Aplikacje dla kierowców cz. 2 – nawigacje

Aplikacje dla kierowców cz. 2 – nawigacje21.01.2016 17:58

Nawigacja to aplikacja zdaniem wielu kierowców niezbędna. Choć coraz trudniej znaleźć auto, które nie ma nawigacji wbudowanej, wciąż wielu kierowców decyduje się na samodzielne urządzenie lub instaluje aplikację do nawigacji na swoim smartfonie. Warto zapoznać się z tym, co oferują różni producenci i wybrać najwygodniejszą.

AutoMapa – zamknięte drogi i bardzo dużo ustawień

AutoMapa od lat cieszy się bardzo dobrą opinią. Aplikacja została wyposażona w czytelny i dość elastyczny interfejs, który można w dużym stopniu dostosować do swoich potrzeb. W aplikacji mamy możliwość ustawiania wyświetlanych na ekranie danych (przewidywany czas dojazdu, pozostałe kilometry, pozostały czas podróży, następne manewry, bieżąca prędkość, ograniczenia prędkości, kierunkowość dróg, asystent pasa ruchu i tym podobne) oraz wygląd mapy, ustawiając widoczność sztucznego horyzontu, barwy, grubość linii obrysowujących drogi czy bryły budynków w wielu miastach.

[1/2]
[2/2]

Jeśli AutoMapa ma dostęp do Internetu, można skorzystać ze świeżych danych o korkach i zlecić nawigacji wytyczenie szybszej trasy. Mapa jest także wyposażona w świeże dane o remontach i zamkniętych odcinkach drogi. Można też samodzielnie oznaczyć pewne fragmenty dróg jako nieprzejezdne, dzięki czemu algorytm wytyczający trasę będzie je omijał. po oszacowaniu czasu podróży można wysłać SMS-a i powiadomić oczekujących.

[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]

Warto też wspomnieć, że w AutoMapie można samodzielnie ustawić maksymalne prędkości dla samochodu na określonych klasach dróg i wysokość auta, dzięki czemu wyznaczanie trasy i szacowanie czasu dojazdu na miejsce będzie brać pod uwagę ograniczenia samochodu. Przyda się to przede wszystkim kierowcom ciężarówek z tempomatem i przewożącym wrażliwy ładunek.

Do zalet AutoMapy należy zaliczyć także elastyczny cennik i specjalne oferty w Playu i Orange'u. Jeśli nawigację kupujemy tradycyjną drogą, będzie kosztować z mapą Polski na 7 dni – 9,99 zł, 90 dni – 36,99 zł, rok – 89,99 zł, 2 lata – 149,99 zł. Z mapą Europy, w której zawarta jest także mapa Polski, ceny nawigacji wynoszą: 7 dni – 16,99 zł, 90 dni – 59,99 zł, rok – 149,99 zł, 2 lata – 249,99 zł. Użytkownikom przysługuje oczywiście tydzień darmowych testów. Warto sprawdzić, czy pobieranie map będzie możliwe na konkretnym telefonie, gdyż na starszych wersjach Androida AutoMapa wymaga zewnętrznej karty pamięci.

Pobierz: Android, iOS, Windows

NaviExpert – ostrzeżenia i komunikacja miejska

NaviExpert to popularna i niedroga nawigacja, bazująca na mapach TomToma. Podobnie jak AutoMapa, ta aplikacja także pozwala dostosować wygląd mapy, choć w mniejszym stopniu. Jeśli NaviExpert ma dostęp do Internetu, będzie pobierać bieżące informacje o ruchu i wytyczać trasę omijając korki. NaviExpert dobrze radzi sobie także z trasami wielopunktowymi. W razie potrzeby można też wykorzystać NaviExperta do nawigacji bez samochodu – aplikacja dobrze radzi sobie z wytyczaniem pieszej trasy, a także z komunikacją miejską w wielu miastach.

[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]

Aplikacja ma także możliwość ostrzegania o niebezpieczeństwach i daje użytkownikom dostęp do systemu zgłaszania zagrożeń i kontroli. Co ważne, by korzystać z ostrzeżeń, nie trzeba kupować abonamentu. Ponadto aplikacja daje możliwość szybkiego wysłania SMS-a z planowanym czasem dojazdu (zazwyczaj podanym dość trafnie), a w razie wypadku, czego oczywiście nikomu nie życzę, pozwala wysłać współrzędne GPS na alarmowy numer 112, nawiązać połączenie i wezwać pomoc. Jeśli ktoś lubi widzieć dane na szybie samochodu, może skorzystać z trybu HUD, w którym podstawowe dane z NaviExperta będą odbijać się na specjalnej folii.

