Asystent głosowy w samochodzie: za 3 lata ma być podstawą dla 95 proc. kierowców

Asystent głosowy w samochodzie: za 3 lata ma być podstawą dla 95 proc. kierowców17.01.2020 12:21
Głosowe sterowanie pojazdem ma spowszechnieć już za 3 lata, fot. materiały prasowe Volkswagen

Głosowa obsługa systemów w samochodach już za trzy lata ma spowszechnieć na tyle, że będzie z niej korzystać niemal każdy kierowca. Trudno w to uwierzyć – dzisiaj sterowanie głosem można znaleźć jedynie w droższych pojazdach, a jakość implementacji jest dyskusyjna, na co zwracają uwagę niemal wszyscy recenzenci.

Do tego można oczywiście dodać zastosowanie na przykład Asystenta Google z Androida. W samochodzie można z niego korzystać w smartfonie w trybie nawigacji, a także po podłączeniu do systemu infotainment przez interfejs Androida Auto.

Takie rozwiązanie nie pozwoli jednak głosowo włączać podgrzewania siedzeń, czy zmieniać temperatury nawiewu klimatyzacji, a bez tego trudno mówić o "kompleksowym" sterowaniu pojazdem. Na to pozwoli dopiero Android Automotive OS.

Zaskakujące wyniki badań

Aby dowiedzieć się, jakie nastawienie do nowych technologii mają kierowcy, Capgemini Research Institute przeprowadził badania na ten temat. Wyniki są – przynajmniej dla mnie – co najmniej zaskakujące, bo aż 95 procent kierowców uważa, że w ciągu najbliższych 3 lat zacznie korzystać z głosowych poleceń w samochodzie na co dzień.

To odważna deklaracja, zważywszy na fakt, że do realizacji tego planu niezbędne jest posiadanie stosunkowo nowego samochodu co najmniej ze średniej półki lub założenie, że w najbliższym czasie to Asystent Google czy Siri pozwolą na sterowanie funkcjami pojazdów, a przy okazji szybko zaczną działać dużo lepiej niż teraz. W badaniu wzięło udział ponad 7 tys. osób w 10 krajach, które w swoim życiu miały już styczność z głosową obsługą pojazdów.

Rozmowa zamiast przycisków

Sterowanie głosem jest oczywiście wygodne, a przynajmniej byłoby, gdyby zawsze działało idealnie. Wyobrażam sobie, że już teraz istnieją pojazdy, w których reakcje systemu są właściwe, a pomyłki zdarzają się rzadko, jednak częściej słyszy się o błędach w interpretowaniu poleceń. Co istotne – słyszy od dłuższego czasu, choć sterowanie głosowe nie jest przecież nowością z ostatnich miesięcy.

Mercedes, na przykład, chwalił się modelem klasy A z systemem MBUX, z którym można porozmawiać już podczas ESL One w 2018 roku. Miałem wówczas okazję zobaczyć ten pojazd z bliska w dniu polskiej (i przy okazji światowej) premiery, a rok później prowadzić Mercedesa Klasy B z takim samym systemem.

Kierownica naszpikowana przyciskami, dzięki którym wszystko jest "pod ręką" skutecznie zniechęcała do rozmowy ze sztuczną inteligencją i narażania się na kilkukrotne wypowiadanie poleceń na różne sposoby w razie niepowodzeń. Jednak nawet, jeśli w najbliższej przyszłości takie systemy zaczną działać bezbłędnie, wracamy do problemu dostępności.

To wciąż funkcje zarezerwowane dla najnowocześniejszych aut i nie sądzę, by w ciągu 3 lat aż 95 procent kierowców było w stanie sobie na taki pojazd pozwolić. 95 procent ankietowanych – być może, ale to znak, że badana grupa nie została dobrana w najszczęśliwszy sposób, przynajmniej w kontekście polskich realiów i trudno ekstrapolować jej odpowiedzi na wszystkich kierowców, a właśnie takie wnioski przedstawia Capgemini.

Jest co poprawiać, ale większość jest zadowolona już dziś

W badaniach zwrócono także uwagę na jakość obecnych systemów sterowania głosem. Okazuje się, że już dzisiaj 28 proc. kierowców uważa, że technologia jest doskonała, a następne 59 proc. twierdzi, że choć systemy wymagają poprawy, generalnie już teraz można z nich sprawnie korzystać.

Badani wskazali także, jakie funkcje powinny trafić do głosowych asystentów, by w przyszłości jeszcze bardziej ułatwiać korzystanie z samochodu. Na liście pojawiła się między innymi opcja składania skarg oraz możliwość rezerwacji terminów konserwacji pojazdów.

Jestem ciekawy, czy przedstawione badania odzwierciedlają podejście czytelników dobrychprogramów? Czy rzeczywiście za 3 lata aż 95 procent kierowców będzie na co dzień "rozmawiać" ze swoimi samochodami? Zapraszam do dyskusji w sekcji komentarzy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.