Blog (31)
Komentarze (2.7k)
Recenzje (0)

Potrzebujesz systemu B2B? Trochę o polskiej ofercie

@JuskoPotrzebujesz systemu B2B? Trochę o polskiej ofercie07.09.2016 16:19

[img=b2b]

Cześć. Niestety z braku czasu – wycofałem się ostatnio z czynnego udziału w życiu portalu, jednak postanowiłem to nadrobić.

Minęły już dwa lata od czasu, kiedy opublikowałem wpis dotyczący sklepów internetowych: Planujesz uruchomić sklep internetowy? Oprogramowanie sklepu jest równ.... Pomyślałem zatem, czy nie pociągnąć tematu dalej. Kiedy sklepy internetowe są najczęściej skierowane do detalistów, to co z przedsiębiorcami hurtowymi, którzy celują w segment B2B (Business to Business)?

Jeśli chodzi o wybór oprogramowania – nie kieruję się pobudkami ideologicznymi. Dlatego nie czuję wewnętrznych oporów, aby skorzystać z komercyjnych rozwiązań. Jeśli szukacie jednak oprogramowania B2B Open Source, to google zwróci Wam wyniki pokroju OroCommerce, który pochodzi od autorów znanej platformy e-commerce: Magento. Niemniej znając swoje wymogi, chętnie wybrałbym oprogramowanie od Polskiej firmy, która po prostu bez kombinacji wdroży mi system, dopisze co trzeba, będzie mieć elastyczny cennik, a przy okazji dorzuci integrację np. z Subiektem GT (często z niego korzystam).

Subiekt - jedni go lubią, drudzy nienawidzą.
Subiekt - jedni go lubią, drudzy nienawidzą.

Jak to wygląda na polskim podwórku? Cóż...niby dobrze, ale nie do końca. Widać, że oferta jest przede wszystkim na sklepy internetowe. Jednakże są firmy, które celują właśnie w B2B. Niektóre mają kiepską stronę www, inne piszą na stronach same ogólniki, ale jest też parę konkretnych. Przede wszystkim zainteresowały mnie rozwiązania Solex, InSolutions oraz Mercatum.

Dlaczego tak uparłem się na rozwiązania komercyjne? Z wygody i oszczędności czasu. Owszem, ta wygoda oznacza otworzenie portfela, ale oprogramowanie jest dostosowane do polskich realiów, pomoc techniczna jest zapewniona, a integracja nadąża za zmianami w Subiekcie (lub innymi tego typu). Krótko mówiąc – kiedy ja koncentruję się na biznesie, firma zewnętrzna organizuje zaplecze techniczne. Jeżeli coś przestanie działać, niech oni to odkręcają ;-)

Jeśli chodzi stricte o B2B, to najlepiej znam oprogramowanie Mercatum. Przede wszystkim dlatego, że uwierzcie lub nie, ale większość firm B2B...nie udostępnia swojego dema. Możecie zobaczyć prezentację handlową, zawierzyć firmie na słowo, a potem kupić produkt. Nie neguję takiego postępowania, ale mimo wszystko to pewne...kupowanie kota w worku. Parokrotnie uczestniczyłem w takiej prezentacji i nie zobaczyłem działania integracji, a nawet wyglądu panelu admina. Niby podstawy, ale zastąpiono je kwestiami wizualnymi, przykładami wdrożeń itd. Handlowo wypadło OK, ale jakiekolwiek szczegóły techniczne zostały ukryte. Coś na zasadzie „zobaczysz Pan, jak już kupisz”. Oczywiście rozumiem takie postępowanie, gdyż chronią się przed konkurencją. Niemniej Mercatum wygrywa tym, że udostępniają demo, a dodatkowo zintegrują je z bazą Subiekta. Czyli widać jak to działa, wygląda i sprawuje. Miałem okazję skorzystać z ich wersji demonstracyjnej jakiś czas temu i muszę powiedzieć, że korzystało się naprawdę przyjemnie. Okazało się nawet, że firma jest z mojego miasta :-)

Myślę, że to jedno z lepszych, komercyjnych rozwiązań w naszym kraju
Myślę, że to jedno z lepszych, komercyjnych rozwiązań w naszym kraju

