Blog (220)
Komentarze (4k)
Recenzje (1)

Proste i darmowe modelowanie postaci w 3D przy użyciu MakeHuman i bvhacker

@djfoxerProste i darmowe modelowanie postaci w 3D przy użyciu MakeHuman i bvhacker19.04.2017 22:58

Modelowanie w 3D wydaje się nietrywialnym zagadnieniem. Na przeszkodzie staje nie tylko brak umiejętności i doświadczenia, ale także elementy bardziej materialne. Często ograniczeniem bywa sprzęt, który nie uciągnie aplikacji do grafiki 3D, ale również oprogramowanie, które potrafi słono kosztować.

W tym wpisie pragnę przedstawić szybki sposób na modelowanie postaci 3D. Nie będzie wymagana znajomość zagadnień grafik 3D, a oprogramowanie użyte do tego wpisu jest całkowicie darmowe, również do celów komercyjnych. Dodatkowo przedstawione aplikacje nie wymagają kosmicznego sprzętu, aby móc wygodnie pracować, jednocześnie osiągając zadowalające wyniki.

Modelowanie postaci w 3D - prosty przepis dla każdego

Zacznę od tego, że nigdy nie wiemy, kiedy może przydać się nam wymodelowanie postaci w 3D. Do tej pory temat grafiki 3D omijałem szerokim łukiem, gdyż jako programista aplikacji nie widziałem zastosowania tej dziedziny w swojej branży. Okazało się, że szybko zmienię zdanie.

Zapewne nie tylko osoby tworzące animacje czy wizualizacje mogą potrzebować szybkiej i bezproblemowej edycji modelu postaci w 3D. Może się okazać, że ktoś z was będzie robił aplikację do nauki golfa czy ćwiczeń i będzie zmuszony do grzebania się w grafice trójwymiarowej.

Tworząc na konkurs wtyczkę do Visual Studio (Healthy with Visual Studio — wtyczka, która zadba o zdrowie i czas dewelopera) okazało się, że będę musiał pozyskać kilka modeli 3D. Jako iż dodatek miał prezentować wybrane ćwiczenia do rozciągania się przy komputerze, niezbędne było stworzenie postaci w grafice trójwymiarowej w odpowiednich pozycjach.

Potrzebowałem aplikacji, która będzie darmowa do dowolnego użytku, nie będzie wymagała znajomości grafiki 3D i będzie miała wbudowane modele. Dodatkowo musiałem mieć możliwość tworzenia różnych pozycji. Zatem program powinien oferować także poruszanie całym szkieletem, w celu ustawienia odpowiedniej pozy postaci.

Znalezienie takiej aplikacji nie okazało się wcale proste. Blender był pierwszym pomysłem, ale nie miałem ochoty zaczynać zabawy z modelowanie od zera i zabawą z wtyczkami i innymi rzeczami. DAZ Studio był ciekawy, ale darmowa licencja raczej zniechęca do użycia czegokolwiek poza własną satysfakcje. DesignDoll oferował za mało w wersji bezpłatnej, a Poser wydawał się ciekawy, ale kosztowny. Na szczęście znalazłem aplikacje, która idealnie trafiła w moje potrzeby...

MakeHuman - trywialne modelowanie postaci 3D

Przeglądając sieć natrafiłem na rewelacyjny projekt - MakeHuman. Jest to całkowicie darmowa i otwarta inicjatywa, której celem jest jak najprostsze tworzenie zaawansowanych modeli postaci w 3D.

MakeHuman oferuje olbrzymie możliwości w modelowaniu postaci. Na początku otrzymujemy domyślny model. Za pomocą suwaków i przełączników określamy płeć, wiek, wysokość, proporcje ciała czy pochodzenie etniczne.

W kolejnych krokach możemy uszczegółowić cechy związane z płcią, najdrobniejszymi elementami twarzy, korpusu, rąk czy nóg. Jest tego bardzo dużo, ale nie sposób zgubić się gąszczu opcji. Wszystkie elementy są świetnie opisane i mają graficzny opis.

Możemy także ubrać naszą postać i wybrać pozycję. Dodatkowo jest opcja umiejscowienia "szkieletu" w naszym modelu. W ten sposób można edytować postawę w innych aplikacjach. Na koniec nadamy odpowiednie tło, umiejscowimy światła i wyrenderujemy gotowy model.

Opcji jest multum i jeśli chodzi o stworzenie modelu postaci to możliwości są niemalże nieograniczone. Dodatkowo końcowy efekt można przenieść chociażby do Blendera i tam kontynuować pracę z innymi obiektami.

Niestety w obecnej wersji MakeHuman nie ma jednej, bardzo potrzebnej opcji. Można nanosić różne pozy dla naszego modelu (zawarte w aplikacji), ale nie jesteśmy w stanie edytować szkieletu. Forum sugeruje, aby gotowy model przenieść do Blendera i tam ustawić odpowiednią pozycję, ale nie chciałem odpalać kombajnu do tak nieskomplikowanej operacji. Zatem do edycji szkieletu użyjemy...

Bvhacker - edycja i animacja szkieletu

Bvhacker jest całkowicie darmową aplikacją do tworzenia animacji i edycji szkieletu modelu. Program opiera się na tekstowych plikach BVH, które opisują szkielet postaci. Program nie jest już rozwijany, ale obecna wersja 1.8 działa wyśmienicie do prostych zastosowań.

Po wczytaniu pliku na środku okna mamy model edytowanego szkieletu. Po lewej wybieramy z drzewka element ze szkieletu do zmiany, a wartości wirtualnej kości zmieniamy po prawej stronie. W zasadzie to tyle i aż tyle. Bywają problemy z ustawieniem modelu w 3D, ale reszta działa wyśmienicie.

W celu edycji szkieletu z MakeHuman wystarczy, że wyedytujemy pliki bvh z tej aplikacji wedle naszych potrzeb (folder \data\poses). Po zapisaniu zmian MakeHuman sam naniesie nową pozę na model (zakładka Pose/Anime).

Healthy with Visual Studio

Tworzona wtyczka do Visual Studio otrzyma zatem niedługo możliwość wyświetlania ćwiczeń. Warto śledzić kolejne etapy tworzenia dodatku. Zapraszam.

Źródła dostępne są na GitHubie (branch master i POC): https://github.com/djfoxer/healthyWithVS/
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.