[1/2]
[2/2]

Ciekawostką w NaviExpercie jest możliwość dokupienia zabawnych głosów, w tym słodkiej Dżoany i śląskiego instruktora, a za darmo można pobrać głos Geralta z Rivii, przygotowany przez CD Projekt RED i firmę HTC. Cennik NaviExperta jest bardzo podobny do AutoMapy. Dla Polski abonament na 7 dni kosztuje 9,90 zł, na miesiąc – 14,90 zł, na rok 99 zł. Abonament z mapami Europy na miesiąc kosztuje 24,99 zł, na rok zaś 149 zł. Można też liczyć na promocje przygotowane przez operatorów telekomunikacyjnych. NaviExpert jest też jedną z niewielu nawigacji dostępnych na starsze telefony z Javą, Bada i Symbianem.

Mapy Google – asystent pasa ruchu i mapy bez Internetu

Aplikację Mapy Google znajdziemy praktycznie na wszystkich smartfonach z Androidem. Jej zasoby są zupełnie darmowe i warto poznać jej możliwości – stoi za nią potężna wyszukiwarka i ogromna baza informacji o miejscach i jakości usług. W przeciwieństwie do AutoMapy, ta aplikacja nie odróżnia adresów, POI czy nazw firm, co daje dużą elastyczność wyszukiwania. W aplikacji można także obejrzeć miejsca zakorkowane, ale nawigacja nie bierze ich pod uwagę przy przeliczaniu trasy. Zamiast tego informuje o alternatywach i szacowanym czasie przejazdu. Warto zaznaczyć, że czasy wyznacza dość optymistycznie.

[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]

Mapy Google nieźle sprawdzają się jako nawigacja samochodowa. Od niedawna w wielu miastach Polski dostępny jest asystent pasa ruchu. Z moich obserwacji w okolicach Wrocławia wynika, że nie jest tak precyzyjny, jak ten w AutoMapie, ale na większych skrzyżowaniach bywa pomocny. Interfejs aplikacji jest bardzo prosty, co niestety wiąże się z brakiem pewnych dodatkowych informacji, na przykład o ograniczeniu prędkości, w trybie nawigacji. W przeciwieństwie do typowych nawigacji produkt firmy Google kiepsko znosi słaby sygnał GPS i nie potrafi dobrze kompensować odchyleń, przez co zdarza mu się wytyczyć trasę biegnącą równolegle albo nieprawidłowo oznaczyć przejazd po estakadzie. Rekompensuje to możliwość oglądania zdjęć satelitarnych, natężenia ruchu, tras rowerowych i transportu publicznego w wielu miastach.

Ponadto aplikacja pozbyła się jednej z największych swoich wad – konieczności łączenia się z Internetem, by pobierać kolejne fragmenty map. W menu aplikacji znajdziemy opcję „Obszary offline”, która pozwala zapisywać dowolne fragmenty mapy na urządzeniu. Trzeba mieć na uwadze, że zajmą one sporo miejsca, gdyż pobrana będzie nie tylko mapa, ale też różne dodatkowe dane. Obszary można w każdej chwili usunąć, można też zdecydować się na automatyczną aktualizację danych. Aktualność informacji zależy w pewnym stopniu od społeczności i tego, jak szybko zgłoszone zmiany zatwierdzą moderatorzy (w przypadku mojego zgłoszenia było to równe pół roku).

[1/2]
[2/2]

Pobierz: Android, iOS, www

Here – czytelny interfejs i przyszłość pod znakiem zapytania

Aplikacja Here, dawniej należąca do Nokii, to jedna z popularniejszych i ładniejszych nawigacji. Jej ogromną zaletą jest cena – zupełnie za darmo można pobrać dobrej jakości mapy całych krajów na swoje urządzenie i wykorzystywać je do poruszania się po wyznaczonych trasach. Przy tym mapy zajmują mniej miejsca niż te oferowane przez Google, ale mają spore możliwości konfiguracji, łącznie z wyświetlaniem trójwymiarowych brył budynków. Na jej niekorzyść działa ustawiona „na sztywno” pionowa orientacja ekranu w niektórych widokach.

[1/2]
[2/2]

Co ważne, w Here wyszukiwać można nie tylko adresy, ale też nazwy własne budynków, hoteli i charakterystycznych punktów, podobnie jak w Mapach Google. Trasy można wytyczać dla samochodów i pieszych, także z uwzględnieniem transportu publicznego. Zazwyczaj dostaniemy kilka propozycji do wyboru.

Zarówno na stronie, jak i w aplikacjach mobilnych, możemy na bieżąco obserwować natężenie ruchu, a przy informacjach o trasie pojawią się też dane o opóźnieniach. Podobnie jak wiele typowych nawigacji samochodowych, Here także pokazuje informacje o ograniczeniach prędkości i parametrach podróży. Jeśli zależy Wam na tych danych, korzystajcie z nawigacji w orientacji poziomej – wtedy pola są czytelniejsze. W ustawieniach głosu znajdziecie też możliwość pobrania polskiego głosu dla nawigacji.

[1/2]
[2/2]

Niestety przyszłość tej aplikacji stoi pod znakiem zapytania. Mapy zostały sprzedane konsorcjum, do którego należy Daimler (właściciel marki Mercedes), BMW i Audi (własność VW). Możliwe, że niemieckiemu przemysłowi samochodowemu przestanie się opłacać utrzymywanie samodzielnej aplikacji i zostanie ona zamknięta.

