Blog (34)
Komentarze (536)
Recenzje (0)

Instalacja aplikacji z karty SD w Windows Phone 8

@mktosInstalacja aplikacji z karty SD w Windows Phone 824.12.2012 12:14

Windows Phone 8, pomiędzy różnymi innymi nowościami, wprowadził w miarę rozsądnie dla użytkownika rozwiązaną obsługę kart SD. Jego poprzednik potrafił co prawda z karty SD skorzystać, ale co najwyżej jako jedynego medium przechowywania danych i jeszcze w sposób, aby nikt inny do tej karty nie miał już dostępu.

Wśród opcji związanych z kartami SD znalazła się opcja instalowania aplikacji z karty SD w urządzeniu. Jak to działa w praktyce?

Od pewnego czasu na webowej wersji Sklepu istnieje możliwość pobrania ręcznie pliku XAP. W plikach XAP, będącymi - jak wiele rzeczy obecnie - zwykłymi paczkami ZIP (czy aby na pewno?) i przy okazji będącymi duchowymi spadkobiercami Silverlighta, dystrybuowane jest oprogramowanie dla platformy Windows Phone.

Opcja "pobierz i zainstaluj ręcznie" dostępna przy aplikacjach w webowej wersji Sklepu, pobiera nam na dysk paczkę XAP. Tę następnie możemy umieścić na karcie SD naszego telefonu przez jego podłączenie do komputera, czy przez podłączenie samej karty do czytnika kart w komputerze.

Ja pobrałem jedną z aplikacji ze Sklepu (Expensify), oraz gratis postanowiłem zrobić eksperyment - a co będzie, jeśli wezmę paczkę mojego autorstwa? Wykorzystałem do tego celu "Eudore", który jest programem umieszczonym w Sklepie, ale ta konkretna paczka to jest moja kompilacja, która była wysłana do certyfikacji, nie paczka pobrana ze strony.

Po umieszczeniu plików na karcie SD i po odczekaniu pewnego czasu (wedle pomocy Microsoftu "kilku minut") nic się nie stało. Okazało się, że wyraźnie pomógł restart telefonu, bo od razu w aplikacji Store pojawiła się nowa opcja - SD card.

[1/2]
[2/2]

A co w niej? W niej znalazła się moja wrzucona aplikacja pobrana ze Sklepu i możliwość jej zainstalowania. A co z drugą paczką?

Okazuje się, że proces nie jest tak prosty, jak by się mogło wydawać - każda wrzucona aplikacja jest weryfikowana z serwerem Microsoftu. Jeśli jest to aplikacja darmowa to zostanie bez problemu zainstalowana. W przypadku aplikacji płatnej zostanie zainstalowana wersja "trial", jeśli istnieje, a jeśli nie - instalacja zostanie przerwana. Upgrade do wersji płatnej już jest realizowany normalnie przez kupienie w sklepie. A jeśli aplikacji w Sklepie nie ma - nawet nie pojawi się na liście.

Moja aplikacja jednak jest dokładnie identyczna jak ta, która znajduje się w Sklepie - dlaczego nie zadziałało? Nie jest tak prosto - aplikacje wydawane na platformę Windows Phone są ponownie przepakowywane przez system certyfikacji (ustawiając m.in. poprawne wymagania dla aplikacji) oraz przede wszystkim - są cyfrowo podpisywane kluczem producenta systemu. Niemożliwe jest zainstalowanie aplikacji niepodpisanej cyfrowo. Czyli czysty "trusted computing", to samo, co obserwujemy w przypadku choćby Windows RT.

Ostatnia kwestia - jaki to ma sens? Muszę przyznać - nie mam pojęcia. I tak wymagane jest połączenie internetowe, o jednak zdecydowanie mniejszej przepustowości - więc może to jest potrzebne w krajach rozwijających się? Możliwe jest również wgranie pakietu wielu aplikacji i ich masowe zainstalowanie, co ma może sens w przypadku przedsiębiorstw, zwłaszcza jeśli aplikacje są dostępne tylko w prywatnej części Sklepu.

Jak dotąd wykorzystałem tę metodę do jednej rzeczy, w której się sprawdziła - pobrałem plik XAP pewnej aplikacji niedostępnej w moim regionie, zainstalowałem ją na telefonie wyżej opisaną metodą. Działa, pojawiła się również w liście moich zakupów, bez kombinowania ze zmianą regionu (za to z kombinowaniem w ten sposób).

Wspomniałem wcześniej, że XAP to ZIP ze zmienionym rozszerzeniem. Otóż w przypadku pobranych ze sklepu paczek to nie jest prawda - paczki te oprócz cyfrowego podpisu są również szyfrowane, przez co niemożliwe jest pobranie sobie ze strony paczki i wykonanie np. inżynierii wstecznej.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.