Antypiracka umowa utrudni wyszukanie nielegalnie rozprowadzanych treści

Antypiracka umowa utrudni wyszukanie nielegalnie rozprowadzanych treści07.03.2017 23:24
Mariusz Błoński

W lutym operatorzy wyszukiwarek Google i Bing oraz organizacje British Phonographic Industry, Motion Picture Association oraz Alliance for IP podpisali porozumienie antypirackie. Teraz poznajemy jego kolejne szczegóły.

Dowiadujemy się, że wyszukiwarki zobowiązały się do wprowadzenia mechanizmów, dzięki którym witryny biorące udział w rozpowszechnianiu pirackich treści nie będą w stanie uniknąć obniżenia pozycji w rankingu wyszukiwania dzięki zmianie domeny. Ponadto Google i Bing będą z właścicielami autorskich praw majątkowych wymieniali szczegółowe informacje o tym, w jaki sposób internauci poszukują treści. Wyszukiwarki zgodziły się, że będą optymalizowały swoje algorytmy pod kątem ułatwiania dostępu do treści rozpowszechnianych legalnie, a treści pirackie znajdą się niżej na liście wyników wyszukiwania.

Szczegóły umowy pomiędzy wyszukiwarkami a przedstawicielami przemysłu filmowego i fonograficznego są tajne, jednak na podstawie Freedom of Information Act (FOIA) udało się uzyskać informacje na temat jej głównych założeń.

Tak jak można się było spodziewać, porozumienie skupia się głównie na obniżeniu rankingu witryn zajmujących się naruszeniami praw autorskich. O tym, czy dana witryna należy do tej kategorii, będzie decydowała liczba przekazanych wyszukiwarkom zawiadomień o naruszeniach ustawy DMCA.

Najprawdopodobniej nie będą to jedyne zmiany w algorytmach wyszukiwań. W dokumencie uzyskanym na podstawie FOIA czytamy bowiem, że wszystkie strony będą wspierały wysiłki mające na celu usunięcie naruszających prawa autorskie odnośników z [fragment utajniony – red.] wyników wyszukiwania zwracanych konsumentowi w Wielkiej Brytanii w odpowiedzi na „neutralne” zapytania (dokładne terminy zapytań zostaną uzgodnione), w celu dostarczenia konsumentom odnośników do witryn z legalnie rozprowadzanymi treściami. Obejmuje to wyniki wyszukiwania prezentowane w odpowiedzi na zapytania użytkownika, linki sponsorowane, reklamy czy wyniki prezentowane w okienku odtwarzacza multimedialnego. Zmienione zostanie też działanie mechanizmu AutoComplete w wyszukiwarce Google'a. Ma on nie sugerować zapytań odnoszących się do nielegalnie rozpowszechnianych treści.

Warto zwrócić też uwagę na fragmenty wskazujące, że wyszukiwarki będą dzieliły się danymi behawioralnymi z właścicielami majątkowych praw autorskich. Mowa jest bowiem o wymianie informacji, które lepiej pozwolą zrozumieć, w jaki sposób wyszukiwane są treści. Zastrzeżono przy tym, że dane takie nie będą zawierały poufnych informacji handlowych.

Zawarta umowa jest prawdopodobnie niezwykle szczegółowa i wzięto w niej pod uwagę bardzo wiele czynników wpływających na wyniki wyszukiwania. Znajdziemy w niej na przykład ustęp, który mówi o tym, że oceniając osiągnięcie zakładanych celów odnośnie wyników wyszukiwania należy brać pod uwagę zarówno dostępność witryn oferujących legalne treści jak i wykorzystanie przez te witryny jak najlepszych technik SEO, w celu dobrego indeksowania ich przez wyszukiwarki. Z tym drugim elementem nie powinno być najmniejszego problemu, gdyż wszystkie strony umowy zobowiązały się do wspólnej pracy nad optymalizacją SEO.

Sygnatariusze mają najwyraźniej nadzieję, że ich grono się powiększy, gdyż Google i Bing zobowiązały się do podzielenia się wynikami swoich prac nad udoskonalaniem antypirackich algorytmów z innymi wyszukiwarkami i właścicielami praw autorskich.

Nasuwają się właściwie tylko dwa pytania. Dlaczego wszystko robione jest krok po kroku? Czy nie łatwiej byłoby po prostu usunąć z indeksów wyszukiwarek wszelkie witryny ułatwiające naruszenia praw autorskich?

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.