A jednak! 96 proc. użytkowników iOS 14.5 nie zgadza się na śledzenie

A jednak! 96 proc. użytkowników iOS 14.5 nie zgadza się na śledzenie25.05.2021 16:28
iOS 14.5
Źródło zdjęć: © Apple

Najgorsze koszmary reklamodawców właśnie się spełniają. W iOS 14.5, wersji systemu wprowadzonej pod koniec kwietnia, Apple uruchomiło swoją politykę przejrzystości śledzenia aplikacji.

Według obecnego regulaminu, producenci aplikacji muszą prosić użytkowników o wyrażenie zgody na stosowanie technik śledzących. Dodatkowo, w AppStore oraz w informacjach o aplikacji znajdziemy pełną listę tego, jakie informacje dany program wykorzystuje. O wyrażenie zgody na śledzenie użytkownik pytany jest po pierwszym uruchomieniu aplikacji w iOS 14.5.

Niektórzy twórcy, tak jak chociażby Facebook, dodali do swoich aplikacji dodatkowy komunikat. Wyświetla się on tuż przed prośbą o zgodę na stosowanie technik śledzących. Tłumaczą w nim, że kierowane reklamy są źródłem przychodu dla wielu firm itp., chociaż wszyscy doskonale wiemy, kto na nich najwięcej zarabia.

I jak widać, mało kto daje się na to nabrać

Użytkownicy ze Stanów Zjednoczonych najwyraźniej nie lubią reklam kierowanych. Według danych analitycznych z Flurry Analytics, w 96 proc. przypadków nie zgadzają się na stosowanie technik śledzących w aplikacjach na iOS 14.5. W przypadku użytkowników globalnych, ta liczba wygląda już trochę lepiej dla reklamodawców, ale i tak jest sporo niższa od przewidywanej. Wynosi 88 proc.

5G standardem w nowym smartfonie. iPhone 12 od Apple

Apple zmusza producentów aplikacji do pytania o zgodę na stosowanie technik takich jak IDFA (ID użytkownika dla reklamodawców) w celu gromadzenia danych, śledzenia aktywności i opracowywania kierowanych reklam. Funkcja została wprowadzona w systemie operacyjnym dla iPhone/iPad od wersji 14.5.

Jej "skuteczność" okazuje się znacznie większa, niż spodziewali się analitycy. Jeszcze przed wejściem w życie nowej polityki prywatności Apple, 40 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zgodzi się na uruchomienie technik śledzących w aplikacjach. Tymczasem dane z Flurry Analytics pokazują, że wcześniejsze zapowiedzi nie miały się nijak do rzeczywistości.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.