabilność połączenia.

[1/2]
[2/2]

Mit 3: Słuchawki Bluetooth krótko pracują na baterii

Bezprzewodowe słuchawki – obok czytników smartfonów, e-booków i smartwatchy to kolejne urządzenia, które dość często ładujemy. Fizyki nie można oszukać, dlatego niewielkie ogniwa zamontowane w słuchawkach Bluetooth nie oferują zbyt długiego czasu pracy. W większości przypadków czas ten waha się od 1,5 do 3 godzin, a dodatkowo ładowanie wymaga podpięcia kabelka microUSB.

Producenci słuchawek bezprzewodowych znaleźli kilka rozwiązań tego problemu, ale najlepszym przykładem jest dedykowane etui, będące jednocześnie powerbankiem-ładowarką. Ładowanie odbywa się automatycznie, po włożeniu słuchawek. Łączny czas pracy na jednym ładowaniu oraz możliwość szybkiego doładowania słuchawek za pomocą etui sprawiają, że sumarycznie słuchawki mogą być używane z krótkimi przerwami nawet przez 12 godzin!

Mit 4: Słuchawki bezprzewodowe umożliwiają jedynie słuchanie muzyki

Warto przypomnieć, że pierwsze słuchawki Bluetooth pozwalały w zasadzie tylko na prowadzenie rozmów telefonicznych. Z czasem doszła możliwość odtwarzania muzyki i sterowania podstawowymi funkcjami, jak np. zmiana poziomu głośności czy odbieranie połączeń. Niektóre smartfony umożliwiały dodatkowo wykonywanie zdjęć za pomocą przycisku w słuchawkach, ale niestety na tym możliwości się kończyły.

Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, że nowoczesne słuchawki bezprzewodowe umożliwiają wygodne korzystanie z Asystenta Google oraz Siri. Informacja ta jest szczególnie ważna w kontekście planowanego wprowadzenia języka polskiego do swojego asystenta od Google’a. Biorąc pod uwagę powyższe, za pomocą słuchawek bezprzewodowych można zrobić o wiele więcej niż sterowanie głośnością lub muzyką bez konieczności dotykania telefonu oraz innych urządzeń!

Mit 5: Słuchawki Bluetooth muszą być drogie

Błąd – wcale nie muszą, jednak ze względu na to, że prawdziwie bezprzewodowe słuchawki nadal są nowinką technologiczną, ceny modeli od najpopularniejszych marek nadal utrzymują się na dość wysokim poziomie. Klienci, którzy nie są gotowi na tak duże wydatki, szukają oszczędności i wybierają mniej zaawansowane konstrukcje lub… sprawdzają dokładniej rynek i wybierają mniej znane rozwiązania, które oferują te same funkcje w wielokrotnie niższej cenie!

Na rynku bez problemu można znaleźć słuchawki, oferujące wszystkie wymienione wyżej funkcje, które nie będą jednocześnie bardzo drogie. Słuchawki mniej znanych producentów są ciekawą alternatywą głównie z dwóch powodów – oferują praktycznie te same funkcje i jakość dźwięku, przy czym kosztują kilkukrotnie mniej. Przykładem niech będą słuchawki kalifornijskiej firmy ERATO, które można kupić w Polsce już od 299 zł.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.