Blog (308)
Komentarze (1.6k)
Recenzje (0)

Jakie straty ponoszą artyści przez "piractwo", a co zyskują w zamian

@luqassJakie straty ponoszą artyści przez "piractwo", a co zyskują w zamian02.07.2010 15:18

Wpis jest luźno związany z Muzyka z internetu, ZAiKS, IRMA i inne zwierzaki... :).

Jak mantra powtarzane są przez niektówych hasła: - prawo autorskie jest po to aby chronić twórców, i zagwarantować im środki do życia - przez nielegalne sciąganie filmów/muzyki okradasz autorów - przez piractwo bedzie ukazywać się coraz mniej dzieł, bo nie będzie środków na ich produkcje

Ale czy aby napewno to wszystko to prawda, kogo tak naprawde chroni prawo autorskie? Autorskie prawa majątkowe chronią tak naprawde tych którzy ponoszą największe nakłady finansowe (wytwórnie, wydawców, producentów), dopiero na drugim miejscu jest autor... Przeciętny artysta otrzymuje z jednej sprzedanej płyty od 2 do 5 zł nawet kiedy kosztuje ona 50 zł. Co ciekawe zespoły otrzymują tyle samo, mimo że muszą podzielić tę kwotę między członków zespołu. Aby otrzymać status złotej płyty w Polsce należy sprzedać 15.000 sztuk. Co roku w Polsce kilkudziesięciu artystów otrzymuje złotą płytę. Za uzyskanie złotej płyty artysta jest w stanie zarobić przed opodatkowaniem 75 tyś. zł.

Latem 2005 r. "Businessweek" sporządził ranking najlepiej zarabiających w Polsce profesjonalistów w wieku poniżej czterdziestu lat. Pośród prezesów banków, szefów firm i sportowców znalazło się kilku artystów z dochodami osiągającymi setki tysięcy złotych. Najwyżej na tej liście uplasowała się Kayah, która w 2004 r. zarobiła 1,5 mln zł z czego: 800 tys. zł przyniosły jej dochody z koncertów, kolejne 150 tys. zł przyniosły wpływy z reklam, kolejne kilkaset tysięcy złotych tantiemy. Nie ma ani słowa o dochodach ze sprzedaży płyt których "piracenie" doprowadza do ruiny artystów?

Tuż za Kayha znalazł się Stachursky, który na sprzedaży 15 tys. płyt, tantiemach i występach na 90 koncertach zarobił 1,45 mln zł. Za koncert, jako znana w Polsce „gwiazda”, Stachursky liczy sobie średnio koło 15 tyś zł. Czyli na 90 koncertach zarobiłby około 1,35 mln zł w roku 2004. A więc jego pozostałe dochody, na które składają sie tantiemy, reklama i zarobki z płyt, to zaledwie 100 tyś zł. Jeśli założymy że zyski z tych trzech źródeł rozkładają sie po równo to okazuje sie że na swojej złotej płycie zarobił zaledwie 33.000 zł. Czyli lekko ponad 2 zł za jedną sprzedaną płytę (gdyż jest solistą). Dodajmy że jego płyta to wydatek rzędu 35 zł. Podstawowe źródło utrzymania muzyka stanowią jednak nie zyski ze sprzedaży płyt czy tantiem, lecz koncerty. Stachanowcy potrafią zagrać ich nawet 150-200 w ciągu roku

Gdyby nikt nigdy nie "ukradł" i nie odsłuchał żadnego utworu Stachurskyego, czy byłby równie sławny i rozpoznawany, czy udałoby mu sie zarobić 1,35 mln zł na koncertach?

Jeśli chodzi o przemysł filmowy każdy kto sie interesuje tą branżą musi zdawać sobie sprawe że dochody z filmów są generowane głównie przez kina, reklamy, tylko mała część wpływów pochodzi ze sprzedaży filmów na nośnikach DVD, i w ogółnym rozrachunku nie ma większego znaczenia.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.