Android 4.4 KitKat to już prawie 18% rynku. Czy jesienią czeka nas zwiększenie fragmentacji?

Android 4.4 KitKat to już prawie 18% rynku. Czy jesienią czeka nas zwiększenie fragmentacji?08.07.2014 20:55
Redakcja

Jak co miesiąc, także w lipcu Google przedstawiło statystyki dotyczące udziału poszczególnych wersji Androida. Teoretycznie są one przeznaczone tylko dla developerów, w praktyce mogą posłużyć również do krótkiej analizy i przeglądu rynku systemu, który jest najpopularniejszy w świecie mobilnym. Jak można się spodziewać, swój udział ciągle powiększa wersja KitKat. Wszystko to kosztem starszych wersji, które ciągle jednak stanowią duży problem.

Największy wzrost odnotowała ostatnia odsłona Androida w wersji 4.4 KitKat. W ubiegłym miesiącu jej udział wynosił 13,6%, obecnie sięga aż 17,9%. W skali samego Androida może to wydawać się wartością niewielką, weźmy jednak pod uwagę, że urządzeń z tym systemem jest na rynku najwięcej. W efekcie te niecałe 18% to już liczba większa, niż wszystkich urządzeń niejednej innej niszowej platformy takiej jak Windows Phone, Firefox OS czy mobilne Ubuntu. Ta wzrostowa tendencja pokazuje coś jeszcze: to nie tylko duże zainteresowanie najnowszymi urządzeniami poszczególnych producentów, które wypadku wysokiej półki dostarczane są z najnowszym Androidem. Ta zmiana to również dostarczanie aktualizacji do starszych smartfonów i tabletów, oczywiście nie wszystkie, ale dużej ich części.

Gdy spojrzymy na statystyki innych wersji widzimy w większości przypadków delikatny spadek. Nie da się tutaj wyłonić wersji, kosztem której KitKat mógłby zyskać najwięcej. Wciąż najpopularniejsza pozostaje gałąź Jelly Bean, niemniej tu mamy spore rozbicie: wersja 4.1.x odnotowała spadek do 27,8% (poprzednio 29%). Podobnie nowsza 4.3, której obecnie używa już tylko 9% użytkowników Androida (poprzednio 10,3%). Ciekawostką jest natomiast gałąź 4.2.x. Tutaj mamy do czynienia z co prawda niewielkim, ale jednak wzrostem z 19,1% w miesiącu ubiegłym do 19,7% na chwilę obecną. Zmiana ta może obrazować dużą popularność sprzętu z średniego segmentu cenowego, który najczęściej nie jest wyposażany przez producentów w najnowszą aktualnie dostępną wersję systemu od Google.

Na pozostałych miejscach lokuje się Ice Cream Sandwich, czyli wersje 4.0.x z udziałem zmniejszonym do 11,4% w porównaniu do 12,3%, a także Gingerbread. Ta grupa obejmuje wersje od 2.3.3 do 2.3.7, nie może liczyć na jakiekolwiek aktualizacje, a i tak nadal korzysta z niej aż 13,5% użytkowników tego systemu mobilnego. Spadek jest jednak spory, bo w ubiegłym miesiącu dane statystyczne z usług Play mówiły o udziale na poziomie 14,9%. Póki co najnowsza wersja szybko przekracza kolejne progi popularności… ale jak sytuacja będzie wyglądać jesienią, gdy pojawi się stabilna wersja Androida L? Przynosi on bardzo rozległe zmiany, a to skuteczna wymówka od wprowadzania przez producentów aktualizacji do swoich urządzeń. Możliwe więc, że fragmentacja znacznie się pogłębi.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.