Blog (79)
Komentarze (533)
Recenzje (0)

Czyżby znów trafiła nam się wielka awaria DNS? Jest rozwiązanie!

@NRNCzyżby znów trafiła nam się wielka awaria DNS? Jest rozwiązanie!25.08.2018 22:39

Klienci INEA nie mają dziś udanego wieczoru. O godzinie 19:59 doszło do sporej awarii, w wyniku której nie działają takie strony jak Facebook, Instagram, Twitter, Twitch czy (o zgrozo!) Netflix.

// EDIT: Stan na godzinę 23:20 - wygląda na to, że DNSy już działają, a akcję podjął zespół ds. awarii. Brawa za szybkie rozwiązanie problemu pomimo wieczornej pory w połowie weekendu! //

Niestety, INEA aktualnie bezradnie rozkłada ręce - ich zespół techniczny pracuje bowiem jedynie w dniach roboczych, tj. od poniedziałku do piątku. Jak jednak zapewniają klientów specjaliści obsługujący infolinię "gdy mowa o awarii Facebooka, to jest na tyle istotny dziś portal, że na pewno awaria nie potrwa długo - nikt na to nie pozwoli".

Jak poradzić sobie z awarią? Ponieważ najprawdopodobniej dotyczy ona jedynie serwerów DNS INEA (i - być może - innych dostawców korzystających z tego samego łącza), skorzystać można z alternatywnych rozwiązań - tj. serwera DNS Cloudflare i/lub Google.

Rozwiązanie krok-po-kroku: Najlepiej wprowadzić na swoim routerze (pozwoli to wszystkim Twoim urządzeniom spokojnie działać) lub komputerze (pozwoli to tylko temu komputerowi działać prawidłowo) alternatywne serwery DNS, np. wspomniane wyżej 1.1.1.1 i 8.8.8.8. Po dokonaniu tego, należy zresetować połączenie sieciowe w urządzeniu, np. ponownie łącząc się z siecią WiFi, wyjmując i wkładając przewód sieciowy, "naprawiając" połączenie, lub... korzystając ze sztuczki na końcu artykułu!

Router (na przykładzie TP-Link):

Logujemy się do routera korzystając z jego adresu. W większości przypadków będzie to 192.168.1.1 lub 192.168.0.1. Tam wybieramy zakładkę "Sieć" lub "Network", "Internet" i w opcjach zaawansowanych podajemy adresy IP niezależnych serwerów DNS.

Komputer:

Otwieramy Panel Sterowania, a w nim: Sieci i Internet, po czym Połączenia.

Wybieramy połączenie, z którego korzystamy, klikając prawym przyciskiem myszy.
Wybieramy połączenie, z którego korzystamy, klikając prawym przyciskiem myszy.

Otwieramy właściwości. Jeśli Windows spyta nas o hasło / uprawnienia, zgadzamy się i wprowadzamy dane.

Wybieramy "Użyj następujących serwerów DNS" i wprowadzamy własne - np. 1.1.1.1 i 8.8.8.8.
Wybieramy "Użyj następujących serwerów DNS" i wprowadzamy własne - np. 1.1.1.1 i 8.8.8.8.

I wreszcie - obiecana „sztuczka” dla systemu Windows - zdecydowanie szybsza, niż „naprawianie” połączenia:

Wciskamy na klawiaturze WINDOWS + R, wpisujemy "cmd" i klikamy "OK"
Wciskamy na klawiaturze WINDOWS + R, wpisujemy "cmd" i klikamy "OK"

Po wprowadzeniu wskazanej wyżej komendy - wszystko będzie gotowe. Rozwiązanie to pomoże też uniknąć podobnego problemu w przyszłości. Pamiętajcie jednak, że Wasze zapytania będą przekierowywane przez serwery Cloudflare oraz Google, zamiast przez te należące do Waszego dostawcy Internetu. Niesie to sporo zalet, ale i nieco niebezpieczeństw - jednak to już materiał na odrębny artykuł...

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.