Blog (121)
Komentarze (1.6k)
Recenzje (1)

Alternatywna kwadrofonia w Windows jest dobra nawet dla muzyki z winylu

@AudiofilPCAlternatywna kwadrofonia w Windows jest dobra nawet dla muzyki z winylu16.04.2021 09:17

Bardzo ciekawie wypadło odtwarzanie nagrań stereo z 4 głośnikami podłączonymi w nowej konfiguracji Windows, która jest odpowiedzią na światowy trend z ambisonic i dobrze sprawdza się z muzyką rejestrowaną w standardzie kina domowego. Okazuje się, że świetnie sobie radzi także z analogowymi nagraniami kwadrofonicznymi w systemie SQ i QS. Aż korci, by w tym temacie uruchomić podcast. Być może pojawi się na to jakiś pomysł.

Kilka lat temu, gdy podcast jeszcze raczkował w Polsce organizowaliśmy w realu cotygodniowe spotkania z analogowym odtwarzaniem nagrań kwadrofonicznych z płyt winylowych. Było to w barze opodal hotelu Sheraton w Sopocie. Ma ścianie w sporym lokalu zainstalowana była para bardzo dobrych głośników Pionier HPM-100.

Pionner HMP-100 konkurent legendarnych JBL L100, które były wersją hi-fi monitorów studyjnych 4312, Źródło zdjęć: © audiofilpc.art.pl
Pionner HMP-100 konkurent legendarnych JBL L100, które były wersją hi-fi monitorów studyjnych 4312
Źródło zdjęć: © audiofilpc.art.pl

Te głośniki pojawiły się w złotych czasach hi-fi, gdy lansowano także kwadrofonię. Miały konkurować z legendarnymi JBL L100, które w wersji profesjonalnej 4312 robiły furorę w studiach nagrań. Każdy głośnik waży prawie 40 kg i ma rzadko spotykaną konstrukcję 4-drożną z 12 calowym basem. Nie dziwi więc, że były chlubą właściciela baru. W barze napędzał je estradowy wzmacniacz mocy, a sygnał z muzyką dostarczał z winylu didżejski klasyk Technics SL-1200, który podłączony był do stosownej konsolety. O tych głośnikach można w internecie przeczytać m.in.:

Pioneer HPM-100 dla wielu jest modelem kultowym, który wspomniany na forach w wątku dla fanów sprzętu vintage wywołuje spore emocje. Monitory te został zaprojektowane tuż po tym, jak Bart Locanthi przeniósł się z JBL-a do Pioneera. Model miał być udoskonaloną wersją głośników JBL Control Monitor, które używane były przy miksowaniu wielu albumów w latach siedemdziesiątych, w tym słynnego "Hotelu California".
https://www.stereolife.pl/vintage/2033-pioneer-hpm-100
Sansui QS-1 bez "wyłącznika", który zagubił się w transporcie do baru, a w tle Pioneer HPM-100, Źródło zdjęć: © audiofilpc.art.pl
Sansui QS-1 bez "wyłącznika", który zagubił się w transporcie do baru, a w tle Pioneer HPM-100
Źródło zdjęć: © audiofilpc.art.pl

Na tych spotkaniach z kwadrofonią najprościej było użyć nagrania zapisane na twardym dysku w PC, który wystarczyło podłączyć stereofonicznie do dekodera kwadrofonicznego Sansui QS-1, a ten do wzmacniacza PA i dodatkowej pary aktywnych głośników. Właściciel baru chciał jednak serwować "czar winylu" z ortodoksyjnym zestawem analogowym, chociaż dostępny gramofon nie był optymalnym wyborem w tym przypadku. Cyfrowe kopie zrobione były z bardziej stosownym gramofonem i wkładką dużo wyższej klasy, co jest bardzo istotne przy odtwarzaniu ze stereofonicznego winylu nagrań kwadrofonicznych. Korekcja RIAA w kopiach była również lepsza do tej w konsolecie. Kopia z winylu zgrana była przez liniowy przedwzmacniacz zasilany z baterii, co zapewniało minimum zakłóceń, a to jest niezwykle ważne przy słabiutkim poziomie sygnału z wkładki. Korekta RIAA zrobiona została później cyfrowo - o takim rozwiązaniu wspomniałem już we wcześniejszym wpisie.

