Blog (10)
Komentarze (1.3k)
Recenzje (7)

Opera Mobile – tuning synchronizacji

@kamil_wOpera Mobile – tuning synchronizacji23.02.2012 14:41

[image=opera] Opera jest chyba najbardziej innowacyjną przeglądarką. Odkąd sięgam pamięcią twórcy tej przeglądarki dostarczają nam – czyli użytkownikom ich produktów nowych i ciekawych rozwiązań, które w niedługim czasie pokazują się w konkurencyjnych przeglądarkach. Wśród wielu takich innowacyjnych rozwiązań jest usługa o nazwie Opera Link, która sprawia, że nasze zakładki, wpisywane adresy, notatki, a od jakiegoś czasu również hasła są synchronizowane za pomocą chmury. O ile w przypadku wersji desktopowej Opery usługa ta działa bardzo dobrze, to nie wiedzieć czemu w przypadku wersji mobilnej synchronizowane są jedynie zakładki i wpisywane adresy. W niniejszym wpisie przedstawiam sposób na rozszerzenie zakresu synchronizacji danych w mobilnej wersji omawianej przeglądarki stron internetowych działającej pod kontrolą Androida.

Trochę teorii

Opera, w przypadku systemu Windows, swoje pliki konfiguracyjne domyślnie przechowuje w następujących lokalizacjach na dysku twardym:

  • C:\Users\nazwa_użytkownika\AppData\Local\Opera\Opera
  • C:\Users\nazwa_użytkownika\AppData\Roaming\Opera\Opera

W omawianym tekście skupimy się na drugim z wymienionych katalogów, w nim bowiem znajdują się synchronizowane pliki, wśród których znajdują się:

  • bookmarks.adr – przechowuje dane o naszych zakładkach (ulubionych stronach),
  • contacts.adr – informacje o naszych kontaktach z operowego klienta poczty,
  • notes.adr – przechowuje nasze operowe notatki,
  • typed_history.xml – przechowuje naszą historię odwiedzonych stron internetowych
  • wand.dat – przechowuje nasze zapisane w przeglądarce hasła.

Biorąc pod uwagę, że zakładki i historia odwiedzin bez problemu synchronizuje się w Operze Mobile za pomocą usługi Opera Link, pierwszy i czwarty z w/w plików nie będzie nas interesował (chyba, że ktoś nie chce korzystać z Opery Link). Pliki odpowiedzialne za kontakty i notatki również nie będą nas interesować z prostego względu – Opera Mobile nie ma wbudowanego klienta poczty, a także nie posiada wbudowanych notatek (nad tym trochę ubolewam). Pozostaje zatem plik wand.dat odpowiedzialny za synchronizację haseł – jeden z bohaterów niniejszego wpisu. Użyłem sformułowania „jeden z bohaterów”, bowiem w omawianym katalogu znajduje się jeszcze jeden ciekawy plik – urlfilter.ini. Niektórzy z Was pewnie go kojarzą. Odpowiada on za ukrywanie niechcianych elementów na stronach internetowych w desktopowej Operze (funkcja wywoływana po rozwinięciu menu kontekstowego na stronie internetowej i wybraniu pozycji „Zablokuj zawartość…”). Plik ten również jest dostępny do dyspozycji Opery Mobile, ale w samej przeglądarce nie zaimplementowano funkcji dodawania wpisów do tego pliku (a szkoda). Można go jednak zsynchronizować z plikiem urlfilter.ini z naszego komputera stacjonarnego, czy też laptopa. Ale o tym za chwilę.

Trochę praktyki – na komputerze

Do synchronizacji posłużymy się jakąś „chmurową usługą”. Przedstawię to na przykładzie Dropboxa.

Zakładam, że Opera jest zainstalowana zarówno w komputerze, jak i w telefonie, a także, że na komputerze zainstalowany jest Dropbox.

