Adobe udowadnia, że abonament może zwalczać piractwo

Adobe udowadnia, że abonament może zwalczać piractwo24.09.2015 11:45

W ubiegłym roku podczas spotkania z inwestorami firma Adobe utrzymywała, że model sprzedaży bazujący na subskrypcji zahamował piractwo. Podczas tegorocznej konferencji zjawisko zostało potwierdzone – choć Photoshop i Illustrator są wciąż na szczytach rankingów na nieautoryzowanych stronach, piractwo spada.

Kopie programów Adobe z różnego typu crackami i witaminkami są rozpowszechniane od przeszło 20 lat i nic nie wskazuje na to, by nagle miały przestać. Po premierze każdego z nich zaczyna się wyścig crackerów, a użytkownicy gorączkowo poszukują sposobów na zdobycie nowości za darmo. Rok po uruchomieniu Creative Cloud Adobe zapowiedział, że nie ma już zamiaru (i siły) ścigać posiadaczy nieautoryzowanych kopii jej programów. Mimo tego, że firma schowała kij i zostawiła tylko marchewkę w postaci abonamentów, które nie każdemu odpowiadają, dwa lata pod rząd mogła pochwalić się dobrymi wynikami.

Model sprzedaży bazujący na opłatach subskrypcyjnych wielu osobom nie odpowiada, ale w przypadku programów firmy Adobe, które nigdy nie były tanie, najwyraźniej się sprawdza. W końcu za kilka dolarów miesięcznie można korzystać z Photoshopa – to cena akceptowalna nawet dla wielu hobbystów i bardzo atrakcyjna dla mniejszych firm. Trudno zmierzyć jak faktycznie spadło piractwo, gdyż oczywiście nieautoryzowanych kopii programów nikt nie zlicza, ale liczba subskrybentów Creative Cloud rośnie i wielu z nich przesiada się na abonament z programów zdobytych innymi sposobami.

Prezes firmy Adobe został o to oczywiście zapytany przez inwestorów. Shantanu Narayen potwierdził:

Popularność Creative Cloud jest napędzana zarówno przez twórców wchodzących na rynek, jak i „niedzielnych piratów”, dla których niższa cena wejścia jest atrakcyjnym sposobem na zdobycie autoryzowanych kopii programów.

Narayen powiedział także, że w kuluarowych rozmowach często słyszy o ludziach bardzo zadowolonych z możliwości korzystania z programów bez naruszania ich licencji. Dla wielu wcześniej było to nieosiągalne. Oczywiście nie oznacza to, że z dnia na dzień Photoshop przestanie być jednym z najczęściej pobieranych z sieci P2P programów – po prostu jest pobierany nieco rzadziej. Poza tym w ostatnich latach pojawiło się kilka naprawdę ciekawych alternatyw, które przekonały użytkowników, że Photoshop nie jest im niezbędny do szczęścia.

Przykład Creative Cloud potwierdza teorię, jakoby to przystępna cena i dostępność wysokiej jakości produktów była najlepszym sposobem na walkę w piractwem. Zgodnie z tą filozofią Creative Cloud oferuje możliwości niedostępne dla posiadaczy crackowanych programów – dostęp do aplikacji mobilnych, możliwość współdzielenia danych między nimi i „pełnowymiarowymi” programami.

Adobe informuje, że pod koniec drugiego kwartału fiskalnego ubiegłego roku Creative Cloud miał 2,3 miliona subskrybentów. Pod koniec trzeciego kwartału bieżącego roku liczba ta wynosiła 5,3 miliona. W ciągu ostatnich trzech miesięcy przybyły 684 tysiące subskrypcji. To oczywiście przełożyło się na imponujące przychody. Narayen zdradził także, że użytkownicy Creative Suite CS6, czyli ostatniego „pudełkowego” pakietu, dojrzali już do migracji do Creative Cloud.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.