Blog (13)
Komentarze (19)
Recenzje (0)

Fragmentacja największą innowacją Androida

@jetinajtFragmentacja największą innowacją Androida11.10.2015 22:11

Na rynek wkroczył nowy Android Marshmallow. Przy tej okazji pojawiło mnóstwo publikacji o tym, że Google jest do bani, bo nie potrafi ogarnąć aktualizacji. Lollipop ma ledwie 5% udziałów w rynku, a oni już wypuszczają następcę. I tak dalej i tak dalej....

Pytanie tylko, czy jest to wielka porażka Google, czy raczej wielki sukces przemyślanej strategii?

Zacznijmy od Windowsa

Nie ulega wątpliwości, że Android jest tym dla komórek, czym Windows dla PC-tów. Skoro tak, to analizę sytuacji zacznijmy właśnie od rynku PC. Ten tekst powstał na 7 letnim laptopie Compal FL90 z systemem Windows 10. Przez 7 lat przez komputer przeszły 4 systemy operacyjne. Sprzęt działa bez zarzutu - nawet bateria jeszcze trzyma. Mimo swojego wieku zapewnia świetną płynność przeglądarki i filmów FullHD. Wiadomo, że w najnowsze gry już nie pogram, ale do moich zastosowań domowych wystarcza. Ostatnio zastanawiałem się nawet nad kupnem nowego laptopa, bo niby ten już stary, ciężki i w ogóle. Ale przyszedł cesarz japoński NaCoCiTo i zadał dokładnie to pytanie. Nie umiałem znaleźć nic rozsądniejszego, od "bo chcę ładne i świeże".

No i w końcu nie kupiłem. Wielu ludzi ma podobnie i efekt jest taki, że sprzedaż PC pikuje, rynek jest zapchany, ceny spadają i ogólnie armageddon. Sytuacji nie uratowały nowe konsole, bo okazały się one mniej wydajne od najnowocześniejszych PC. Sytuacji nie ratuje Windows 10, bo każdy może zaktualizować swój komputer. Sytuację może w pewnych segmentach ratować DX12, ale rynek graczy nie jest aż tak duży.

Nie ma głupich

Twórcy androida zdawali sobie sprawę z sytuacji i zadbali o to, żeby taki scenariusz nie stał się faktem w przypadku sprzętu mobilnego. Możliwość wygodnego korzystania z kilkuletniego urządzenia z najnowszym systemem operacyjnym nie mogła się powtórzyć.

Oczywiście początki były łatwe, bo większość sprawy załatwiał postęp w dziedzinie sprzętu. Obecnie jednak stan na rynku mobile jest porównywalny z tym co się dzieje w PC. Wielkich innowacji brak. Z mojego średniego i starszego Note 3 Neo+ korzysta się tak samo dobrze jak Galaxy S5 - jedyna odczuwalna różnica to gorszy aparat w pierwszym modelu.

Dlatego też konieczne było zaplanowanie kolejnych elementów: brak możliwości instalowania aplikacji na karcie pamięci, w końcu brak karty pamięci i niewymienny akumulator, zmiany w systemie wykluczające wsteczną kompatybilność aplikacji, maksymalnie utrudnione i czasochłonne przygotowywanie aktualizacji.

I sukces

Na efekty wprowadzenia tych rozwiązań nie trzeba było czekać. Na rynku prawie 90% urządzeń posiadają system Android 4.x (opublikowany w 2011 roku). Oznacza to, że prawie nie ma urządzeń starszych niż 4-5 lat. Prawie połowa urządzeń ma system w wersji 4.4 (wydanej w roku 2013) lub nowszy - co oznacza, że połowa urządzeń nie jest starsza niż 3 lata. Rynek PC może tylko pomarzyć o takich wynikach - gdzie średni wiek sprzętu ocenia się na ponad 5 lat.

I o to chodziło. Planowane postarzanie urządzeń to nie tylko awaryjne akumulatory, to także sterowanie oprogramowaniem. Dlatego, jeśli ktoś pyta kiedy Google zajmie się fragmentacją swojego systemu, to odpowiedź brzmi nigdy. I to nie jest kwestia tego, że Google i producenci nie potrafią. To jest kwestia tego, że oni tego nie chcą - dla swojego dobrze pojętego interesu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.