Blog (7)
Komentarze (253)
Recenzje (0)

Granie w 4K i skalowanie interfejsu oraz napisów

@SpectatorGranie w 4K i skalowanie interfejsu oraz napisów20.09.2015 02:45

Radeon R9 380 OC od Gigabyte posiadająca 4GB GDDR5 vramu czyli mój najświeższy zakup z kategorii sprzętu komputerowego według założonego przeze mnie planu miał zmienić moje doznania w grach i tak też się stało jednak nie do końca tak jak się tego spodziewałem. Po rozpakowaniu, dokładnych oględzinach karty i szybkim montażu przeszedłem do testowania. Zacząłem instalować i uruchamiać gry wszelakie, od najstarszych jakie posiadam (quake 1) przez najczęściej ogrywane przeze mnie multiplayery (crysis 3 i battlefield bad company 2) po najnowsze produkcje (trine 3, the vanishing of Ethan Carter redux - czyli Ethan Carter na silniku Unreal Engine 4). Posiadając jedno z najnowszych, mocniejszych gpu od AMD z dosyć sporą ilością VRAMU - 4GB, dzięki dobrodziejstwom VSR (Virtual Super Resolution) postanowiłem sprawdzać jak to cudo będzie się sprawować w rozdzielczościach wyższych niż fullHD (1920x1080) i pierwsze uruchomienia gier podejmowałem w 4K (3840x2160) i jeśli dana gra działała z niezadowalającą mnie płynnością animacji obniżałem rozdzielczość do 2K (2560x1440) lub fullHD, jednak to ostatnie zdarzyło mi się chyba tylko z jedną grą - crysis 3.

Jedną z gier które testowałem był pierwszy First Encounter Assault Recon, czyli F.E.A.R. Gra ta już gdy zaczęto promować fullHD obnażyła pewien istotny problem który może zostać stworzony przez krótkowzrocznych deweloperów: rozmiar interfejsu i napisów oraz ich skalowanie wraz z rozdzielczościami. FEAR jest niezwykle interesującym przypadkiem ponieważ interfejs jako taki i menu skalują się bardzo ładnie i zawsze są proporcjonalnie duże, czytelne i wyraźne, a problemem są jedynie napisy które już w 1920x1080 wymagały sokolego wzroku. Rozwiązanie zostało stworzone przez fanów i nieoficjalna łatka do gry sprawia, że osoby bez poważnych wad wzroku są w stanie odczytać tekst na ekranie nie męcząc się i nie domyślając się co widzą. Znając problem z zaciekawieniem pobrałem na steam FEAR i bez aplikowania rzeczonej poprawki postanowiłem sprawdzić jak wyglądać będą napisy w rozdzielczości 4K i oto efekt:

F.E.A.R. screenshot (uwaga: obraz w pełnej rozdzielczości 4K, nie zale...

Podpowiedź: na tym screenie napisy są koloru żółtego, położone dosyć blisko lewej krawędzi ekranu, u dołu ;-)

Po dokonaniu tego testu postanowiłem sprawdzać pod tym kątem także inne gry.Zacząłem od typu gier w których czytelność i przejrzystość interfejsu jest praktycznie podstawą rozgrywki, czyli strategie. Nie jestem wybitnym strategiem więc w mojej kolekcji nie znajduje się wiele tego typu gier i jeśli już są to bliżej im do "city-builderów" lub są to typowe "city-buildery". Od zawsze jedną z moich ulubionych strategii było age of empires II w które będąc nieletnim człowiekiem zagrywałem się na pirackiej kopii jednak gdy wydano age of empires II: hd edition, zakupiłem je po promocyjnej cenie w wersji na steam. Tutaj problem jest o wiele bardziej interesujący ponieważ jego przyczyna jest jednocześnie jego rozwiązaniem. Gra nie ma w opcjach możliwości ustawienia rozdzielczości i uruchamia się w takiej samej rozdzielczości jaka jest ustawiona dla pulpitu. Ustawiłem na pulpicie rozdzielczość 3840x2160 i odpaliłem age of empires II hd edition, ktoś z was byłby w stanie grać patrząc na to?