Korzystaliśmy podczas prezentacji z dekodera, który jest flagowym rozwiązaniem producenta i miał zapewnić analogową perfekcję dla odtwarzania kwadrofonicznych nagrań. Powstał z myślą o zaawansowanym odtwarzaniu nagrań QS, ale sprawdza się równie dobrze z tymi zapisanymi w systemie SQ. Teraz z nową konfiguracją Windows dla dźwięku przestrzennego analogowy dekoder nie jest już konieczny, ale warto rozumieć, jakie były założenia dla kwadrofonii w ubiegłym wieku.

Mebel do odtwarzania muzyki z najwcześniejszej ery kwadrofonii, czyli radiogramofon z 2 wbudowanymi głośnikami a'la "soundbar" i 2 dodatkowe kolumny, Źródło zdjęć: © audiofilpc.art.pl
Mebel do odtwarzania muzyki z najwcześniejszej ery kwadrofonii, czyli radiogramofon z 2 wbudowanymi głośnikami a'la "soundbar" i 2 dodatkowe kolumny
Źródło zdjęć: © audiofilpc.art.pl

W uproszczeniu można powiedzieć, że SQ powstał z myślą o produkcji tańszych dekoderów, bo sygnał do przednich kanałów nie jest przetwarzany. W praktyce możliwe jest użycie tylko kilku oporników, by zaoferować „bardziej dostosowany” sprzęt RTV. Nawet Unitra w czasach PRL mogła zaprezentować na targach w Paryżu swoją ofertę w tym zakresie. Koncepcja QS ukierunkowana była na sprzedaż zaawansowanego sprzętu, ale ewentualna wiedza w tym zakresie ogranicza się najczęściej do tej prostej informacji z internetu:

(ang: Quadrasonic System - Regular Matrix) Matrycowy system zapisu kwadrofonicznego. Cztery kanały audio są nagrywane w dwóch kanałach płyty analogowej (LP). Zwykłe gramofony mogą odtwarzać płyty QS dając dwukanałowy dźwięk. Aby uzyskać dźwięk czterokanałowy trzeba do gramofonu dołączyć dekoder QS. Obecnie niespotykany.
https://audio.com.pl/vademecum/slownik/19649-qs?s=sq

Bardziej zainteresowani tematem znajdą w polskojęzycznym słowniku hi-fi dokładniejsze dane i są tam nawet wzory dotyczące zmiksowania czterech kanałów do dwóch:

OS Lsuma = 0,92 Lfront + 0,38 Pfront + j 0,92 Ltył + j 0,38 Ptył Psuma = 0,92 Pfront + 0,38 Lfront - j 0,92 Ptył - j 0,38 Ltył SQ Lsuma = Lfront - j 0,707 Ltył + j 0,707 Ptył Psuma = Pfront + j 0,707 Ptył - j 0,707 Ltył
https://www.hifi.pl/slownik/qs.php

Wikipedia w j. pol. ma ogólne hasło o kwadrofonii, gdzie trafnie zapunktowane jest, że dla domowego użytku najlepszym rozwiązaniem analogowym był magnetofon szpulowy. Niemniej informacje dotyczące nagrań na płytach są całkiem szeroko przekazane w akapicie pt. QS Regular Matrix i SQ Quadraphonic, ale 2 ostatnie zdania w cytacie są nieco błędne.

