A może tak gazety narodowe? Izba Wydawców Prasy prosi państwo o wsparcie

A może tak gazety narodowe? Izba Wydawców Prasy prosi państwo o wsparcie05.05.2016 13:12

W czasach gdy na poważnie mówimy o narodowej telewizji i radiu,finansowanej z kieszeni wszystkich obywateli (w tym będących innejnarodowości), można się zapytać – czemu nikt jeszcze niewspomniał o narodowej prasie? Może na to jeszcze za wcześnie, aleIzba Wydawców Prasy (IWP) już tworzy grunt pod takie rozważania. Wprzyjętej w tym tygodniu uchwale stwierdza, że „rozwój Internetustwarza olbrzymie pole do nadużyć kosztem wydawców prasy”,przypomina o społecznej misji branży prasowej… i domaga sięwsparcia ze strony państwa.

Zdaniem Izby, prasa drukowana wciąż zajmuje pierwsze miejsce(49% wskazań) w rankingu ważności i wiarygodności mediów, przedtelewizją (34%) i Internetem (13%). Pod względem jej roli jakoźródła informacji, zajmuje miejsce drugie, zaraz po telewizji.Uzasadniać te twierdzenia mają badania agencji Millward Brown…tylko że przeprowadzone w 2013 roku. A mimo tak świetnej pozycji,„odgrywająca kluczową ekonomiczną, społeczną i kulturalnąrolę w Polsce” prasa ma się nie najlepiej, wskutek negatywnychzjawisk, związanych z ekspansją nowych mediów internetowych.

Niemal 2/3 internautów uczestniczyć ma bowiem w „nieformalnejwymianie treści”, tzn. piractwie – jak twierdzi IWP. Wpływa tonegatywnie na kondycję prasy, i tak już mającej trudno ze względuna „pasożytnictwo materiałów prasowych”, tj. wykorzystywaniemateriałów prasowych bez licencji oraz kopiowanie materiałówprasowych online i wykorzystywanie ich bez upoważnienia. Tymnadużyciom trzeba powiedzieć „stop” – i dlatego IWP wzywa dosilnego wsparcia państwa (dlabranży prasowej – przyp. red.) poprzez dostosowanieobowiązującego prasę prawa do aktualnych warunków działalności,wynikających z nowych technologii cyfrowych i internetu.

Izba Wydawców Prasy przedstawiła też listę aktualnychproblemów rynku prasowego, w kontekście obecnej debaty nadujednoliceniem europejskiego rynku cyfrowego, i postulatów, jakienależałoby wprowadzić. I tak oto IWP oczekuje zwiększenia ochronytreści za pomocą praw autorskich, ochrony przez wyszukiwarkami iagregatorami treści, obniżenia stawki VAT od prasy elektronicznejczy zagwarantowania wzrostu wynagrodzeń dla twórców treści ztytułu rekompensaty za dozwolony użytek osobisty. To oczywiścienic dziwnego, ale są też inne, nieco bardziej zaskakujące postulaty.

Państwo miałoby otóż zapewnić „przejrzystość w świeciecyfrowym”, zliberalizować przepisy o ochronie danych osobowychtak, by „nie utrudniały funkcjonowania wolnej i niezależnejprasy”, zagwarantować „równość i uczciwą konkurencję” nalokalnych rynkach reklamowych oraz zlikwidować mechanizmy prawne,„służące głównie ograniczaniu społecznej roli prasy”.

Na ile te roszczenia są w ogóle możliwe do zrealizowania w erzezglobalizowanego Internetu i dynamiki współdzielenia treści wsieciach społecznościowych, tego chyba sama IWP nie wie. Rok mamy2016, a nie 2013, przedstawianie prasy drukowanej jako jakiegośszczególnego dobra społecznego może nie brzmieć zbyt przekonującow kraju, w którym już ponad 70% mieszkańców korzysta z Sieci(dane Megapanelu PBI/Gemiusa). Narzekającym zaś na to, że mediainternetowe korzystają z materiałów wydawców mediów tradycyjnychnależałoby przypomnieć, ile to razy w swoich publikacjach iprodukcjach korzystali ze sławnego „źródło: internet”.

Trzeba też wreszcie pamiętać o jednej rzeczy. Jeśli Czwarta Władza, nie mogąc poradzić sobie na rynku prosi Pierwszą i Drugą władzę o wsparcie, to skazuje się na utratę niezależności. Zapewne nie przeszkodzi to w pełnieniu „ważnej roli społecznej”, ale trudno będzie tę rolę rozumieć jako krytyczną wobec instytucji państwa, a przecież tego właśnie oczekiwaliśmy od prasy.

Na szczęście pozostaje ten nieokiełznany, pasożytniczy Internet.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.