Age of Empires II: HD Edition screenshot (uwaga: obraz w pełnej rozdzi...

Jeśli ktoś odpowie na to pytanie "NIE!" to rozwiązanie już padło w tym tekście: należy na pulpicie ustawić niższą rozdzielczość w której rozgrywka będzie dla nas komfortowa. Sytuacja jest o tyle kuriozalna, że ów HD Edition rzekomo została dostosowana do wyższych rozdzielczości, konfiguracji wielomonitorowych i innych nowoczesnych technologii. Zapewne w związku z powyższą sytuacją niedługo doczekamy się Age of Empires II: 4K Edition za które ponownie przyjdzie nam zapłacić 23 euro, czy poniżej 10 euro w jakiejś promocji.

Po Age of Empires uruchomiłem Banished, świetny "city-builder" w którym trudno mi znaleźć jakieś poważne, duże wady. Gra w której zarządzamy grupką ludzi i od naszych poczynań zależy jak bardzo rozwiniemy tę grupkę i jak dużą wioskę bądź miasto stworzymy. Banished jest grą świetną także od strony technicznej, bogatą w potrzebne opcje, między innymi skalowanie intefejsu. W tym przypadku zaprezentuję dwa zrzuty ekranu:

Banished bez skalowania interfejsu screenshot (uwaga: obraz w pełnej r...

Banished z maksymalnym dostępnym w menu skalowaniem interfejsu screens...

Obecnie zakres skalowania interfejsu jest wystarczający dla osób które nie mają wad wzroku, ale co dalej gdy rozdzielczości będą rosnąć? Autor w ostatnim patchu dodał obsługę modów i na tym zakończył rozwijanie gry, kontrowersyjna decyzja z którą nie każdy może się zgadzać, ale wszyscy muszą się pogodzić.

Jedną z często ogrywanych przeze mnie gier jest borderlands 2 i wykazuje ono podobną tendencję jak F.E.A.R. jednakże efekty nie są aż tak drastyczne, jeszcze. Menu oraz interfejs skalują się bardzo dobrze jednakże napisy dialogów maleją wraz ze wzrostem rozdzielczości:

Borderlands 2 screenshot (uwaga: obraz w pełnej rozdzielczości 4K, nie...

Na szczęście interfejs i napisy nie w każdej grze przy wysokich rozdzielczościach powodują ból głowy i konieczność sięgnięcia po lupę. Świetne skalowanie występuje w grach z serii crysis, trine, a także bioshock 1, hard reset, unreal tournament 3. Bardzo przyjemnie zaskoczyły mnie pierwszy crysis oraz trine 1 w oryginalnej wersji, spodziewałem się, że powtórzą sytuację znaną z F.E.A.R., ale nie, Crytek i Frozenbyte to studia które wiedzą jak zrobić gry na komputery osobiste.

Po całym dniu testów dochodzę do jednego wniosku: o tyle o ile na granie w rozdzielczości 4K sprzęt dostępny dla "Kowalskiego" nie jest jeszcze wystarczający to sytuacja ta zmieni się w ciągu najbliższych kilku lat jednak z tą rozdzielczością przychodzi inny problem który nie zawsze da się rozwiązać lub obejść, czyli prawidłowe skalowanie intefejsu oraz napisów. Wszystko jest w rękach deweloperów gier i tylko od nich zależy czy ich gry będą naprawdę gotowe na erę nowej jakości obrazu czy będą musieli do każdego pudełkowego egzemplarza gry dorzucać lornetkę. Gorzej jak ktoś zakupi grę w wydaniu cyfrowym.... ;-)

Na koniec garść screenów z różnych gier (po raz kolejny ostrzeżenie o dużych rozmiarowo obrazach otworzenie których może dosyć mocno obciążyć limit Twojego połączenia internetowego jeśli posiadasz limitowany transfer):

Bioshock 1

Hard Reset

Unreal Tournament 3 (mapa Shangri La)

Unreal Tournament 3 (mapa Facing Worlds)

Trine 1 Original

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.