  • Gdzieś wewnątrz katalogu „Dropbox” na naszym komputerze tworzymy nowy katalog/folder (jak zwał, tak zwał) – nazwijmy go „sync”.
  • Przechodzimy do C:\Users\nazwa_użytkownika\AppData\Roaming\Opera\Opera
  • Zaznaczamy pliki wand.dat oraz urlfilter.ini i kopiujemy je.
  • Przechodzimy do naszego katalogu Dropbox\sync i kopiujemy do niego w/w pliki.
  • Otwieramy Operę i w pasku adresu wpisujemy opera:config#UserPrefs|WandStorageFile i klikamy Enter
  • W sekcji Wand Storage File klikamy w „Wybierz” i wybieramy nasz plik wand.dat z lokalizacji Dropbox\sync, a następnie klikamy w znajdujący się poniżej przycisk „Zapisz”. Zostaniemy poinformowani, że zmiany będą miały miejsce po ponownym uruchomieniu przeglądarki.
  • W pasku adresu wpisujemy opera:config#Network|URLFilterFile i klikamy Enter.
  • W sekcji URL Filter File klikamy w „Wybierz” i wybieramy nasz plik urlfilter.ini z lokalizacji Dropbox\sync. Również w tym przypadku klikamy w poniższy przycisk „Zapisz”.

Trochę praktyki – na komórce

Kwestię komputerową mamy już z głowy. Czas na wzięcie do ręki naszego telefonu. Tak jak wspomniałem wcześniej – zakładam, że Opera Mobile jest już zainstalowana.

  • Otwieramy Android Market, wyszukujemy aplikację Dropsync* i ją instalujemy.
  • Gdzieś w pamięci naszego telefonu tworzymy nowy katalog. Przykładowo w /mnt/sdcard. Nazwijmy go również sync.
  • Uruchamiamy zainstalowaną aplikację Dropsync i logujemy się na nasze konto Dropboxa (jeśli mamy zainstalowany już na naszym telefonie oficjalny program kliencki Dropboxa nie będziemy musieli podawać naszego loginu i hasła. W zamian zostaniemy zapytani o to, czy powiązać dane pomiędzy obiema aplikacjami).
  • Jako katalogi do synchronizacji ustawiamy stworzone wcześniej przez nas katalogi sync (jeden na telefonie, drugi na komputerze).
  • Zatwierdzamy wybór.

Mamy już zatem nasze pliki zsynchronizowane. Pozostaje nam jeszcze tylko powiązać je z Operą Mobile.

  • Otwieramy Operę Mobile
  • W pasku adresu wpisujemy opera:config i klikamy Enter
  • Odnajdujemy pozycje: Wand Storage File oraz URL Filter File i wskazujemy w odpowiednich polach ścieżki do naszych plików wand.dat i urlfilter.ini. Będą to odpowiednio:
  • /mnt/sdcard/wand.dat
  • /mnt/sdcard/urlfilter.ini

Należy pamiętać o Zapisaniu zmian. Restartujemy Operę i gotowe.

Klika słów na koniec

W celu synchronizacji można na upartego użyć na telefonie oficjalnego klienta Dropboxa. W takim przypadku pliki do synchronizacji należałoby oznaczyć w tym programie jako ulubione. Rozwiązanie to jest jednak mało wygodne, bowiem po każdej zmianie synchronizowanych plików trzeba by samemu uruchamiać program kliencki Dropboxa, przechodzić na zakładkę „Favourites” i klikać w „Update All”.

W niniejszym wpisie podałem przykład zastosowania Dropboxa w celu synchronizacji plików pomiędzy desktopową a mobilną wersją Opery, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by w ten sposób synchronizować np. swoją bazę haseł z programu KeePass czy notatki zapisywane w postaci plików *.txt.

--

*Program Dropsync występuje w dwóch wersjach – bezpłatnej i płatej wersji Pro. Wersja Pro pozwala na synchronizację więcej niż jednego katalogu, a także umożliwia synchronizację danych na bieżąco – po wykryciu zmiany w pliku, a nie co pewien odstęp czasu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.