Dodatkowo jeśli chodzi o Mercatum, to system jest otwarty na modyfikacje. Dla mnie to niezaprzeczalny plus. Jest sporo firm, szczególnie w segmencie sklepów internetowych, które sprzedają produkt ze sztywnym zakresem funkcjonalności. Nie zmienimy tego – albo się podoba, albo szukaj kliencie czegoś innego… Uważam jednakże, że świadomy przedsiębiorca powinien zostawić sobie otwartą furtkę na nowe opcje, która z czasem mogą być niezbędne. Bywają takie branże, które potrzebują naprawdę specyficznych możliwości. Byłoby głupio wybrać system, w którym jesteśmy zablokowani na starcie…

Jak w ich systemie wygląda integracja z Subiektem? Przesył działa w dwóch kierunkach czyli Subiekt › B2B i odwrotnie. Niemniej dopisywanie czegoś z B2B do Subiekta (np. zamówień od klienta), wymaga już aktywnej Sfery. Wiele firm programistycznych korzysta z niej do modyfikacji, także to niemalże naturalny dodatek. Sama cena Sfery również nie jest wysoka, jeśli przyjmiemy perspektywę biznesową. Na pewno lepiej jest jej używać, niż wpinać się bezpośrednio w bazę danych. Dla negocjatorów - Mercatum jest w sumie Partnerem InsERT-u, więc można powalczyć o jakiś rabacik ;-)

O licencjonowaniu nie będę się rozpisywał – standardowo jest model SaaS oraz licencja wieczysta. System posiada parę wersji, z których warto dobrać dla siebie najlepszą. Generalnie standard, więc nic tutaj nie zaskoczy. Nic nowego, wszyscy już to znamy.

Przy okazji jako ciekawostka – przypomniała mi się rzecz, która bardzo mnie zaskoczyła. Otóż większość firm webowych, tworzy logikę swych aplikacji w PHP. Natomiast Mercatum jest napisane w ASP.NET. Oczywiście z perspektywy użytkownika, nie ma to jakiegokolwiek znaczenia. Po prostu pozytywnie zaskoczyła mnie wzmianka, że firma „wyłamała się” z pisania w standardzie, jakim jest „kodzenie w pehapcu”. Aczkolwiek na stronie www jest również informacja o wersji dla miłośników open source – napisanej z użyciem Django. Ciekawe ile jest jeszcze firm, które zdecydowały się wyjść poza PHP...?

Jak widać - można mieć demo? Można. Inne firmy jakie znam, uparcie się przed tym wzbraniały :-)
Jak widać - można mieć demo? Można. Inne firmy jakie znam, uparcie się przed tym wzbraniały :-)

Jeśli dotarliście aż tutaj, podsumujmy nieco ten wpis. Istnieją open sourcowe, darmowe rozwiązania B2B. Czy będą one zintegrowane z polskimi systemami handlowymi / ERP? Obawiam się, że niestety nie, ale spróbować można. Istnieją za to polskie firmy, które specjalizują się w segmencie klientów biznesowych. Jest to wariant komercyjny, ale zapewniają one elastyczny model licencji, wsparcie techniczne, ale niewielu udostępnia wersje demonstracyjne. Nie wiadomo zatem do końca, jak system sprawdzi się w praktyce (musimy zaufać prezentacji handlowej). Nie neguję tego, a nawet rozumiem takie postępowanie. Dlatego przyjemnie zaskoczył mnie system Mercatum, ponieważ mogłem pobawić się demkiem, sprawdzić działanie z Subiektem, a przy okazji pomęczyłem nieco pomoc techniczną ;-) Chciałbym móc wypowiedzieć się bardziej o systemach B2B innych firm, ponieważ one również wyglądają obiecująco i posiadają sporo możliwości. Jednak ciężko wypowiedzieć się szerzej, skoro wersja demo nie była dostępna, a podczas prezentacji handlowych, nawet nie mogłem zobaczyć panelu admina… Dlatego z produktów jakie miałem okazję używać, właśnie oferta Poznaniaków wydaje się najbardziej przejrzysta. Taka jest moja opinia, gdybym miał właśnie wdrażać system B2B u siebie. Jeśli znacie jednak inne systemy, z którymi macie dobre wrażenia - napiszcie o nich w komentarzach. Być może przyda się komuś, kto właśnie zastanawia się nad wirtualną hurtownią.

PS: Nie, wpis nie jest sponsorowany. Żadna z firm nie zapłaciła mi ani grosza, aczkolwiek gdyby czytał to prezes któreś z nich – proszę o kontakt, chętnie podam numer konta ;-)

Spis mojego blogowania: klik

* grafika: pixabay

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.