Aktualizacja Maadajävri dla Sailfish blokuje bootloader Jolla Phone

Aktualizacja Maadajävri dla Sailfish blokuje bootloader Jolla Phone28.12.2013 20:53
Redakcja

W miesiąc po rozpoczęciu sprzedaży telefonu Jolla Phone wydano trzecią już aktualizację systemu Sailfish oznaczoną numeracją 1.0.2.5 i nazwą kodową Maadajävri. Poprawia ona wiele zgłoszonych przez użytkowników błędów, ale dodaje również kilka funkcji jakich brakowało: m.in. synchronizację z kalendarzem na koncie Google (niestety działającą tylko w jedną stronę), menu przywracania, czy też wsparcie dla kamery w aplikacjach z Androida. Jak się jednak okazało, fińska firma po świętach dała również znacznie mniej miły prezent. Okazało się bowiem, że aktualizacja ta zablokowała bootlader urządzenia, co odebrano jako bezpośredni cios w społeczność i przewrócenie do góry nogami do tej pory jasnej i klarownej sytuacji.

Dla zwykłego użytkownika w zasadzie nie ma tu żadnych zmian. Problem pojawia się w wypadku deweloperów, bo zablokowany bootloader oznacza, że urządzenie może uruchamiać tylko kernele i system podpisane za pomocą kluczy jakie są w posiadaniu producenta. Oznacza to, że w takiej sytuacji nie ma możliwości zamiany Sailfish na coś innego, lub jego zmodyfikowanie niczym w przypadku customROMów z Androida. Nie trzeba było długo czekać na reakcję społeczności. Ta, nie bez powodu zresztą, rzuciła się na raczkującego producenta: na forum Maemo Talk jak i systemie zgłoszeń together.jolla.com znaleźć można dyskusje o tym, że to koniec przygody niektórych osób z tą platformą, a kupione urządzenia zostaną sprzedane.

Niektórzy z deweloperów zapowiedzieli również wycofanie swoich aplikacji ze sklepu Jolla. Jak natomiast całą tą sytuację tłumaczy sam producent? Według niego wynika to z troski o dane użytkowników. W wypadku zagubienia lub kradzieży urządzenia z odblokowanym bootloaderem możliwy jest dostęp do wszystkich danych zawartych w urządzeniu. Informuje on również, że postara się w przyszłej wersji dać deweloperem możliwość ingerencji w oprogramowanie, choć póki co nie wiadomo dokładnie, na czym miałoby to polegać.

Oczywiście system jako taki nadal ma pozostać platformą otwartą, jednakże jeśli sytuacja się nie zmieni, na atrakcyjności straci samo urządzenie, które jest w pewien sposób filarem firmy. Trudno zrozumieć taki krok ze strony producenta. Możemy go sobie tłumaczyć tak jak i on, ale postawmy sprawę jasno: gdyby podobnie do Jolli w dłuższej perspektywie (tj. najpierw obietnice składane użytkownikom, a potem taki numer) zachował się jakikolwiek inny producent np. smartfonów z Androidem, to nie zostawiono by na nim suchej nitki. Nie może być inaczej i w tym wypadku.

To, że firma zaciągnęła spory kredyt zaufania i tak naprawdę dopiero zaczyna swoją walkę na rynku nie oznacza, że można dać przyzwolenie na takie działania. Wręcz przeciwnie, dotychczasowa polityka względem społeczności powinna być kontynuowana, bo w przeciwnym wypadku okręt który ledwo co wypłynął z portu szybko trafi na dno jako wrak. Niestety, dla wielu może to być zawód, którego szybko Finom nie wybaczą. Mimo wszystko na chwilę obecną najlepiej zachować zimną krew i poczekać, jak rozwinie się sytuacja. Teraz wszystko w rękach firmy.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.