Blog (121)
Komentarze (364)
Recenzje (0)

Peugeot 508 SW HYbrid: Night Vision to przydatny dodatek czy zbędny gadżet?

@CarlitoNeoPeugeot 508 SW HYbrid: Night Vision to przydatny dodatek czy zbędny gadżet?11.04.2021 20:32

Jakiś czas temu system Night Vision był dostępny tylko w topowych odmianach samochodów luksusowych. Obecnie ten dodatek znajdziemy w autach popularnych. Przy okazji testu Peugeota 508 SW w odmianie z napędem 1.6 HYbrid 225 PHEV mogłem sprawdzić ten system w praktyce. Przy okazji sprawdziłem również działanie systemu info-rozrywki oraz audio Focal.

Czy Night Vision to zbędny gadżet?

Odpowiem prosto z mostu. Nie, ale system Night Vision doceni bardzo nieliczna grupa odbiorców. To jest nieco tak, jak z hybrydami typu plug-in. Żeby w pełni docenić i wykorzystać zalety tego rozwiązania, trzeba regularnie doładowywać auto z taniego lub bezpłatnego źródła prądu. Nie każdy ma dostęp do takiego źródła, a każdy inny kierowca nie odczuje żadnych korzyści. Ba! Zakup hybrydy plug-in może okazać się bezsensowną inwestycją.

Podobnie jest z systemem Night Vision. Jeśli ktoś mieszka w wielkim mieście i raczej nie wybiera się zbyt często w rejony nieoświetlone tj. jak lasy, boczne drogi, wiejskie tereny itp. z Night Vision skorzysta może kilka razy. Na początku, dla sprawdzenia jak to w ogóle działa i pochwalenia się przed znajomymi, jaki fajny gadżet ma na pokładzie. Ale realne korzyści będą znikome. Co innego, jeśli ktoś mieszka daleko za miastem, za lasem, w miejscach, w których nie istnieje infrastruktura oświetleniowa oraz jest bardzo słaba infrastruktura drogowa.

Jadąc lasem lub drogą pośrodku niczego, a w naszym kraju takich terenów nie brakuje, światła samochodu, nawet te najlepsze, nie oświetlą wystarczająco pieszego na skraju drogi lub zwierzęcia, które do tej drogi się zbliża. Światła oświetlają wszystko jedną barwą sprawiając, że po zmroku, a w szczególności w słabych warunkach oświetleniowych, wszystko zlewa się w jedną plamę i trudno np. wśród drzew wyróżnić osobę ubraną na ciemno. System Night Vision z zaznaczaniem postaci i systemem reakcji tj. hamowanie lub ostrzeganie przed niebezpieczeństwem, w takich przypadkach staje się bezcenny.

[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]

System ten testowałem w mieście, więc oświetlenie było w porządku. Mimo to Peugeot 508 SW z Night Vision doskonale wykrywał pieszych i zaznaczał ich na ekranie przed kierowcą czytelną ramką. Warunki drogowe były dobre, ale gdyby padał deszcz, nawet w mieście zdarza się, że pieszy na nieoświetlonym przejściu dla pieszych lub w okolicach np. parku jest bardzo słabo widoczny. System działa we współpracy z kamerą na podczerwień i jest w stanie wykryć obecność pieszych lub zwierząt znajdujących się w odległości do 200 m przed samochodem, nierzadko poza zasięgiem reflektorów. System automatycznego hamowania awaryjnego włączy się również w przypadku wykrycia pieszego lub rowerzysty w najbliższym otoczeniu samochodu.

System info-rozrywki i audio Focal

System info-rozrywki w Peugeocie 508 SW nie należy do najnowszych, choć wygląda dość atrakcyjnie pod względem wizualnym. Jego działanie w większości przypadków jest w porządku, choć czasami po wybraniu opcji uruchamiającej np. konkretną funkcję mamy chwilę zwłoki. Sporo musimy również poczekać na zmianę trybu wyświetlania informacji na wirtualnych zegarach. Każdej zmianie trybu towarzyszy miła dla oka, atrakcyjna wizualizacja, ale trwa to niestety dość długo i może irytować, gdy chcemy szybko zmienić wyświetlanie danych komputera pokładowego na nawigację.

[1/2]
[2/2]

System audio Focal gra dość dobrze, ale spodziewałem się dużo barwniejszego dźwięku. Być może to kwestia konfiguracji i gdybym poświęcił temu więcej czasu, efekt byłby lepszy, ale odniosłem wrażenie, że dźwięk był mocno wycofany, stłumiony, nieco wypłaszczony. Brakowało mu głębi i detali. Trochę szkoda, bowiem firma Focal słynie z wysokich jakościowo sprzętów Hi-Fi, a tutaj zabrakło mi „tego czegoś”. Na plus należy z pewnością zaliczyć stylistykę zestawu, który świetnie korespondował z resztą wnętrza.

Podsumowanie

Podobnie jak nie skreślam sensu istnienia hybryd plug-in, choć uważam, że są one mocno ograniczone pod względem eksploatacji, tak samo nie skreślam Night Vision, który przede wszystkim działa bardzo skutecznie i w niektórych przypadkach może być nieoceniony. Czy warto za niego dopłacić 7000 złotych? Jeśli wydawałbym na auto około 200 000 złotych (model 508 SW w wersji hybrydowej to koszt od 187 300 złotych), mieszkałbym poza miastem, wydatek dodatkowych 7000 złotych nie byłby mocno obciążający.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.