Sygic – baza parkingów i zimowa wyprzedaż

Firma Sygic przygotowała uniwersalną aplikację Sygic GPS Navigation. Po podaniu adresu e-mail można w niej pobrać mapy wybranych krajów i korzystać z nich za darmo (przeglądać, przeszukiwać, wyznaczać trasę), otrzymując aktualizacje. Przez 7 dni można testować funkcje premium, czyli widoczność obiektów trójwymiarowych na mapach, asystenta pasa ruchu, ostrzeżenia o ograniczeniach prędkości i nawigację z przewodnikiem głosowym w całej Europie lub na świecie. Dożywotnie licencje na te możliwości, osobno dla Europy i dla całego świata, można kupić za jednorazową opłatę.

[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]

Nawigacja Sygic ma też sporo dodatkowych funkcji, za które przyjdzie nam zapłacić. Jeszcze przez kilka dni trwa promocja i za 10 euro można kupić dostęp do zbieranych na żywo danych i korkach i kontrolach prędkości w całej Europie. Po 31 stycznia cena wróci do 20 euro. Z tymi danymi aplikacja będzie miała możliwość wytyczania tras omijających te nieprzyjemności. Za kolejne 10 euro można kupić sobie dożywotni dostęp do nagrywania filmów z trasy kamerką aparatu, a za kolejne 10 możliwość pracy w trybie HUD (obraz odbijający się w szybie auta).

[1/2]
[2/2]

Sporą zaletą nawigacji firmy Sygic jest dostęp do bazy parkingów z możliwością pokazywania liczby wolnych aktualnie miejsc i cennikiem, z wykorzystaniem danych serwisu Parkopedia (więcej o nim napiszę w kolejnych częściach cyklu). Lokalizacje parkingów można zobaczyć na liście i na mapie, można też od razu wyznaczyć trasę do jednego z nich. Przy okazji nawigacja Sygic pozwala zorientować się w okolicy.

TomTom Go Mobile – 75 km za darmo co miesiąc

Nawigacje firmy TomTom nie należą do najtańszych, ale warto zainteresować się aplikacją TomTom Go Mobile. Producent zdecydował się na ciekawą licencję – każdego miesiąca można zupełnie za darmo przejechać z nią 75 kilometrów. W tym czasie wszystkie funkcje premium będą dostępne, można więc korzystać z map offline, danych o warunkach na drodze, ostrzeżeń o fotoradarach, powiadomień o ograniczeniach prędkości i oczywiście nawigacji.

[1/2]
[2/2]

Nawigacja firmy TomTom po uruchomieniu pozwala wybrać mapy do pobrania (Polska, Rosja, kraje niemieckojęzyczne i różne fragmenty Europy). Mapy będą na bieżąco aktualizowane, gdy połączenie z Internetem będzie dostępne.

[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]

Nawigacja TomTom Go Mobile może pochwalić się nie tylko dobrej jakości mapami i aktualną bazą fotoradarów, ale także czytelnym i elastycznym interfejsem. Użytkownik może zmienić kolor przewodni i dostosować różne parametry widoku mapy. Ponadto na osi pokazującej postęp w trasie widoczne będą stacje benzynowe. W widoku mapy można także obejrzeć zakorkowane miejsca i odnaleźć parkingi w pobliżu.

W ustawieniach można także wybrać, jaką trasę ma planować nawigacja (najkrótsza, najszybsza, ekologiczna, kręta, piesza lub rowerowa) i czy powinna powiadomić, jeśli znajdzie szybszą trasę.

Pobierz: Android

To wciąż nie wszystko

Jeszcze niedawno w tym zestawieniu znalazłaby się aplikacja firmy Garmin, czyli víago. Niestety od dłuższego czasu nie można kupić ani pobrać samodzielnej aplikacji. Z nawigacji Garmina można korzystać jedynie na urządzeniach producenta.

Wymienione wyżej aplikacje to tylko ułamek dostępnych aplikacji. Jeśli żadna z wymienionych nawigacji nie przypadnie Wam do gustu, możecie sięgnąć między innymi po MapęMap dla Androida lub iOS-a, bazującą na mapach IMAGIS S.A. i TomToma. Miłośnikom rozwiązań otwartych polecam OsmAnd, czyli mapy i nawigację offline korzystającą z zasobów projektu OpenStreetMap (w płatnej wersji może także czerpać informacje z Wikipedii).

Jeśli zaś potrzebna jest nawigacja powiązana z bazą adresów firm, warto sięgnąć po aplikację Panorama Firm Nawigacja, która zapewnia podstawowe funkcje i pozwala oglądać po kolei każdy planowany manewr na trasie. W kolejnym artykule z serii przedstawię Wam aplikacje, które mogą nawigację w pewnym stopniu zastąpić lub uzupełnią jej możliwości.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.