Blog (104)
Komentarze (5.7k)
Recenzje (4)

Dobre Programy – blogi, czy jednak webziny?

@MeszugeDobre Programy – blogi, czy jednak webziny?14.07.2010 15:01

Blog (weblog) jest fantastycznym wynalazkiem dla ludzi, którzy na jakiś temat (jakikolwiek!) wiedzą więcej niż inni. No i jeszcze potrafią pisać o tym z pasją, bardzo osobiście, a nawet z nutą egocentryzmu. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby autor webloga stał się w swojej dziedzinie uznanym autorytetem, którego słowa cytować będą tysiące ludzi na tysiącu stron. I to bez tytułów, stanowisk, dyplomów.

Blog, moim skromnym zdaniem, to najbardziej osobista i prywatna forma dziennikarstwa. Dziennikarstwa nie ograniczonego sugestiami naczelnego, profilem pisma, cyklem wydawniczym, korektami redaktorów, limitem miejsca, czasu itd. Blog, to codzienna dawka komentarzy na temat interesujący autora i... jego czytelników.

Może właśnie dlatego mam wrażenie, że na Dobrych Programach piszemy raczej webziny, niż blogi. Poza tym, jak twierdzi zielu84, o platformie blogowej mamy negatywną opinię. :-)

W świecie drukowanym właściwie nie istnieje żaden odpowiednik webzinu (zinu). Oczywiście zdarzają się magazyny publikujące treści kontrowersyjne, obrazoburcze, prowokacyjne, zabawne, a nawet odrobinę zwariowane, ale nie występuje tu element interakcji z czytelnikami.

Jeżeli nawet czasopismo zamieści komentarz czytelnika, to zwykle po tak długim czasie, że emocje zdążą ostygnąć, a wiele osób nie będzie już pamiętać, o co chodziło. O komentarzu do komentarza nie ma już w ogóle co marzyć.

Webzin jest to połączenie artykułu z komentarzami (także komentarzami do komentarzy), uwagami, dyskusjami, pytaniami, odpowiedziami, kłótniami czytelników. I ripostami autora. Webzin nie ma jedynie stymulować dyskusji, to nie wystarczy. Artykuły webzinowe mają wręcz prowokować reakcje czytelników, rozbudzać emocje, zmuszać do zajęcia stanowiska. Webzin to pisarstwo internetowe najwyższej klasy.

• Artykuły w webzinach pisane są dla ludzi, którzy naprawdę lubią i chcą czytać. Zasada obowiązująca w przypadku większości pozostałych tekstów internetowych – „minimum słów, maksimum treści” – tutaj zostaje nieco złagodzona. Nadal jednak największego nawet miłośnika dobrych tekstów czytanie z ekranu będzie męczyć. Artykuły webzinowe mogą więc być nieco dłuższe, ale jednak nie tak długie, jak w magazynach drukowanych. Optymalny rozmiar to około 300-600 słów.

• Autor webzinu musi na bieżące wydarzenia (w swojej dziedzinie) reagować nieomal natychmiast. Jeśli w temacie webzinu wydarzyło się coś nowego, ważnego, ciekawego, to czytelnicy będą oczekiwać nowego artykułu już po kilku-kilkunastu godzinach. A po jego ukazaniu się, sami zareagują po kilkunastu minutach.

• Szczególnie ważne w przypadku webzinów jest dokładne określenie grupy docelowej. Autor webzinu „o wszystkim dla wszystkich” nie ma zbyt wielkich szans na wybicie się i... jakąś dłuższą działalność. Praktyka natomiast wykazuje, że świetnie się mają webziny adresowane do ściśle zdefiniowanych, a nawet niszowych, grup czytelników. Od tej reguły może zaistnieć jeden wyjątek: jest nim autor-geniusz, którego teksty będą czytane z ogromnym zainteresowaniem właściwie bez względu na tematykę.

• Webzin może być elementem wielkiego portalu takiego, jak na przykład Dobre Programy. Może być samodzielnym przedsięwzięciem autora tekstów, lub grupy zaangażowanych zapaleńców. Może być związany z czasopismem, lub sklepem. To akurat nie ma wielkiego znaczenia – liczy się styl, który może być, a nawet powinien być o wiele bardziej emocjonalny, agresywny i osobisty niż w czasopismach drukowanych. Anonimowość i strona bierna to nie tutaj. Oczywiście nie oznacza to zachęty do używania wyrazów powszechnie uznawanych za wulgarne, uwag na temat orientacji seksualnej autora itp.

• Tam, gdzie temat na to pozwala, autor tekstów webzinowych ma nareszcie możliwość nieskrępowanej zabawy językiem, używania rozmaitych sztuczek słownych, dwuznaczności, niedopowiedzeń. Czytelnikom często właśnie o to chodzi. Warto jednak pamiętać, że nadmiar kolokwializmów i/lub udziwnionego żargonu, raczej szkodzi, niż pomaga.

• Wygrać na tym polu można traktując sprawy poważne z przymrużeniem oka, a te zupełnie szalone i zwariowane właśnie odwrotnie – poważnie. Nie przekraczając rzecz jasna granicy dobrego smaku.

• Czytelnicy uwielbiają wręcz manifestować swoją obecność, swoje odmienne zdanie, swoje własne „ja”. Sprawia im satysfakcję znalezienie na stronie (np. DP) własnego tekstu. Wrócą tu wielokrotnie, żeby sprawdzić, jakie wywarli wrażenie i co kto im odpowiedział.

• Jako autor webzinu muszę być otwarty na dyskusję i stale gotów na obronę swoich racji i przekonań. Autorytety i ideały na dłuższą metę nużą, więc nie mogę bać się przyznać do pomyłki – zyskam w ten sposób wiarygodność, stanę się autentycznym członkiem społeczności.

• Warto uczyć się od najlepszych. A tak robią to profesjonaliści, zawodowcy: Slate albo Solon.

-- Tekst dedykowany oli.coeur, jako odpowiedź na nie zadane pytania, po co i czy warto? :-)

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.