Autonomiczne samochody Forda dzięki lidarowi widzą także nocą

Autonomiczne samochody Forda dzięki lidarowi widzą także nocą12.04.2016 10:27

Dla wielu z nas samochód sterowany przez komputer to nadal futurystyczna wizja. Natomiast takie pojazdy są już testowane i to także na publicznych drogach. Jednak ze względu na niedoskonałość wbudowanych systemów, nie radzą sobie dobrze w trudnych warunkach atmosferycznych czy nocą. Ford twierdzi, że znalazł na to rozwiązanie, przedstawiając wyniki swoich badań nad nowymi lidarami.

W ciągu ostatnich lat zrobiliśmy spore postępy w dziedzinie autonomicznych samochodów. Rok temu, Audi Q5 wyposażone w rozwiązania firmy Delphi, pokonało bez udziału kierowcy niemal całe Stany Zjednoczone. Specjalnie przygotowane auto przejechało ponad 5 tysięcy kilometrów, przez 99% trasy kierował komputer. Pod koniec poprzedniego tygodnia dowiedzieliśmy się, że konwój autonomicznych ciężarówek Scanii przejechał ponad 2000 km po europejskich drogach.

Powyższe osiągnięcia robią wrażenie. Nie oznaczają one jednak, że już niebawem kupimy w salonie autonomiczne auto. Stosowane w tych skomputeryzowanych samochodach czujniki nie w każdych warunkach działają poprawnie. Warto zauważyć, że testy autonomicznych aut najczęściej przeprowadzane są w słoneczny dzień. Natomiast już nawet lekki deszcz lub gorsze warunki oświetleniowe mogą być przeszkodą nie do pokonania.

Z pewnością inżynierom uda się pokonać warunki atmosferyczne i noc, możliwe, że pierwsi zrobią to ci pracujący dla Forda. Podobnie jak Google, Ford w swoich samochodach do badania otoczenia, wykorzystuje lidar, czyli radar, w którym zamiast mikrofal stosowane jest widzialne światło. Firma postanowiła przetestować jego możliwości na pustyni w nocy. Testy pokazały, że zastosowany system poradził sobie bardzo dobrze, podobno znacznie lepiej od konkurencyjnych rozwiązań.

Komputerowy system sterowania sprawdził się tak dobrze, ponieważ korzystał także z map o bardzo wysokiej rozdzielczości. W miejscach, które nie posiadają tak dokładnych map, takie auto wypadnie znacznie gorzej. Dodatkowo, nadal należy uporać się z działaniem czujników w gorszych warunkach atmosferycznych. Przed firmami jest jeszcze sporo pracy by stworzyć w pełni autonomiczne auto, które bez kierowcy samo przejedzie od punktu A do punktu B.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.