Blog (33)
Komentarze (28)
Recenzje (0)

Jak pisać recenzje na blogu technologicznym? [poradnik]

@qdominikJak pisać recenzje na blogu technologicznym? [poradnik]18.12.2015 18:41

Po pierwsze opakowanie. Jest bardzo, bardzo, bardzo, baaaardzo ważne. To nowy sprzęt, prosto od producenta, albo wprost z półki sklepowej. Inni go nie widzą. Chcą wiedzieć jak wygląda opakowanie. Żyjemy w czasach, gdzie wygląd produktu decyduje. Dlatego opakowanie jest istotne. Marketing jest wszystkim. A na czym bazuje marketing? Na uczuciach! Dlatego, recenzując produkt , opisz wszystkie swoje odczucia związane z opakowaniem. Mile widziane nawiązania do świętego Mikołaja i dziecięcej radości z otrzymania prezentu. Niech czytelnik poczuje zapach jakby smakował nowej, egzotycznej potrawy. Opakowanie jest istotne także z innej przyczyny. Wszystkie urządzenia technologiczne są do siebie bardzo podobne, tj. lekkie, cienkie z zaokrąglonymi narożnikami. Opakowania bywają bardzo różne. I (uwaga!) mogą nie mieć zaokrąglonych narożników. Trudno w to uwierzyć, ale to prawda.

Opakowanie potrafi być niebezpieczne!
Opakowanie potrafi być niebezpieczne!

Opisz dokładnie co jest w pudełku. Nie każdy wie, że do telefonu dodawana jest ładowarka i słuchawki. Używaj sformułowań typu: "miłym dodatkiem jest...", "producent pozytywnie zaskoczył dodając..". W żadnym, ale to żadnym przypadku nie wypisuj zawartości pudełka za pomocą tabelki, albo listy. Czytelność przekazu jest nieważna - liczy się subiektywna ocena. Czytelnik nie chce sam analizować, gdyby to potrafił nie czytałby recenzji.

Gdy już opisałeś najważniejsze, przyda się coś wspomnieć o recenzowanym sprzęcie. Wymień wszystkie rdzenie i wszystkie cale. Posługuj się tabelkami producenta, który w nosie ma, że posługujemy się systemem metrycznym (centymetry? WTF?). Ilość rdzeni też jest ważna ponieważ każdy wie, że procesor 4x2Ghz to nie to samo co 2x4Ghz. Całość porównaj do innych modeli o podobnych parametrach, żeby użytkownik wiedział, że nawet jak kupi to cacko, to i tak znajdzie się cwaniak co będzie miał tyle samo rdzeni.

Absolutnie nie testuj sprzętu zbyt długo. W czasie, gdy chcesz dokładnie poznać urządzenie wyjdą dwie aktualizacje systemu, cztery poprawki i nowy taki sam model tylko z literką "S". Nie ma sensu się zagłębiać w temat liczy się tu i teraz. Dlatego ufaj swoim odczuciom i przeczuciom. W zeszłym tygodniu testowałeś dwa smartfony, telewizor, 3 tablety + jeszcze jeden gadżet, który ma kształt kostki i się go podłącza do neta i zaspokaja jakąś ważną dla geeków niszę. A skoro tyle testowałeś w ostatnim czasie to się znasz i po 10 minutach z urządzeniem wiesz, czy jest "sexy" czy nie.

Gdy recenzujesz smartfona, pamiętaj, że to nie telefon, więc możesz pominąć telefonowanie. Najważniejsza jest jakość zdjęć. Zrób kilka przykładowych fotek, aby recenzja była urozmaicona. Ale nie przesadzaj. Jeśli zamieścisz ciekawe fotografie czytelnik może nie skupić się odpowiednio na treści TWOJEJ recenzji. Wystarczą zdjęcia klawiatury komputera, ewentualnie widok z okna na osiedle. To także dobra okazja by wspomnieć o swojej starej Nokii, albo Sony Ericssonie, który robił rewelacyjne fotki. Nawiązania do Nokii są fajne, pod warunkiem, że wspomnisz, że firma ta lata świetności ma za sobą.

Przykładowy widok na dzielnię
Przykładowy widok na dzielnię

Gdy już zacząłeś się rozpisywać, natychmiast się powstrzymaj! Co za dużo to niezdrowo. Recenzję zatytułuj: "Bla ,Bla Bla. Pierwsze wrażenia "twoja_nazwa_bloga". Gotowe. Teraz czekaj na komentarze, w których uprzejma społeczność "grammar nazi" chętnie wskaże ci literówki i błędy. Grzecznie przeproś i popraw, dzięki czemu masz już za sobą pierwszy update tekstu.

Podsumowując: napisałeś tekst aktualny, ciekawy, urozmaicony i w dodatku na bieżąco aktualizowany.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.