Blog (122)
Komentarze (1.1k)
Recenzje (4)

Dlaczego EuroNcap to bujda? – o testach zderzeniowych słów kilka

@AlbatrosZippaDlaczego EuroNcap to bujda? – o testach zderzeniowych słów kilka30.12.2016 20:36

Każde nowe auto wchodzące na rynek przechodzi test zderzeniowy. Jest wiele organizacji, które wykonują takie testy. Dziś na łamach mojego artykułu przedstawię trzy, które mają różne procedury testu.

  • EuroNCAP – obszar Europy
  • LatinNCAP – obszar Ameryki Łacińskiej
  • IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) – obszar USA

Bezpieczeństwo kierowców i pasażerów – dawniej i dziś

Na przykładzie zderzenia, które zostało wykonane w ramach Global NCAP, można zobaczyć, jak bezpieczeństwo kierowców zmieniło się na przeznczeni 25-lat. Nissan Sunny jest dalej sprzedawany w Meksyku, jako Nissan Tsuru. Za niedługo zakończy się jego produkcja z powodu zmiany przepisów. [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=85OysZ_4lp0] Kierowca Nissana Versa po takim zderzeniu będzie miał obrażenia, które nie będą zagrażać życiu. Spowodowane jest to zmianami podczas ćwierćwiecza. Osoba prowadząca starsze konstrukcyjne auto może przy takim zdarzeniu zginąć.

Takie klasyki są nadal oferowane na rynkach latynoamerykańskich (fot. Materiały Prasowe Nissan Mexico)
Takie klasyki są nadal oferowane na rynkach latynoamerykańskich (fot. Materiały Prasowe Nissan Mexico)

EuroNcap

Dlaczego to auto dostało tylko cztery gwiazdki? (na zdjęciu Nissan Note E12, źródło SuperAuto- SE.pl)
Dlaczego to auto dostało tylko cztery gwiazdki? (na zdjęciu Nissan Note E12, źródło SuperAuto- SE.pl)

EuroNCAP od wielu lat jest wyznacznikiem bezpieczeństwa w krajach Europejskich. Organizacja ta powstała w 1997 roku. Pierwszym samochodem, który przeszedł test w tej organizacji to Nissan Micra K11. Micra otrzymała w tym teście dwie gwiazdki na cztery (piąta gwiazdka doszła w roku 1999). Pierwsze auto, które otrzymało maksymalną notę pięciu gwiazdek, był to Renault Laguna II w. roku 2002. [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=caagd8d5pio] Zakres testów EuroNCAP

  • Zderzenie czołowe – prędkość 64 km/h
  • Zderzenie boczne
  • Test słupa – prędkość 29 km/h (opcjonalne, kiedy są zamontowane systemy ochrony głowy)
  • Ochrona dziecka – przy zderzeniach bocznych i czołowych
  • Ochrona pieszego – prędkość około 40 km/h
  • Testy aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa

Niesprawiedliwość testów – o teście zderzeniowym Fiata Tipo i Suzuki Baleno

Ostatnio był przeprowadzony test Fiata Tipo, który otrzymał trzy gwiazdki na pięć możliwe. Spowodowane było tym, że samochód, który został przetestowany, nie miał aktywnych systemów bezpieczeństwa. Podobnie było ze Suzuki Baleno. Auta zostały ponownie przetestowane z systemami bezpieczeństwa i otrzymały gwiazdkę więcej. Tipo i Baleno są autami, które są tanie i nie mają w podstawowej wersji wyposażenia systemów bezpieczeństwa oprócz tych , które są wymagane na terenie UE.

