Blog (55)
Komentarze (990)
Recenzje (1)

Ezoteryczne języki programowania, część 2

@kubutEzoteryczne języki programowania, część 228.04.2011 13:24

Zachęcony pozytywnymi komentarzami do poprzedniego wpisu przedstawiam drugą dawkę niecodziennych języków programowania ;)

HQ9+

Uważacie, że 8 instrukcji dostępnych Brainfuck'u to mało? Przedstawiam Wam język, który zawiera jedynie 4 instrukcje. Jakie? Do tego zaraz. Zapewne większość z programistów naukę języka zaczyna od sławetnego "Hello World". Nieważne ile języków umiecie i w ilu mieliście okazje wyświetlić Hello World, chyba w żadnym nie jest to tak proste jak w HQ9+. Oto cały kod programu:

H

Tak, to już wszystko ;) Język ten składa się z instrukcji: H - wyświetla "Hello World" ;) Twórca tego języka idzie na rękę uczącym się ;) Q - wyświetla cały kod źródłowy programu 9 - wyświetla tekst piosenki "99 Bottles of Beer on the Wall" + - zwiększa o 1 akumulator.

Wystarczy nauczyć się nazwy, by znać cały język ;) Teraz porównajcie sobie program "99 Bottles of Beer on the Wall" w HQ9+ z tym samym programem z Malbolge (w poprzednim wpisie). Co ciekawe, jest też obiektowa wersja HQ9+, pod nazwą HQ9++. Instrukcją ++ tworzymy nowy obiekt podklasy :) Dla chętnych, pod adresem http://www.almnet.de/esolang/hq9plus.php dostępny jest interpreter HQ0+ online :)

Chef

Zdarza się Wam siedzieć po nocach nad skomplikowanym kodem programu wysłuchując protestów swojego żołądka? I ten odwieczny dylemat-odejść od komputera i coś zjeść? Jeśli tak to co? Oto język który być może rozwiąże wasze problemy i zainspiruje do gotowania :) W tym języku bardziej gotujemy, niż programujemy. Całość programu tworzona jest niczym przepis kulinarny. Podajemy nazwę dania (programu), spisu składników (zmiennych) potrzebnych do naszej potrawy, oraz sposobu przyrządzenia (instrukcje kodu). I tak oto kod

33 potatoes

deklaruje nam zmienną ziemniakową o wartości 33 :) A oto cały kod na Hello World:

 Hello World Souffle.

 Ingredients.
 72 g haricot beans
 101 eggs
 108 g lard
 111 cups oil
 32 zucchinis
 119 ml water
 114 g red salmon
 100 g dijon mustard
 33 potatoes

 Method.
 Put potatoes into the mixing bowl.
 Put dijon mustard into the mixing bowl.
 Put lard into the mixing bowl.
 Put red salmon into the mixing bowl.
 Put oil into the mixing bowl.
 Put water into the mixing bowl.
 Put zucchinis into the mixing bowl.
 Put oil into the mixing bowl.
 Put lard into the mixing bowl.
 Put lard into the mixing bowl.
 Put eggs into the mixing bowl.
 Put haricot beans into the mixing bowl.
 Liquefy contents of the mixing bowl.
 Pour contents of the mixing bowl into the baking dish.

 Serves 1.

Smakowite, prawda? A wyobraźcie soie przykładowo program "Liczby Fibonacciego z sosem karmelowym" ;) Dla głodnych tematu polecam poczytać pełny opis języka http://www.dangermouse.net/esoteric/chef.html :)

Ook

Czy jest z nami jakiś orangutan? Jeśli tak, to zaraz poczuje się jak w domu. Często zdarza się, że kod większych projektów przypomina dżunglę znaków, ale dzięki temu językowi przypominać będzie jeszcze bardziej :) Ale zanim przejdę do opisu, przybliżę Wam komu jest on poświęcony. Być może ktoś z Was zna autora książek z cyklu Świata Dysku, Terry'ego Pratchetta. Dla niewtajemniczonych, jest to cykl książek fantasy, ale nastawionych na humor i satyrę naszego (realnego) świata i jego elementów (religii, polityki itp.). Jest w nim magiczna biblioteka, której bibliotearz w skutek wyładowań elektrycznych zamienił się w orangutana :) Jego słownik składa się jedynie z 'Ook' mówionym w różny sposób :) Dlatego też w tym języku, są jedynie 3 elementy składni: Ook. Ook? Ook! Które łączy się w pary, dzięki czemu uzyskuje się instrukcje. Sama logika języka jest podobna do BrainFucka:

Ook. Ook? - zwiększa wskaźnik o 1
Ook? Ook. - zmniejsza go o 1
Ook. Ook. - zwiększa o 1 bajt w bieżącej pozycji
Ook! Ook! - zmniejsza o 1 bajt w bieżącej pozycji
Ook. Ook! - pobiera znak i wstawia go w bieżącej pozycji
Ook! Ook. - wyświetla znak
Ook! Ook? - rozpoczęcie pętli while
Ook? Ook! - zamknięcie instrukcji które są w pętli 

Zgodnie z tradycją, podaję także kod hello world:

Ook. Ook? Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook.
Ook. Ook. Ook. Ook. Ook! Ook? Ook? Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook.
Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook? Ook! Ook! Ook? Ook! Ook? Ook.
Ook! Ook. Ook. Ook? Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook.
Ook. Ook. Ook! Ook? Ook? Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook?
Ook! Ook! Ook? Ook! Ook? Ook. Ook. Ook. Ook! Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook.
Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook! Ook. Ook! Ook. Ook. Ook. Ook. Ook.
Ook. Ook. Ook! Ook. Ook. Ook? Ook. Ook? Ook. Ook? Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook.
Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook! Ook? Ook? Ook. Ook. Ook.
Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook? Ook! Ook! Ook? Ook! Ook? Ook. Ook! Ook.
Ook. Ook? Ook. Ook? Ook. Ook? Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook.
Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook! Ook? Ook? Ook. Ook. Ook.
Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook.
Ook. Ook? Ook! Ook! Ook? Ook! Ook? Ook. Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook.
Ook? Ook. Ook? Ook. Ook? Ook. Ook? Ook. Ook! Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook. Ook.
Ook! Ook. Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook.
Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook! Ook!
Ook! Ook. Ook. Ook? Ook. Ook? Ook. Ook. Ook! Ook. 

LOLCODE

Na koniec język iście dla nastolatków. Przed programowaniem powinniśmy założyć luźne spodnie i wywalić nogi na stół. Całość programu piszemy w...slangu. Dlatego też każdy program zaczynamy przywitaniem HAI. Po tym ładujemy biblioteki przez CAN HAS [biblioteka]?. Dzięki VISIBLE [TEKST] możemy wypisać jakiś tekst a program kończymy pożegnaniem KTHXBYE. Oczywiście mamy do dyspozycji także inne instrukcje takie jak:

I HAS A zmienna - deklaracja zmiennej
    LOL zmienna R wartość – przypisanie wartości do zmiennej
    BTW komentarz – komentarz
    INVISIBLE – zwracanie błędu
    IM IN YR nazwa – rozpoczynanie pętli
    KTHX – zakończenie pętli
    GTFO lub ENUF – przerwanie pętli
    IZ – instrukcja warunkowa

Czujecie się dzięki takiemu programowaniu bardziej "na fali"? :) Jeszcze tylko wzór programu na hello world:


HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE

Co ciekawe, powstało też połączenie tego języka z...pythonem. Zainteresowanych zapraszam na http://www.dalkescientific.com/writings/diary/archive/2007/06/01/lolpy...

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.