Allegro chce prowizję za koszt wysyłki. Sprzedawcy rozpętali burzę w sieci

Allegro chce prowizję za koszt wysyłki. Sprzedawcy rozpętali burzę w sieci21.01.2020 12:31
Źródło: Mateusz Grochocki/East News

Allegro wprowadza absurdalne zmiany w regulaminie. Od 2 kwietnia sprzedawca zapłaci prowizję nie tylko od ceny produktu, ale także od kosztów wysyłki. W internecie rozpoczęła się burza: sprzedawcy są wściekli, ale o dziwo nie wszyscy.

Zacznijmy od początku. Allegro pobiera prowizję w wysokości kilku procent od ceny produktu, w zależności od tego, w jakim dziale umieszczono aukcję. Niektórzy sprzedawcy wykorzystywali ten fakt, obniżając ceny swoich produktów, jednocześnie oferując wyższe koszty przesyłki. Allegro chce ujednolicić koszty transportu.

Od 2 kwietnia 2020 roku Allegro do ceny produktu doliczy cenę wysyłki, czyli przykładowo 20 zł. I z 6 zł prowizji robi się już 7,2 zł. Niby zmiana nieznacząca, ale sprzedawcy dokonujący kilku tysięcy takich transakcji miesięcznie utracą naprawdę dużo. A weźmy teraz pod uwagę produkty za (nie)przysłowiową złotówkę.

To przykład wprost z komentarzy pod jednym z postów w kanałach społecznościowych Allegro. Autorka sprzedaje książki za 1 zł, gdzie prowizja już wynosi ją 25 gr. Paczka kosztuje 13 zł, i teraz prowizja łącznie wynosie ją około 2 zł.

Na forum Allegro pojawił się podobny post użytkownika analizującego zmiany dla konkretnych rodzajów ofert. W jednym z nich opisuje przypadek wzrostu prowizji o 984 proc. Cena produktu wynosi 1,99 zł, a przesyłka od 7,90 zł do 19 zł. Natomiast prowizja pobierana przez Allegro wynosi 12,5 proc.

Dotychczas koszt przeprowadzenia tego typu transakcji wynosił 0,25 groszy (12,5 proc.). Niewiele, więc trochę można w ten sposób zarobić. Natomiast po zmianach następujących 2 kwietnia zamiast zarobku sprzedawca zaliczy stratę. Prowizja wyniesie od 1,24 zł do 2,62 zł.

Sprawa wygląda delikatnie inaczej dla sprzedawców kwalifikujących się do Allegro Smart!. Będą w stanie ominąć dodatkową prowizję, jeżeli ich klienci należą do abonentów programu. Ale też nie na długo. Od 1 marca 2020 roku, cytując: Allegro będzie finansować większą część kosztu przesyłki, resztę pokryje sprzedający w formie rabatu, którego udzieli kupującemu. Przy czym Allegro nadal będzie finansowało pełny koszt dostawy do paczkomatów i punktów odbioru w ramach usługi Allegro Smart!.

Trzy przykłady podawane przez Allegro, dla rozjaśnienia sprawy

Sprzedałeś przedmiot o wartości 100 zł, z kategorii objętej prowizją w wysokości 6 proc. Twój klient wybrał dostawę o wartości 18 zł. Prowizja 6 proc. od kwoty 118 zł wyniesie więc 7,08 zł.

Sprzedałeś przedmiot o wartości 100 zł z kategorii objętej prowizją w wysokości 6 proc. Twój klient wybrał dostawę do punktu odbioru w ramach Allegro Smart! Prowizja 6 proc. od kwoty 100 zł wyniesie więc 6 zł. Ta metoda dostawy jest dla kupującego bezpłatna, dlatego prowizja obejmuje tylko koszt towaru.

Sprzedałeś przedmiot o wartości 100 zł, z kategorii objętej prowizją w wysokości 6 proc., wraz z przedmiotem o wartości 50 zł, z kategorii objętej prowizją w wysokości 8 proc. Twój klient wybrał dostawę tych dwóch przedmiotów o wartości 18 zł. Koszt dostawy rozłoży się na zakupione przedmioty po 9 zł. Prowizja 6 proc. od kwoty 109 zł wyniesie 6,54 zł. Prowizja 8 proc. od kwoty 59 zł wyniesie 4,72 zł.

Zmiany w Allegro nie podobają się sprzedawcom, ale nie wszystkim

Zmiany, owszem, uderzą w wielu sprzedawców, szczególnie w tych mniejszych handlarzy, oraz tych, którzy nie zawyżali cen przesyłki. Użytkownicy Allegro są wściekli i zapewne mają prawo do złości. Bo czemu mieliby płacić prowizję od usługi, którą prowadzi firma kurierska?

Dla dużych sklepów internetowych prowadzących sprzedaż w Allegro i posiadających status Allegro Smart! zmiany będą wręcz niezauważalne. A może nawet na plus. Cios w mniejszych sprzedawców, którzy mogą sobie nie poradzić w nowym środowisku, może wyjść im na plus.

Aplikacja umożliwiająca korzystanie z serwisu aukcyjnego Allegro na urządzeniach mobilnych dostępna jest do pobrania w naszym katalogu oprogramowania. Znaleźć tam można edycje dla urządzeń z Androidem oraz iOS-em.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.