[1/2] Fiat Tipo (zderzenie w przeszkodę) - źródło EuroNcap
[2/2] Suzuki Baleno (po zderzeniu w przeszkodę - źródło EuroNcap)

Fiat 500 kontra Audi Q7 - test zderzeniowy kontra kontrolowana rzeczywistość

Fiat i Audi otrzymali maksymalną notę punktów i gwiazdek, ale w swojej kategorii. EuroNCAP testuje auta według klasy. ADAC kilka lat temu stworzył crashtest małej 500 z dużym SUVem, jakim jest Q7. EuroNCAP powinien stworzyć zamian testów elektronicznych systemów bezpieczeństwa test zderzeniowy auta kategorii X z kategorią Y. W realnym życiu przecież nie zderzamy się z autami tych samych kategorii. [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=6pVF1Wr7GLQ]

LatinNCAP

Fiat Palio przy ponownym teście zderzeniowym [źródło Carscoops]
Fiat Palio przy ponownym teście zderzeniowym [źródło Carscoops]

LatinNCAP jest organizacją, która testuje nowe auta na rynki Latynoamerykańskie. Przy tych testach dowiedziałem się, że auto może dostać zero gwiazdek , a pięciogwiazdkowe auta z EuroNcap dostają o trzy-cztery mniej. Wiele aut, które są na rynkach np. Brazylii to stare generacje znanych nam aut. Jedynie przechodzą face lifting dostosowujący pod dany język stylistyczny. Kiedy zagłębiałem, się w temat procedur testów odkryłem, że testują jedynie zderzenie czołowe i ochronę dziecka podczas wypadku.

Renault Clio II gen po kolejnym faceliftingu (źródło materiały prasowe Renault Argentina)
Renault Clio II gen po kolejnym faceliftingu (źródło materiały prasowe Renault Argentina)

Zero gwiazdek! – jak to możliwe?

Producenci aut pod rynek Latynoamerykański chcą, żeby auto było tanie i dostępne dla każdego. Auta w „bieda edition” nie mają poduszek powietrznych czy innych systemów bezpieczeństwa. Testy są powtarzane z np. dwiema poduszkami powietrznymi. I takie Clio Mio dostaje trzy gwiazdki, bo nie ma dużych obrażeń wynikających z uderzenia w kierownicę. [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=ouaXglgEQM8]

IIHS

Doge Ram pod czas testu small overlap [źródło IIHS]
Doge Ram pod czas testu small overlap [źródło IIHS]

IIHS jest organizacją odpowiedzialną za testy zderzeniowe i promocję bezpieczeństwa na terenie Stanów Zjednoczonej Ameryki. Zobaczycie, że testy IIS różnią się od tych w EuroNCAP i LatinNCAP.

Zakres testów IIHS

  • Najechanie lewą osią na przeszkodę (ang. Small Overlap)
  • Zderzenie boczne

Europejskie auto kontra IIHS

Przykładem będzie Fiat 500x, który w europejskich testach zderzeniowych zdobył maksymalną notę punktów. W testach Small Overlap otrzymał ocenę pozytywną i również za zderzenie boczne.

[1/2] Fiat 500x pod czas testu w USA [źródło IIHS]
[2/2] Fiat 500x pod czas testu w Europie [źródło EuroNCAP]

Jednak Fiat 500L w roku modelowym 2014 ocenę za Small Overlap ocenę negatywną. Jednak przeglądając testy najechania osią na przeszkodę widać poprawę u producentów europejskich.

[1/2] Fiat 500L pod czas testu w Europie [źródło EuroNcap]
[2/2] Fiat 500L pod czas testu w USA [źródło IIHS]

Słowem podsumowania

W każdym teście zderzeniowym jest jakiś błąd pomiaru. Moim zdaniem organizacje powinny mieć niejawny i jednolity zakres testów. Nie będę faworyzować żadnej z organizacji, bo każda w jakimś stopniu przyczyniła się do rozwoju bezpieczeństwa i nie jeździmy autami, które zachowają się w razie wypadku jak TICO. Jednak Mem, który krąży, po Internecie stwierdza fakt dotyczący testów zderzeniowych.

Musiałem ocenzurować [źródło Memytutaj.pl
Musiałem ocenzurować [źródło Memytutaj.pl

Zapraszam do komentowania i zwracania uwag.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.