Blog (121)
Komentarze (364)
Recenzje (0)

Test BMW iX3: Napęd elektryczny, działanie systemu i audio Harman Kardon

@CarlitoNeoTest BMW iX3: Napęd elektryczny, działanie systemu i audio Harman Kardon24.09.2021 11:46

Czy z samochodu konwencjonalnego da się zrobić dobrego elektryka? Czy tego typu auta powinny powstawać od zera? Niekoniecznie, czego najlepszym przykładem jest BMW iX3. Już jakiś czas temu testowałem Mercedesa EQC, który bardzo mi się spodobał, choć miał swoje wady i jako elektryk nie był idealny. W BMW iX3 naprawdę trudno się do czegokolwiek doczepić. Sprawdziłem nie tylko jak jeździ, ale również jak działa system info-rozrywki oraz jak gra audio Harman Kardon.

Napęd elektryczny – działanie i zasięg

Niektórzy uważają, że prawdziwe auto elektryczne powinno powstać od zera, na dedykowanej platformie, z dostosowanym napędem, podwoziem, systemem itp. Jasne, to prawda – wtedy teoretycznie powinno być idealnie. Ale są na rynku „prawdziwe” elektryki, które na początku swojej rynkowej przygody miały ogromne problemy. Samochody elektryczne tworzone na bazie modeli konwencjonalnych mają swoje ograniczenia techniczne. Nie ma dedykowanego miejsca na baterie, miejsce na silnik elektryczny jest takie samo, jak na silnik spalinowy, a więc sporo miejsca jest zmarnowane (jednostki elektryczne są bardzo kompaktowe) itp. Bardzo często baterie są upychane pod podłogą, co z jednej strony poprawia balans auta – niski środek ciężkości – ale często zabiera miejsce we wnętrzu, w bagażniku i obniża prześwit. Coś za coś. Plusem jest to, że takie auto elektryczne niewiele różni się od konwencjonalnego modelu, a dla wielu osób to ogromny plus.

Testowane BMW iX3 od „zwykłej” X3-ki różniło się w sumie tylko nietypowymi felgami, które oczywiście można zmienić (w konfiguratorze obecnie są dostępne inne wzory), oprócz tego zastosowano kilka emblematów, zmieniono przedni grill i… tyle. Jeśli ktoś chce jeździć bezemisyjnie i w ciszy normalnym autem zachowując anonimowość, to idealne rozwiązanie. Typowe auta elektryczne zazwyczaj różnią się od modeli z napędem konwencjonalnym. Przykład? Volkswagen ID.3 i ID4, Tesla czy nawet model iX z palety BMW itp. Z daleka widać, że to „elektryki”. Wróćmy jednak do napędu BMW iX3.

[1/3]
[2/3]
[3/3]

Z przodu umieszczono silnik elektryczny o mocy 286 KM i momencie obrotowym 400 Nm, który kieruje napęd na tylne koła. To dość nietypowe rozwiązanie, bowiem we wspomnianym Mercedesie EQC napęd generowany jest na wszystkie koła. Ma to jednak swoje zalety, bowiem taki napęd zużywa mniej energii, zajmuje mniej miejsca i jest lżejszy. Auto wraz z bateriami waży 2185 kilogramów. Wiem, bardzo dużo, ale jak na samochód elektryczny tych rozmiarów nie jest źle. A jeśli chodzi o baterie, zastosowano pakiet o pojemności 80 kWh brutto (73,8 kWh netto), co zapewnia zdaniem producenta zasięg 459 kilometrów. Czy realny? Jeśli się postaramy, to tak. Jadąc w trasie przy prędkości 100-120 km/h, średnie zużycie oscylowało w okolicach 20 kWh/100km. Takim tempem przejedziemy 300-350 km. Nie jest źle. W mieście zużycie spadało do 17-18 kWh/100km, a więc osiągnięcie ponad 400 kilometrów nie byłoby żadnym problemem. Jeśli ktoś się postara, będzie jeździł spokojnie i ze skutecznym wykorzystaniem rekuperacji, wyłączy zbędne odbiorniki energii, bez problemu dobije do deklarowanego zasięgu.

Działanie systemu info-rozrywki

Tu nie ma żadnych niespodzianek. Działanie systemu w BMW iX3 jest sprawne, płynne i bezproblemowe. System jest responsywny i w sumie nie kojarzę przypadku, aby kiedykolwiek cokolwiek się zawiesiło, zamyśliło, zadziałało z opóźnieniem itp. Oczywiście tuż po uruchomieniu samochodu wszystko musi się „ułożyć” i to trwa dłuższą chwilę, ale potem nie ma żadnych problemów. Sam interfejs jest w porządku. Już zdążyłem się przyzwyczaić do układu menu i lokalizacji poszczególnych opcji. Wiem, że system w BMW ma swoich zwolenników, ale i przeciwników – kwestia gustu. Sam wygląd jest w porządku, choć widać, że system w tej odsłonie ma już kilka lat. Mnie to nie przeszkadza, ale esteci mogą kręcić nosem.

Audio Harman Kardon

W BMW iX3 dostaniemy tylko jeden system audio – Harman Kardon. Jest on dostępny już na starcie i nie ma możliwości wyboru innego. W sumie to dobrze, bowiem zestawy tej marki grają w BMW bardzo dobrze i niektórzy uważają, że dopłata do wyższych wariantów w niektórych modelach tj. Bowers&Wilkins nie ma większego sensu. Podstawą w tym przypadku jest 464-watowy wzmacniacz cyfrowy z dziewięcioma kanałami i indywidualnie regulowanym korektorem dźwięku. Głośniki wykończone są chromowanymi aplikacjami, a dwa głośniki wysokotonowe w przednich boczkach drzwi mają ponadto wstawkę dekoracyjną Harman Kardon. Regulacja dźwięku odbywa się za pomocą sprawdzonego ergonomicznego kontrolera iDrive i wyświetlacza centralnego. Ustawień jest sporo, więc każdy powinien znaleźć swoje brzmienie.

[1/3]
[2/3]
[3/3]

Jak to gra? Świetnie! Mocno, czysto i bardzo przestrzennie, choć scenę możemy regulować za pomocą odpowiednich ustawień. Zawsze doceniam dobrej jakości sprzęt audio w samochodzie elektrycznym lub dobrze wyciszonym, bo daje możliwość zatopienia się w muzyce.

Podsumowanie

BMW iX3 to koszt co najmniej 287 500 złotych. Dużo? W podobnej cenie dostajemy hybrydę plug-in czyli odmianę X3 30e o mocy 292 KM z napędem xDrive i kilkoma dodatkami z wyposażenia lub konwencjonalną wersję z 286-konnym silnikiem Diesla. Co kto lubi. Warto jednak pamiętać, że już w standardzie dostajemy wirtualne zegary, pakiet sportowy M, szklany panoramiczny dach, 3-strefową klimatyzację, adaptacyjne reflektory i mnóstwo ciekawych dodatków. Czy warto? BMW iX3 to świetny elektryk, ale problem jest jak zwykle ten sam – pochodzenie prądu w Polsce i kiepska infrastruktura.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.