Blog (121)
Komentarze (364)
Recenzje (0)

Test Renault Captur E-Tech: Jak w praktyce spisuje się napęd hybrydowy plug-in?

@CarlitoNeoTest Renault Captur E-Tech: Jak w praktyce spisuje się napęd hybrydowy plug-in?09.04.2021 21:45

Elektryfikacja w motoryzacji galopuje w imponującym tempie. Nie ma tygodnia, aby na rynku nie pojawił się nowy model z napędem elektrycznym lub hybrydowym w różnych odmianach. Wielu producentów zapowiada również całkowitą rezygnację z napędów konwencjonalnych. Czy hybrydy są takie złe? Oczywiście nie, choć warto nauczyć się nimi jeździć. Ja miałem okazję jakiś czas temu sprawdzić Renault Captur z napędem hybrydowym typu plug-in. Jak to rozwiązanie spisuje się w mieście i w trasie?

Odrobina danych technicznych

Renault Captur E-Tech to model z napędem hybrydowym typu plug-in, czyli z możliwością doładowywania z gniazdka. Dla większości takie rozwiązanie wydaje się bezsensowne. No cóż, jest w tym wiele prawdy, bowiem jeśli ktoś chce z tego auta korzystać jak z każdego innego, będzie parkował je pod blokiem i nie będzie doładowywał z gniazdka, taki napęd będzie bezsensowny. Tego typu samochody są skierowane głównie do tych, którzy mają swój garaż lub miejsce parkingowe z dostępem do gniazdka elektrycznego. Jeśli na dodatek energia z tego gniazdka jest za darmo np. w miejscu pracy lub energia czerpana jest z paneli fotowoltaicznych, taki samochód to świetne rozwiązanie.

[1/2]
[2/2]

Wracając do auta, pod maską pracuje wolnossąca jednostka 1.6 o mocy 91 KM, która wspierana jest przez silniki elektryczne o mocy 67 oraz 25 KM. Moc systemowa całego układu hybrydowego to 160 KM. Baterie mają pojemność 10,4 kWh i według producenta są w stanie zapewnić zasięg około 65 km. Czy to jest realne? O tym niżej. Moc 160 KM w tak niedużym aucie może obiecywać niezłe osiągi, ale warto nieco utemperować wyobraźnię. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nieco ponad 10 sekund, a prędkość maksymalna to 173 km/h. Mimo to dynamika w mieście jest świetna i przyspieszenie do 50-60 km/h naprawdę jest przyjemne. W trasie również auto nie ma kompleksów, ale to miasto jest żywiołem Renault Captura.

Jak spisuje się hybryda plug-in?

Świetnie! Co prawda nie udało mi się osiągnąć deklarowanych 65 km, ale po pokonaniu nieco ponad 50 km dość dynamicznie po mieście, do pracy zgłosił się silnik spalinowy. Po wyczerpaniu baterii napęd hybrydowy zaczyna pracować jak hybryda równoległa, a więc ruszanie i bardzo powolna jazda na niewielkim dystansie odbywa się za pomocą silnika elektrycznego, a po chwili uruchamia się jednostka spalinowa. Oczywiście w takich warunkach osiągnięcie deklarowanego spalania 1,5 l/100km jest niemożliwe, ale po rozładowaniu baterii w mieście spalanie nie powinno wejść powyżej poziomu 6,5 l/100km. W trasie (droga ekspresowa) może zbliżyć się do 7 l/100km, na autostradzie trzeba będzie doliczyć 1-1,5 l/100km. Jazda w trasie na silniku elektrycznym (o ile mamy naładowaną baterię) również jest możliwa, ale wtedy zużycie energii jest bezsensownie wysokie.

[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]

Hybrydę typu plug-in możemy oczywiście ładować na stacjach publicznych, ale to mija się z celem. Nie dość, że do dyspozycji mamy tylko złącze Type 2, auto nie jest w stanie przyjąć wysokiego napięcia i ładuje się dość wolno, to na dodatek za 1 kWh energii musimy zapłacić około 2 złotych. Naładowanie baterii od 0 do 100% będzie więc kosztowało ponad 20 złotych i za to przejedziemy nieco ponad 50, maksymalnie 60 kilometrów. Okazja to nie jest.

Co jeszcze?

W testowanym modelu wyposażenie obejmowało między innymi duży wyświetlacz centralny, wirtualne zegary czy też nieźle grający zestaw audio Bose. Doceniłem również obecność Android Auto oraz Apple CarPlay. Oczywiście łączność odbywa się przewodowo, ale jest bezproblemowa i stabilna. Pionowa orientacja ekranu pomagała w nawigacji i sprawiała, że na ekranie można było wyświetlić sporo informacji. To duża zaleta, bowiem w wielu przypadkach, np. w modelach z ekranami o panoramicznych proporcjach, boki bywają bezużyteczne i ekran jest wypełniony w 60-70%.

[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]

Czy warto?

Jeśli masz gdzie ładować i energia, której używasz jest bardzo tania lub darmowa, hybryda plug-in ma sens a Renault Captur E-Tech jest jednym z najlepszych przedstawicieli tego nurtu w tym segmencie. W innym przypadku to nie będzie trafiona inwestycja. Model z silnikiem 1.3 TCe o mocy 155 KM, który będzie miał zapewne o wiele lepsze osiągi, kosztuje co najmniej 98 400 złotych. Za hybrydę E-Tech trzeba zapłacić co najmniej 132 900 złotych. To sporo, a swoje największe zalety pokaże tylko wtedy, gdy będzie regularnie doładowywana.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.