Ulepszone systemy oparte na pracach Petera Scheibera nad wykorzystaniem obwodów z przesunięciem fazowym o 90 stopni pojawiły się później, a mianowicie systemy QS i SQ . Pierwszy z nich, znany jako QS, został opracowany przez firmę Sansui Electric. Tak zwany format matrycowy, wykorzystywał 4 kanały dźwiękowe, które zostały „zakodowane” w dwóch ścieżkach albumu stereo. Zostały one następnie „zdekodowane” do oryginalnych czterech kanałów dźwiękowych. System QS zadebiutował w Stanach Zjednoczonych w marcu 1971 roku i został ulepszony przez ich system Vario-Matrix w 1973 roku. Drugi, SQ , został opracowany i wprowadzony na rynek przez Columbia Records i Sony i wszedł na rynek amerykański w kwietniu 1971 r. Format SQ był również używany przez takie firmy, jak EMI w Wielkiej Brytanii, które wydały kilka albumów SQ . Separacja dźwięku w systemie SQ została znacznie poprawiona dzięki wprowadzeniu dekodowania SQ Full Logic w 1975 roku przy użyciu chipów Motorola MC1312, MC1314 i MC1315. Zarówno SQ, jak i QS miały znaczące wsparcie ze strony głównych wytwórni płytowych i producentów sprzętu w latach siedemdziesiątych. Osiągnęli również znaczną sprzedaż i penetrację rynku. Niestety, ze względu na podobieństwa w nazwie i technologii, opinia publiczna mogła je łatwo pomylić.
https://pl.qaz.wiki/wiki/Quadraphonic_sound#QS_Regular_Matrix_and_SQ_Quadraphonic
Nowa konfiguracja w Windows dla 4 głośników, Źródło zdjęć: © audiofilpc.art.pl
Nowa konfiguracja w Windows dla 4 głośników
Źródło zdjęć: © audiofilpc.art.pl

Analogowa kwadrofonia nie stała się dostatecznie popularna, bo miała za dużo słabych punktów. Nowe technologie dają teraz lepsze możliwości dla odtwarzania zrobionych kiedyś nagrań. Współczesne dostosowanie cyfrowe w Windows dla kwadrofonii typu matrix nie jest oczywiście idealnie „skrojone” dla SQ i QS, ale nowa technologia radzi sobie w praktyce bardzo dobrze. Nie chodzi jednak o najbardziej logiczne tu korzystanie z tradycyjnego ustawienia "Kwadrofoniczny, a o nowatorski "Przestrzenny".

Tradycyjna konfiguracja w Windows dla kwadrofonii, Źródło zdjęć: © audiofilps.art.pl
Tradycyjna konfiguracja w Windows dla kwadrofonii
Źródło zdjęć: © audiofilps.art.pl

Puryści mogą oczywiście korzystać z tradycyjnej konfiguracji dla 4 kanałów, ale nowe rozwiązanie jest bardziej praktyczne, lecz nie ma sensu wnikać tu w dość zawiłe szczegóły, bo jest zbyt duże ryzyko błędnego zrozumienia.

Konfiguracja w AIMP dla odtwarzania muzyki z 4 głośników, Źródło zdjęć: © audiofilpc.art.pl
Konfiguracja w AIMP dla odtwarzania muzyki z 4 głośników
Źródło zdjęć: © audiofilpc.art.pl

Wyprowadzenie sygnału do głośników "przestrzennych" jest w PC typu desktop z gniazda mini jack oznaczonego "center/sub". W konfiguracji trzeba jeszcze w zakładce "Enhancements" włączyć "Speaker Fill". W testach odsłuchowych najlepiej sprawdziło się odtwarzanie z AIMP, który miał ustawienie WASAPI 192kHz/32bit. Sterownik dla wbudowanego na płycie głównej DSP miał ustawienie do pracy z taką samą częstotliwością i 16 bitowym próbkowaniem. Programowe nadpróbkowanie w AIMP zapewniało wierniejsze odtwarzanie od ustawienia sprzętowego z 192kHz/24 bit. W AIMP trzeba także włączyć opcję przetwarzania, ale nie wybierając żadnej z podpowiadanych konfiguracji.

W przeglądarce Pale Moon można ustawić AIMP, jako domyślny dla podcastu. To daje możliwość uzyskania optymalnej jakości dla odtwarzania muzyki podczas wirtualnych spotkań z analogową kwadrofonią. Firefox obsługuje także nową konfigurację Windows dla 4 głośników, bez potrzeby dodatkowych ustawień. W testowym PC nie działa natomiast z Edge i Chrome, co nie jest zbyt istotne z perspektywy ewentualnego podcastu, bo zainstalowanie sobie Pale Moon z AIMP nie jest żadnym problemem i nie trzeba przecież za to płacić.

