AMD może zacząć otwierać szampana, Nvidia – afobam (opinia)

AMD może zacząć otwierać szampana, Nvidia – afobam (opinia)28.10.2020 19:03

To mocne stwierdzenie, aczkolwiek esencjonalne. Po dzisiejszej konferencji wszystkie znaki na niebie wskazują, że wracamy do czasów zaciekłej rywalizacji na rynku GPU.

Nie chcę zabrzmieć hurraoptymistycznie w kontekście samych czerwonych, bo nie taki jest tutaj cel. Entuzjaście ciężko jednak entuzjazm przykryć. Przez ostatnie lata rynek kart graficznych był po prostu szalenie nudny. Coś jakby urządzić sobie nocny maraton oper mydlanych. Albo stać dla sportu w sklepowej kolejce i za każdym razem cofać się na koniec.

Tyle że mowa tu o sytuacji, która nie trwała parę godzin, a parę lat. A może nawet blisko dekadę, jeśliby uznać, że ostatnią naprawdę emocjonującą kartą graficzną AMD był model HD 7970 z 2011 r. Cała reszta to w najlepszym razie strzelanie ślepakami.

Zamiast umacniać markę twórcy sprzętów kultowych, Radeon Technologies Group przez długie lata mogło kandydować co najwyżej do Nagrody Złotego Goebbelsa. Bo najpierw były buńczuczne zapowiedzi, tak jak w przypadku niesławnej Vegi i równie niesławnego "Poor Volta", a potem coraz bardziej intensywne tonowanie nastrojów, by w końcu zaliczyć spektakularną czołówkę ze ścianą. I udawać, że segment wysokowydajny w ogóle nie istnieje.

Tymczasem Nvidia rozpasała się jak proboszcz na prowincji

Wiadomo, co oznacza brak konkurencji. Nie można wprawdzie zarzucić spółce kierowanej przez Jensena Huanga, że osiadła na laurach, ale na pewno pozwalano sobie na więcej niżby to miało miejsce w zdrowej sytuacji rynkowej. Momentami dużo więcej.

Trzeba oddać Nvidii, że spopularyzowała modny obecnie ray tracing i przez długie lata konsekwentnie dostarczała—i dalej dostarcza—naprawdę solidny sprzęt. Pisałem, że kupiłbym GeForce'a RTX 3070, i zdania w tej kwestii nie zmieniam. To świetna karta.

Kadr z niepublikowanego odcinka programu "Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie"
Kadr z niepublikowanego odcinka programu "Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie"

Ale też trzeba ją ostro zganić za wybryki takie jak chociażby obecna sytuacja z serią GeForce RTX 30, której premiera okazała się de facto papierowa. Kart nie da się kupić. W popłochu zamrożono oficjalny sklep. Producent twierdzi co prawda, że problemy wynikają z nadmiernego popytu, ale zdaniem wielu to tylko forma malowania trawy na—o ironio—zielono.

Rozmawiałem z kilkoma sprzedawcami: tam, gdzie kiedyś dostarczano setki egzemplarzy, teraz trafiają pojedyncze sztuki. Wygląda to więc na problem produkcyjny. Według najbardziej wiarygodnych z krążących po sieci teorii, genezę stanowią oszczędności, w wyniku których nie wybrano sprawdzonej w boju technologii 7 nm TSMC, a tańszą i niestety niedoskonałą 8 nm Samsung. Cała reszta wydarzeń to prosta implikacja.

Stosując żargon piłkarski, ktoś tu właśnie staje przed 100-procentową okazją

Teraz – gdyby w scenariuszu zdrowym, nowe Radeony okazały się nawet znacznie lepsze od GeForce'ów, to AMD wciąż miałoby problem. Jakoś trzeba byłoby przecież odzyskać tracone latami zaufanie. Tylko, Nvidia zrobiła rywalom niespodziankę. Podłożyła się sama.

Ekipa Lisy Su wykorzystała to genialnie, stawiając na szczerość i otwartą formę przekazu. Zwróćcie uwagę, że na konferencji czerwonych zabrakło tak charakterystycznego dla tej firmy w ostatnich latach zaklinania rzeczywistości; wywodów o API, których implementacje można liczyć później na palcach weterana tartaku, czy odniesień do trzecioligowych gier, bo akurat dobrze radzą sobie ze stosowaną architekturą (patrz. Strange Brigade).

AMD nie wstydziło się pokazać, że nowe Radeony RX 6000 mogą przegrać z rywalami w Wolfenstein Youngblood, który widnieje średnio w co trzeciej prasówce konkurencji.

AMD: Czasem kończymy drudzy, ale co z tego?
AMD: Czasem kończymy drudzy, ale co z tego?

Dlatego też wypadło niezwykle wiarygodnie i konkretnie zarazem. A nawet jeśli przekrojowo skończy o 5-10 proc. słabiej, to wciąż jeszcze ma szanse wyjść z tarczą dzięki większej dostępności i bardziej atrakcyjnym cenom swych produktów. Nawiasem: bo skoro TSMC nie ma problemów z zaspokojeniem wciąż rosnącego popytu na procesory Ryzen, to raczej poradzi sobie także z produkcją Radeonów. To dokładnie ta sama technologia.

Powiem więcej, nawet zakładając najbardziej pesymistyczny dla czerwonych scenariusz, czyli trochę niższą wydajność przy równie kiepskiej dostępności, w dłuższej perspektywie premiera RX 6000 powinna się opłacić. O wyborze konkretnych modeli zadecydują cena i dostępność, a AMD przestanie być pachołkiem do rozjechania z marszu. Dla Nvidii to jak dźwięk budzika po suto zakrapianym melanżu. Słowo, że ktoś w Santa Clara nie prześpi spokojnie nocy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.