Blog (308)
Komentarze (1.6k)
Recenzje (0)

Polscy producenci gier III

@luqassPolscy producenci gier III07.02.2013 18:28

CD Projekt

[img=cd-projekt]

Założony w maju 1994 roku przez Marcina Iwińskiego i Michała Kicińskiego CD Projekt był pierwszym w Polsce dystrybutorem oprogramowania na płytach CD-ROM. W ciągu wielu lat, CDP stał się dystrybutorem takich firm jak Activision, THQ, Vivendi, Microsoft, Blizzard, Codemasters, Ubisoft, NCsoft, czy SEGA. Produkcją gier, firma zajęła się dopiero w 2002 roku, kiedy to powstał oddział firmy o nazwie RED. Pracę nad pierwszą grą- Wiedźminem, studio RED rozpoczęło we września 2003 roku. Cztery lata później 26 października 2007 roku gra której budżet wyniósł prawie 20 milionów złotych doczekała się swojej premiery na PC, i z miejsca zgarnęła szereg nagród i wyróżnień (m. in. gry roku 2007 wg CD-Action; najlepsze gra RGP 2007 roku wg IGN), oraz podbiła serca fanów którzy do czerwca 2011 roku kupili blisko 2 miliony egzemplarzy.

Dobre przyjęcie gry nie oznaczało jednak nadejścia złotych czasów dla CD Projektu. Na przełomie 2006 i 2007 roku rozpoczęto prace nad kontynuacją przygód Geralta. Budżet Wiedźmina 2: Zabójcy Królów miał przekroczyć 30 milionów złotych, a firma i tak miała już poważne problemy finansowe, oraz traciła umowy wydawnicze na znane tytuły (np. Pro Evolution Soccer). Potrzebne pieniądze można było zyskać wchodząc na giełdę. Wymaga to jednak sporo pracy i przygotowań (między innymi sporządzenie prospektu emisyjnego i zatwierdzenie go przez KNF). CD Projekt chociaż już wcześniej planował to posunięcie, to nie miał na to czasu, potrzebne były pieniądze na kontynuowaniem prac nad drugą częścią Wiedźmina. Postanowiono więc wejść na giełdę łącząc się ze spółką, która już tam była. Wybór padł na Optimusa, który w tamtym czasie również nie najlepiej sobie radził. 1 października 2009 roku doszło do finalizacji transakcji (formalne przejęcie CD Projekt Investment przez Optimusa nastąpiło 3 stycznia 2011 roku, natomiast 5 lipca 2011 roku nastąpiła zmiana nazwy spółki z Optimus S.A. na CD Projekt RED S.A.), jednak inwestorzy nie byli przekonani do inwestowania w spółkę która dotąd balansowała na skraju bankructwa, połączenie zaś z zadłużonym Cd Projekt Investment również nie rokowało najlepiej, mimo to w połowie 2010 roku popyt na akcje zaczął rosnąć, dzięki czemu można było dokończyć prace nad Wiedźminem 2.

Wyprodukowana na autorskim silniku REDengine druga część Wiedźmina została wydana 17 maja 2011 roku, i w przeciwieństwie do pierwszej części, poza PC ukazała się po roku również na konsole Xbox 360 i OSX. Wiedźmin 2 zebrał dobre oceny (IGN uznało go za najlepszą gre RPG 2012 roku na konsolę Xbox 360), również wyniki sprzedaży wyglądały bardzo dobrze, według danych z października 2012 roku na platformach Windows i Xbox 360 sprzedano łącznie około 2 mln kopii.

CD Projekt stworzył również w 2005 roku gram.pl, dobrze znaną i popularną stronę internetową o grach komputerowych, która jednak 1 lutego 2008 r. przerwała współpracę z CDP, stając się niezależną spółą.

Vivid Games

Firma Vivid Games została założona w 2006 roku w Bydgoszczy. Studio od samego początku skupiło się na wydawaniu i produkcji gier na zlecenie zewnętrznych partnerów. Produkowane gry przeznaczone były głównie na przenośne konsole (Nintendo Wii, Nintendo DS, Sony PSP, Sony Vita), oraz smartfony, zarówno te pod kontrolą iOs, androida, oraz BlackBerry. W czerwcu 2012 roku zainteresowanie produktami firmy i dobre wyniki finansowe skłoniły firmę do wkroczenia na giełdę- a dokładnie na parkiet NewConnect przeznaczony dla młodych i rozwijających się spółek, na której radzi sobie bardzo dobrze.

Własne produkcje Vivid Games ukazały pod koniec 2012 roku, były to zręcznościówki Neon Blitz, BMX Jam, Speedball 2 Evolution. Prawdziwym hitem okazała się wydana na iPada, iPhone’a oraz iPoda touch (wersja na Androida jest zapowiedziana na Początek 2013 roku), a stworzona na silniku Unreal Engine gra Real Boxing- najdroższa i najbardziej zaawansowana technologicznie (wykorzystuje kamery w urządzeniach podobnie jak na Move czy Kinnect) produkcja bydgoskiego studia. Gra zdobyła wiele wyróżnień i nagród (m. in. Apple Editors’ Choice), oraz została pozytywnie oceniona przez graczy, co przełożyło się na dobre wyniki finansowe (gra potrzebowała zaledwie dwóch tygodni aby zwrócić koszty produkcji). Również spory sukces zanotowała seria Ski Jumping, która pobrana została ponad 2,5 mln razy- Ski Jumping Pro 2013 zostało pobrane ponad 25 000 razy w czasie pierwszego weekendu, co jest rekordem w historii całej serii.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.