Płyta EMI Records 1C 063-29 091 Q, wydana równocześnie jako ETERNA 8 26 373, Źródło zdjęć: © audiofilpc.art.pl
Płyta EMI Records 1C 063-29 091 Q, wydana równocześnie jako ETERNA 8 26 373
Źródło zdjęć: © audiofilpc.art.pl

Z tak skonfigurowanym Pale Moon całkiem pozytywnie wypadły testy z odtwarzaniem nagrania kwadrofonicznego zapisanego nawet w mp3. Zainstalowany był tu LAV Filters, jako systemowy kodek. Najbardziej intensywne testy były z kopią nagrania opery "Carmen" zarejestrowanego w nieistniejących już Niemczech Wschodnich i którego odtwarzanie jest dość wymagające. Porównania były m. in. z nowoczesnymi możliwościami technicznymi odtwarzania muzyki ze stratnego formatu, gdy jest to współczesne nagranie "przestrzenne" z opery w Nowym Yorku. Na szerszą skalę trudno jest robić takie porównania innymi nagraniami z analogową kwadrofonia, bo bardzo często jest to zbyt unikalny materiał.

Podsumowanie

Wspominałem często we wpisach o Atmos w kontekście muzyki i w związku z tym pojawiła się w komentarzach bardzo trafna podpowiedź o trendzie Ambisonic. Relatywnie niedawno pojawił się także standard AC-4. Nowa konfiguracja dla 4 głośników w Windows ma bezpośredni związek z tymi hasłami. Można dyskutować co jest co, ale tu JEST wspólny kierunek - na rozrywkę.

Wpis powstał z myślą o podcaście, ale to temat bardziej na domowy serwer muzyki i proste "folderowe" wyjaśnienie jest na oddzielnej stronie. Tam są linki do dalszych stron z szerszym omówieniem, jak np: "Analogowa kwadrofonia miała właściwy punkt wyjścia, lecz była falstartem", czy "Jaka była logika powstania SQ i QS? "

Ciekawostka

W Polsce powstał współczesny dekoder analogowy dla kwadrofonii SQ, Źródło zdjęć: © https://muarah.pl/
W Polsce powstał współczesny dekoder analogowy dla kwadrofonii SQ
Źródło zdjęć: © https://muarah.pl/

Sporym zaskoczeniem w tym temacie jest, że w 2016 roku opublikowana została strona wyjaśniająca ofertę za ok. 18 tys. ze współczesnym dekoderem SQ. Jest to polska konstrukcja firmy MUARAH, która swoje przedstawicielstwo ma nawet w Wietnamie.

PS do komentarzy

Przekazany został w komentarzu link do filmiku na YouTube, który daje dobre rozszerzenie wiedzy w tym temacie. Zagadnienie jest trudne do wyjaśnienia i łatwo mogą się zrodzić przy tym mity. Nie zaszkodzi więc zwrócić uwagę, że "wielokanałowość" pojawiła się w USA z 3 kanałami i 54 głośnikami już w 1940 roku. W słowniku PWN podane jest nawet:...1933 przeprowadzono próbną transmisję stereofoniczną trzykanałową (z Filadelfii do Waszyngtonu)

Podobnie rzecz ma się z punktowaniem amerykańskiego pochodzenie SQ, który powstał we współpracy z Sony, a "japoński" QS stworzony został dla rynku w USA, gdzie nie było przecież dostatecznego zainteresowania płytami powstającymi w kraju kwitnącej wiśni. Kwestia stworzenia kwadrofonicznego systemu dla odtwarzania z płyt musi mieć logiczne podstawy. <br>

8-track cartridge - kaseta magnetofonowa, która używana była głównie w USA i samochodach, Źródło zdjęć: © https://sites.google.com/site/audiowdouzmpc/analogowe-nagrania-qs-i-sq-na-pc
8-track cartridge - kaseta magnetofonowa, która używana była głównie w USA i samochodach
Źródło zdjęć: © https://sites.google.com/site/audiowdouzmpc/analogowe-nagrania-qs-i-sq-na-pc

Wysoce prawdopodobne jest, że amerykański przemysł fonograficzny zmotywowała konkurencja z 8-ścieżkowymi kasetami (8-track cartridge). To był wygodny nośnik dla dystrybucji nagrań kwadrofonicznych. Kaseta była już popularna w samochodach. Stworzona została w 1964 roku przez konsorcjum z: Ampex , Ford Motor Company , General Motors, Motorola i RCA Victor Records (RCA - Radio Corporation of America). Ford we wrześniu 1965 roku zaczął fabrycznie wyposażać auta w odtwarzacze dla tych kaset.

