7 na 10 aplikacji szpieguje i przesyła dane do firm trzecich

7 na 10 aplikacji szpieguje i przesyła dane do firm trzecich31.05.2017 12:18

Na każdym kroku napotykamy oprogramowanie badające w tle aktywność użytkownika, by na jej podstawie lepiej spełniać jego oczekiwania. Jak się jednak okazuje, skala problemu stale rośnie: teraz ponad 70% aplikacji działających na naszych smartfonach zbiera dane analityczne, ale, co jeszcze ciekawsze, sami usługodawcy tworzą na ich podstawie profile użytkowników, łącząc informacje z wielu aplikacji w całość.

Takie wnioski są efektem badań przeprowadzonych na rzeczywistych użytkownikach, nie zaś bazujących na teoretycznych założeniach. Specjalnie na tę okazję stworzono aplikację Lumen Privacy Monitor, która sprawdza przesyłane dane przez programy na smartfonie, szukając wśród nich tych typowo analitycznych, kierowanych do największych usługodawców, takich jak Google Analytics, Facebook Graph czy też Crashlytics.

Od momentu, w którym przeprowadzono badania, aplikację pobrało ponad 1600 osób, łącznie dając obraz wykorzystania danych z ponad 5 tysięcy aplikacji. Niemal 3/4 z nich stale wymieniało dane z co najmniej jednym usługodawcą związanym z ich gromadzeniem i analizą. Z jednej strony takie działanie programów nie powinno dziwić. W końcu w dobie ogromnej konkurencji, każdy producent chce wiedzieć jak najwięcej o statystykach wykorzystania swojego programu, ale sytuacja ma także drugie dno.

Jak się bowiem okazuje, dane gromadzone przez pojedynczą aplikację to nie wszystko. Celem usługodawców jest stworzenie jak najpełniejszych profilów użytkowników, wykorzystując do tego napływ informacji z każdej strony. Nie jest kłopotem, jeśli dany program zbiera tylko jeden typ informacji (na przykład: lokalizację).

Dysponując unikalnym identyfikatorem, którym najczęściej zostaje numer IMEI urządzenia, usługodawcy we własnym zakresie łączą wszelkiego rodzaju dane z różnych aplikacji działających na tym samym sprzęcie (i nie tylko). W efekcie otrzymujemy wiele mówiący o nas profil, który można wykorzystać w przyszłości. Co gorsza, problemem nie są wyłącznie same aplikacje. Podobnego rodzaju techniki analizy i śledzenia od lat dostępne są także z poziomu witryn internetowych, co jeszcze bardziej rozszerza bazę danych każdego użytkownika.

Można uznać, że zebrane w ten sposób statystyki i pojedyncze informacje o nas nie mogą przełożyć się na wysnucie z nich sensownych wniosków. Nic bardziej mylnego. Dzisiejsze algorytmy i stale rozwijające się działania w tym zakresie pozwalają tak dokładnie analizować duże ilości danych, by na ich podstawie budować wzorce, a w efekcie przewidywać zachowania użytkownika oraz jego preferencje. Przykładem niech będzie przewidywanie przez Facebooka momentu rozpoczęcia związku, o którym pisaliśmy pół roku temu.

Problem zbierana danych o użytkownikach nie jest nowy, ale opisywane tu badania zwracają uwagę na ile jest to problem narastający. Próbka ponad 1,6 tys. użytkowników nie jest w końcu szczególnie duża – być może w rzeczywistości jeszcze większy odsetek aplikacji na naszych smartfonach stale śledzi każde dotknięcie ekranu. Ostatecznie, nie mając na to realnego wpływu, podczas korzystania z najnowszych technologii, jak zwykle warto mieć na uwadze fakt, iż ochrona prywatności to pojęcie pozostające dość daleko na liście priorytetów producentów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.