Asystent Google przeszedł Test Turinga: w rozmowie nie odróżnisz go od człowieka

Asystent Google przeszedł Test Turinga: w rozmowie nie odróżnisz go od człowieka10.05.2018 23:30

Za nami prezentacje najważniejszych nowości, o których Google chciało opowiedzieć deweloperom podczas tegorocznej konferencji I/O. Wśród licznych premier nowych funkcji, wiele czasu poświęcono obsłudze głosowej i nowym możliwościom Asystenta. Warto podsumować, na jakie zmiany wraz z premierą Androida P można już wkrótce liczyć oraz zwrócić uwagę na ile będą one przełomowe.

W Sieci nie brakuje dyskusji wokół nowych możliwości sztucznej inteligencji, którą wykorzystywać będzie odświeżony Asystent. Oprogramowanie zdolne będzie rozumieć płynną mowę użytkownika, który nie będzie już musiał pięknie i wyraźnie wypowiadać z góry ustalonych poleceń. Rozpoznawany będzie kontekst i wiele niuansów, aby umożliwić w ten sposób głosową obsługę – nie tylko smartfonów, ale również SmartTV, na przykład za pośrednictwem stworzonego specjalnie na tę okazję soundbara JBL.

Podczas prezentacji bez dwóch zdań najbardziej imponujący był jednak pokaz możliwości funkcji Android Duplex. To rozwiązanie, które choć pozostaje jeszcze w fazie rozwoju, może zmienić sposób prowadzenia rozmów w przyszłości. Mowa o wykorzystywaniu Asystenta Google do przeprowadzania rozmów telefonicznych zgodnie z ustalonymi wcześniej (naturalnie głosowo) zasadami.

Mowa o sytuacji, w której użytkownik będzie mógł poprosić Asystenta na przykład o rezerwację stolika w restauracji na weekend między 15.00 a 18.00. Asystent przyjmie prośbę do wiadomości, a następnie sam zadzwoni do wybranej restauracji by dokonać rezerwacji. Całość odbywać się będzie w tle i bez wiedzy użytkownika, a po rozmowie zakończonej sukcesem, właściwe wydarzenie pojawi się w kalendarzu na smartfonie.

Co w tym wszystkim najistotniejsze, wypowiadane przez Asystenta Google zdania i reakcje będą do złudzenia przypominać żywego rozmówcę. Do tego stopnia, że prawdziwy człowiek po drugiej stronie telefonu będzie miał trudność (nie uda mu się to wcale?), by automat rozpoznać. Podczas prezentacji nie zabrakło dwóch przykładów takich rozmów. Pierwsza dotyczyła umówienia wizyty u fryzjera, druga – właśnie rezerwacji stolika w restauracji.

Google's AI Assistant Can Now Make Real Phone Calls

Warto obejrzeć powyższy film, by zdać sobie sprawę z jak dużym podobieństwem do mowy naturalnej mamy tutaj do czynienia. Ten fragment prezentacji podczas Google I/O w Sieci opisywany jest tylko na jeden sposób: Asystent Google przeszedł Test Turinga. Dla przypomnienia i w skrócie, o jego zaliczeniu można mówić wtedy, gdy oprogramowanie (czy też maszyna) jest w stanie posługiwać się językiem naturalnym w taki sposób, by ludzki rozmówca nie był w stanie odróżnić jej w rozmowie od prawdziwego człowieka.

Krótkie wyjaśnienie dla osób nieznających języka angielskiego: na powyższym filmie zdania wypowiadane przez syntezowany głos Asystenta Google zaznaczane są na ekranie z lewej strony, zaś z prawej pojawia się transkrypcja ludzkiego rozmówcy, z którym Asystent prowadzi dialog. W nagraniu warto szczególnie zwrócić uwagę na imitowane przez sztuczną inteligencję charakterystyczne dla ludzkiego rozmówcy pauzy i wstawki mm-hmm, które sprawiają, iż rozmowa staje się bardziej wiarygodna, a żywy człowiek po drugiej stronie telefonu nie przypuszcza nawet, że rozmawia z syntezatorem.

Do tego dochodzi obsługa sześciu nowych głosów (w tym znanego muzyka Johna Legenda) i wkrótce o Asystencie Google rzeczywiście będzie można mówić jak o przydatnym na co dzień głosowym pomocniku, z którym nie trzeba się przedrzeźniać, by wreszcie zrozumiał wypowiadane do niego polecenie. Wszystko to wygląda bardzo ciekawe. Być może już za kilka lat syntezowany „John Legend” będzie dzwonić do „Johna Legenda” po drugiej stronie, by umówić użytkownika u dentysty, a cała ta piękna rozmowa dwóch sztucznych inteligencji zakończy się automatycznie dodanymi wydarzeniami do kalendarzy użytkownika z bólem zęba oraz lekarza.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.