Folder Ampex Stereo Tapes z amerykańską ofertą na rynek europejski, taśmy na szpulach i kasety 8-track, Źródło zdjęć: © wikipedia.com
Folder Ampex Stereo Tapes z amerykańską ofertą na rynek europejski, taśmy na szpulach i kasety 8-track
Źródło zdjęć: © wikipedia.com

W 1970 roku w Londynie powstała Ampex Stereo Tapes, by oferować na rynek europejski nagrania na taśmach (szpule i kasety). Holenderski Philips zaprezentował wprawdzie swoją kasetę już 30 sierpnia 1963 w Berlinie na Grosse Deutsche Funk-Ausstellung, ale ich produkt powstał z myślą o dyktafonach, a nie dystrybucji nagrań z muzyką.

Monofoniczny zestaw audio brytyjskiego Quad, Źródło zdjęć: © audiofilpc.art.pl
Monofoniczny zestaw audio brytyjskiego Quad
Źródło zdjęć: © audiofilpc.art.pl

Mitem może stać się także stwierdzenie, że hi-fi wykluło się z quadro. Być może to tylko kwestia definicji, gdy za punkt odniesienia uznane zostaną niemieckie normy DIN 45500. Jednak widoczny na zdjęciu brytyjski zestaw Ouad jest dla mono i z połowy lat 50 ubiegłego wieku. Należy go chyba zaliczyć do hi-fi. Ten producent ruszył z takim asortymentem już w 1936 roku. W tym czasie Niemcy mieli dynamiczny rozwój audio, ale tylko na potrzeby propagandy totalitarnego systemu władzy, czyli z perspektywy technicznej PA.

Link do filmiku jest także w innym komentarzu i wyraźnie wskazuje, jak zagmatwany jest temat dźwięku przestrzennego, o którym Wikipedia w j. pol. podaje:

Dźwięk wielokanałowydźwięk dookolnydźwięk przestrzenny (ang. surround sound) – technika będąca rozwinięciem stereofonii, pozwalająca na utrwalanie i odtwarzanie co najmniej trzech kanałów dźwięku. Zastosowanie dodatkowych kanałów i odpowiadających im głośników po bokach i z tyłu słuchacza pozwala na zwiększenie poczucia otoczenia dźwiękiem.
https://pl.wikipedia.org/wiki/D%C5%BAwi%C4%99k_wielokana%C5%82owy

Określenie "przestrzenny" jest jednak także w innym haśle:

Stereofonia (pot. stereo z gr. "twardy, stały, sztywny, przestrzenny" i "dźwięk, ton, głos") elektroakustyczna metoda odbierania, zapisywania, transmitowania i odtwarzania dźwięku, tak aby u słuchającego wywołać wrażenie przestrzennego rozmieszczenia jego źródeł.

Nie dziwi więc także, że w komentarzu pojawiło się nieco nieprecyzyjne nawiązanie do techniki dwukanałowej, gdy o niej Wikipedia w j. pol. podaje:

Nagrywanie binauralne (z łac. bi – podwójny, auris – ucho) – technika nagrywania dźwięku za pomocą dwóch mikrofonów, umożliwiająca słuchaczowi precyzyjną lokalizację w przestrzeni zarejestrowanych sygnałów akustycznych i tym samym stwarzająca dźwiękową iluzję przebywania w miejscu, w którym dokonywano nagrania. Bywa mylona ze stereofonią

Na dodatek ilustracja w haśle "Binaural recording" może być dla czytelnika dość zagadkowa. Podano do tego także, że jest to "metoda nagrywania dźwięku, która wykorzystuje dwa mikrofony, zaaranżowane z zamiarem stworzenia wrażenia trójwymiarowego dźwięku stereo dla słuchacza znajdującego się w pomieszczeniu z wykonawcami lub instrumentami". W j. ang. użyta została nazwa "3D stereo" i wygląd, że ma nawet link, ale są 2 osobne dla każdego słowa i nie mają logicznego powiązania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.