Awaria Google, Gmaila i innych aplikacji. Aktualizacja Android WebView rozwiązuje problem

Awaria Google, Gmaila i innych aplikacji. Aktualizacja Android WebView rozwiązuje problem23.03.2021 09:24
Trwa awaria usług Google, fot. Getty Images

Część użytkowników ma problem z dostępem do szeregu funkcji w mobilnych aplikacjach na Androidzie, w tym wyszukiwarki Google, poczty Gmail, Sklepu Play, przeglądarki Chrome, a nawet gier wykorzystujących Usługi Google. Okazuje się, że winny problemów jest systemowy komponent Android WebView, który jest wykorzystywany przez wiele innych aplikacji.

Problem został zidentyfikowany wczoraj w godzinach wieczornych i szybko skomentowany przez producenta Androida. Użytkownicy skarżyli się, że nie mogą korzystać z wybranych funkcji lub całych aplikacji i to nie tylko tych samego Google'a. Jak donosi nasz czytelnik Paweł, problem w jego przypadku dotyczył m.in. Discovera, Outlooka i Gmaila, a w sieci można również znaleźć informacje o problemach choćby z aplikacjami Xiaomi, Facebook Messenger, Allegro czy TikTok.

Liczba zgłoszeń w serwisie downdetector może nie szokuje, ale wyraźnie wskazuje na usterki aplikacji Google'a przynajmniej u części osób, źródło: downdetector.
Liczba zgłoszeń w serwisie downdetector może nie szokuje, ale wyraźnie wskazuje na usterki aplikacji Google'a przynajmniej u części osób, źródło: downdetector.

Rozwiązanie: aktualizacja komponentu WebView

Jak udało się wyjaśnić, źródłem problemu jest androidowy komponent WebView. Dotychczas z usterką można było sobie radzić poprzez zakończenie jego procesu w ustawieniach aplikacji. Teraz wystarczy pobrać aktualizację, bo Google już zdążył ją udostępnić – wynika z komentarzy na reddicie, gdzie trwa dyskusja o możliwych rozwiązaniach opisywanej usterki.

Aktualizacja Android WebView jeszcze z 22 marca powinna być dostępna dla każdego w Sklepie Play. Automatycznie zapewne nie zainstaluje się od razu, a dopiero kolejnej doby lub podczas ładowania smartfonu (zależnie od indywidualnych ustawień), toteż warto samodzielnie zajrzeć do Sklepu Play i wymusić aktualizację już teraz, by pozbyć się problemu z aplikacjami.

[1/2] Aktualizacja WebView jest już dostępna, fot. Oskar Ziomek.
[2/2] Android System WebView w Sklepie Play, fot. Oskar Ziomek.

W tym celu należy otworzyć Sklep Play, a następnie zajrzeć do menu Moje gry i aplikacje. W pierwszej aktywnej zakładce (Aktualizacje) powinna być widoczna nowa wersja "Android System WebView". Alternatywnie aplikację można także odnaleźć dzięki wyszukiwarce. Jeśli aktualizacja z 22 marca nie jest dostępna, warto się upewnić, czy nie została już jednak automatycznie pobrana wcześniej (ale wówczas problemy z aplikacjami nie powinny już wstępować).

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.