Blog (23)
Komentarze (1.2k)
Recenzje (0)

Nero, GG, NK – czyli jak zepsuć świetny produkt

@masterNero, GG, NK – czyli jak zepsuć świetny produkt24.02.2010 17:41

Co łączy trzy wymienione w tytule produkty? To że ich właściciele ogarnięci chęcią zysku (i nie tylko), zapomnieli do czego ich twór miał początkowo służyć. Zapewne nie są to jedyne przypadki ciągnięcia świetnie zapowiadającego się oprogramowania na dno, nie mniej chyba najbardziej znane.

Z pewnością wielu czytelników nie zgodzi się ze mną, wychwalając nadal używany produkt. Nie mniej, czy rozbudowanie doskonałego oprogramowania do wypalania krążków CD we wszystko mający kombajn multimedialny można nazwać dobrą ścieżką rozwoju? Czy upychanie reklam nawet do emotikonów jest pokierowane troską o użytkowników? I w końcu przekształcenie serwisu społecznościowego o szerokim gronie odbiorców w podrzędny portal randkowy dla nastolatków.

Gdzie się podziała stara, ale dobra zasada, mówiąca o tym że dobry programista nie zastanawia się co dodać do swojego programu, ale co odjąć!

Przerost formy nad treścią towarzyszy nam każdego dnia. W oprogramowaniu komputerowym znane jest sporo przykładów gdzie nadgorliwość producenta, czy też ogromna presja pieniądza potrafiły ściągnąć na dno najlepszą nawet aplikację.

Nero Burning Rom

Dzisiaj już tylko Nero. Swego czasu przyzwoity program do nagrywania płyt CD/DVD o ogromnych możliwościach. Od czasu wydania wersji 7, zyskiwał on sukcesywnie dodatkowe aplikacje multimedialne, aby w końcu przy wersji 9 stać się multimedialnym pakietem z dodatkową funkcją w postaci nagrywania płyt.

Na chwilę obecną, w roli do jakiej pierwotnie został stworzony Nero Burning Rom, przejmują darmowe aplikacje pokroju CDBurnerXP. Dostępne całkowicie bez opłat, z celowanym zakresem funkcjonalności, bez zbędnych dodatków używanych przez ułamek osób – to jest to, czego oczekują użytkownicy.

Gadu-Gadu

Nasz rodzimy komunikator – kiedyś komunikator, dziś maszynka do wszystkiego. W niedalekiej przyszłości prawdopodobnie będzie można za jego pomocą zamówić pizzę do domu. Główna funkcjonalność tej aplikacji została zmarginalizowana i stanowi tylko miły dodatek do całości. Wygląda to mniej więcej jak funkcja dzwonienia w dzisiejszych telefonach ;) .

Wszechobecne reklamy nie tylko nie umilają widoku, a zwiększają dodatkowo obciążenie procesora, nieustannie spowalniając pracę komputera do tego stopnia, że nie jeden pakiet antywirusowy działający w tle może pochwalić się lepszą wydajnością.

Oliwy do ognia dodaje fakt niedawno zorganizowanej akcji reklamowej, polegających na podmianie standardowych emoticon na podobizny znanych cukierków czekoladowych.

Z łezką w oku wspominam czasy kiedy ja zakładałem swój numer GG, sześciocyfrowy. Wtedy był to komunikator w pełnym tego słowa znaczeniu – obecnie pochłaniający ponad 100MB pamięci RAM kolos do wszystkiego i do niczego. Jedynym czynnikiem trzymającym na rynku Gadu-Gadu jest jego rozpowszechnienie i uzależnienie się użytkowników od protokołu Gadu-Gadu.

Nasza-Klasa

Niegdyś „portal dla ludzi z klasą”, obecnie „miejsce spotkań”. Spójrzmy na to od strony nazwy serwisu, tego co powinno mieć najwięcej wspólnego z oferowanym produktem. Teraz zastanówmy się, czy eurogąbki, super zdjęcia, super minki (sic!), ocena zdjęć, prezenty w profilu, fikcyjne konta, śledziki i inne owoce morza ;) są nam potrzebne aby wyszukać starych znajomych z szkolnej ławy? Może niektórzy tego potrzebują, ja osobiście dam sobie radę przy pomocy zwyczajnej wyszukiwarki serwisu.

Cały ten ogrom mało potrzebnych rzeczy, i wszech obecna komercja, całkowicie zaćmiły pierwotną ideę serwisu. Samo lansowanie swojej osoby przy pomocy profilu NK, czy obsesyjne zbieranie znajomych tylko pogarszają ten stan rzeczy. W tym wypadku jest to już wina samych użytkowników, nie mniej, warto się zastanowić czy mechanizmy strony nie prowokują takich zachowań. Z portalu skierowanego do niemal wszystkich, uczyniono coś na kształt serwisu randkowego.

Podsumowanie

Czy to już wszystkie przykłady? Ależ skąd. Można by tutaj śmiało dodać choćby WinAmp’a w wersji trzeciej. Nie mniej, sytuacja została nieco odratowana przy wersji 5 i dalszych – aczkolwiek jest to już takie balansowanie na granicy.

Każda firma, zakładając biznes, dąży do maksymalizacji zysków. Nie ma w tym nic dziwnego, jednakże czasami odbija się to na funkcjonalności produktu. Dodatkowy monopol, jak w przypadku Gadu-Gadu, wręcz uniemożliwia ukaranie firmy za jej praktyki. Jednostka nie jest w stanie przejść na inny komunikator, gdyż straciła by kontakty z innymi osobami. Nawet jeśli inne oprogramowanie obsługuje GG, to wciąż z racji tego jesteśmy skazani na sam protokół.

Pytanie na zakończenie. Ile jeszcze kropel pozostało do przepełnienia się czary goryczy?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.