Apple przewyższa oczekiwania inwestorów. Zyski z iPhone'a znów w górę

Apple przewyższa oczekiwania inwestorów. Zyski z iPhone'a znów w górę29.01.2020 06:00
fot. Shutterstock.com

Na temat Apple'a cały czas mówi się wiele. Że sprzedaż sprzętu spada, więc firma musi szukać ratunku w usługach. I że kult marki powoli wygasa. Ujawniony przez spółkę raport za pierwszy kwartał fiskalny 2020 roku pokazuje jednak, że w Cupertino nie mają najmniejszych powodów do obaw. Wprost przeciwnie – mogą zacząć strzelać korkami od szampana.

Jak wynika z dokumentu, Apple odnotował przychody w wysokości 91,8 mld dol., zysk netto 22,2 mld dol. i zysk rozwodniony na akcję równy 4,99 dol. Dla odniesienia, przewidywania opiewały na około 88,5 mld dol. przychodów, 20,3 mld dol. zysku netto i 4,55 dol. zysku na akcję.

Firmie z Cupertino, jak widać, udało się przewyższyć prognozy. A to istotne tego względu, że pierwszy kwartał fiskalny, obejmujący okres świąteczny, jest uznawany przez analityków za swoisty wykładnik zainteresowania danym producentem. Co zaś szczególne w przypadku Apple'a, ten okres to także punkt wyjścia dla nowej generacji iPhone'a.

iPhone 11 strzałem w dziesiątkę

Przy podziale przychodów na poszczególne gałęzie biznesu Apple'a, wyniki wyglądają następująco: iPhone – 55,9 mld dol., usługi – 12,7 mld dol., galanteria – 10 mld dol., Mac – 7 mld dol., iPad – 5,9 mld dol. Na przełomie ostatnich pięciu lat iPhone tylko raz okazał się bardziej dochodowy. Miało to miejsce w 2018 roku, z wynikiem 61 mld dol. Widać tym samym, że słowa dyrektora generalnego, Tima Cooka, o świetnym przyjęciu iPhone'a 11 nie były rzucane na wiatr.

Patrząc z kolei na statystyki w ujęciu rocznym, dział iPhone'a urósł o 7,5 proc., usługi – 17,6 proc., galanteria zaś – 36,9 proc. Natomiast 5,4 proc. stracił Mac, a 11,9 proc. gorzej wypada iPad. Niemniej o tym, że tablety znajdują się w odwrocie, raczej nikogo uświadamiać nie trzeba. Tymczasem kluczowe, patrząc z perspektywy rynku, segmenty idą w górę.

To jasne – usług będzie więcej

Koszty sprzedaży produktów i usług wyniosły, odpowiednio, 52 mld dol. oraz 4,5 mld dol. To daje marże brutto rzędu 34 proc. oraz 64 proc., średnio. Nie dziwi zatem, skąd tak mocny nacisk na usługi. Są po prostu znacznie bardziej intratne, licząc od pojedynczej sztuki. Nawiasem mówiąc, Intel czy Microsoft operują na marżach brutto sięgających 60 proc. dla całej firmy.

Kończąc na przychodach operacyjnych, Apple zainkasował 25,6 mld dol. zysku operacyjnego, przy marży operacyjnej 27,8 proc. To akurat dość umiarkowany wzrost, o 10 punktów bazowych rok do roku. Spółka zainwestowała przy tym 4,5 mld dol. w prace badawcze i rozwój, w odniesieniu do 3,9 mld dol. w pierwszym kwartale fiskalnym 2019 roku.

Słowem podsumowania

Co teraz? Włodarze Apple'a z całą pewnością mają powody do zadowolenia, wszak firmie udało się zwiększyć przychód we wszystkich gałęziach postrzeganych za wiodące, z iPhone'em na czele. Jedynym problemem wydaje się Mac, który przecież przez cały rok kalendarzowy 2019 doczekał się kilku nowych modeli, w tym relatywnie niedrogiego jak na standardy tej serii MacBooka Pro, który miał być koniem pociągowym sprzedaży. Wyszło jednak tak sobie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.