Apple, LG i Samsung opracowali standard cyfrowego kluczyka do samochodu

Apple, LG i Samsung opracowali standard cyfrowego kluczyka do samochodu22.06.2018 15:26

Smartfon w nowoczesnych samochodach zyskuje coraz więcej możliwości. Nie tylko jest źródłem muzyki, ale także jego oprogramowanie może być nakładką na system infotainment (Android Auto lub Apple CarPlay) lub nawet dzięki aplikacji może zastąpić część funkcji kluczyka, zyskując zdalny dostęp do auta (BMW ConnectedDrive czy Audi connect). Producenci chcą iść jeszcze dalej, całkowicie zastępując klasyczny kluczyk.

Cyfrowy kluczyk jest już dostępny w wybranych samochodach. Mogą z niego korzystać właściciele Tesli Model 3, BMW serii 8 czy nowego Audi A6. Smartfon służy wówczas do otworzenia zamka (np. Audi wykorzystuje moduł NFC), a także do uruchomienia silnika. W BMW serii 8 wystarczy smartfon położyć na płycie do bezprzewodowego ładowania, aby móc uruchomić wszystkie funkcje. Zwykły kluczyk może zostać w domu. Co więcej, cyfrowy kluczyk można łatwo udostępniać znajomym. Wystarczy, że posiadają oni wspierany smartfon i odpowiednią aplikację. Po uzyskaniu dostępu, mogą ze smartfonem podejść do samochodu i go odpalić, zupełnie jakby mieli kluczyk w kieszeni.

BMW 8 Series Coupé 2018. ConnectedDrive.

Oczywiście wybrani producenci oferują już funkcję cyfrowego kluczyka. Nie ma jednak powszechnego standardu. Różne rozwiązania sprawiają, że trzeba korzystać z odpowiedniej aplikacji, a także być w posiadaniu wspieranego smartfonu. Firmy motoryzacyjne wraz z producentami smartfonów postanowiły to jednak zmienić, tworząc standard komunikacji, który ma nie tylko ułatwić korzystanie z cyfrowego kluczyka, ale również podnieść poziom bezpieczeństwa.

Car Connectivity Consortium (CCC) zrzesza producentów smartfonów (Samsung, Apple czy LG) i firmy motoryzacyjne (BMW, Hyundai i grupa Volkswagen). Konsorcjum stworzyło standard Digital Key 1.0, który ma być wykorzystywany w funkcji cyfrowego kluczyka. Pozwala on na otworzenie samochodu. Warto jednak zaznaczyć, że potrzebny jest moduł NFC i wykorzystywany jest Trusted Service Manager (TSM), który używany jest także podczas płatności mobilnych. Cyfrowy kluczyk korzysta także z Bluetooth LE.

źródło: carconnectivity.org
źródło: carconnectivity.org

W związku z dużym zainteresowaniem, Car Connectivity Consortium rozpoczęło już pracę nad ulepszoną wersją standardu Digital Key, która zostanie oznaczona jako 2.0. Celem jest jeszcze większa standaryzacja połączenia pomiędzy samochodem i smart urządzeniami. Niewykluczone, że wśród wspieranych urządzeń pojawią się nawet smartzegarki z modułami NFC.

CCC chce zmienić sposób, jaki obecnie wykorzystywany jest do otwarcia samochodu i uruchomienia silnika. Cyfrowy kluczyk ma przestać być tylko ciekawostką czy dodatkową opcją w specyfikacji samochodu, ma on bowiem zastąpić tradycyjne rozwiązania. W założeniach będzie wykorzystywany w prywatnych samochodach, jak i podczas korzystania z coraz popularniejszego car-sharingu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.