Awarie i dodatkowe opłaty – nowe opaski płatnicze na Open'erze całkowicie zawiodły

Awarie i dodatkowe opłaty – nowe opaski płatnicze na Open'erze całkowicie zawiodły11.07.2016 12:50

Imprezy masowe są świetną okazją dla promocji nowych urządzeń i usług – w zamkniętych warunkach można je nie tylko przetestować, ale także zapewnić sobie kampanię reklamową o relatywnie dużym zasięgu. Nie zawsze jednak są to eksperymenty udane, o czym przekonali się uczestnicy tegorocznej odsłony Open'er Festival.

Dotąd płatności na Open'erze można było realizować za pomocą kart płatniczych lub przedpłaconych bonów. To drugie rozwiązanie wydaje się dość archaiczne, zwłaszcza że nie brakuje firm, które chętnie zastąpiłyby je czymś bardziej smart. W tym roku organizatorzy mocno zrewidowali swoją politykę – obok płatności kartami, przygotowano dla uczestników opaskę z modułem NFC.

W tym roku wkraczamy w nowy wymiar płatności elektronicznych na Open’erze. Na terenie festiwalu będziecie mogli płacić Waszymi kartami płatniczymi lub telefonami w technologii zbliżeniowej lub – jako pierwszy festiwal w Polsce – specjalnie przygotowaną opaską płatniczą w technologii MasterCard.

Pierwsze wzmianki o planach produkcji i popularyzacji opasek płatniczych przez MasterCard pochodzą jeszcze sprzed dwóch lat. Można się było spodziewać, że przez ten czas firma miała wiele okazji, by przetestować ich niezawodność i funkcjonalność. Zwłaszcza że w tym roku w Gdyni bawiło się około 100 tys. osób – nietrudno wyobrazić skalę problemu, gdyby okazało się system najzwyczajniej nie działa.

Wątpliwości można było nabrać, nawet jeśli zachowałby on całkowitą sprawność. Na swoim blogu pisze o nich rynkolog Jacek Kotarbiński. Przytaczane są tam warunki korzystania z nowej metody płatności: aby je rozpocząć, trzeba zasilić konto opaski kwotą w wysokości min. 30 zł, które jednak można w pełni wykorzystać na Open'erze. Organizatorzy festiwalu promowali jednak intensywnie możliwość rejestrowania opasek, co ma pozwalać na korzystanie z nich przez kolejne dwa lata w każdym punkcie obsługującym płatności zbliżeniowe.

Abstrahujmy od oczywistego apetytu producenta opasek, którym wcale nie jest zresztą Mastercard, a mniej rozpoznawalny podwykonawca, na dane osobowe. Ważniejsze, że otrzymanie opaski wiązało się akceptacją regulaminu, który stanowił, że za wspomniane korzystanie z urządzenia po festiwalu trzeba będzie płacić 1 zł miesięcznie. Ponadto naliczane są dodatkowe opłaty – 15 zł prowizji za wypłatę środków z bankomatu, 5 zł za sprawdzenie stanu konta, 30 zł za zaprzestanie korzystania z usługi.

A to nie koniec zabawy. Już pierwszego dnia imprezy okazało się bowiem, że warunki korzystania ze smartopaski niewiele mogą mieć wspólnego szybkością i łatwością, czyli powodami, dla których zdecydowano się na rezygnację z bonów. Wówczas bowiem nastąpiła awaria systemu – uczestnicy festiwalu utracili dostęp do przedpłaconych środków, a pieniądze zaczęły masowo znikać. Z licznymi skargami można zapoznać się na stronie wydarzenia na Facebooku, gdzie organizatorzy opublikowali przeprosiny.

Tamże znalazła się sugestie, by w razie problemów technicznych kontaktować się z operatorem opasek, firmą Cardportal. Niestety telefony od zakłopotanych uczestników imprezy, którzy wciąż nie odzyskali swoich pieniędzy, nie były w ogóle odbierane. A można zakładać, że będzie ich coraz więcej, gdy właściciele opasek zorientują się w dodatkowych opłatach przewidywanych przez regulamin.

Cała sprawa jest wielką wizerunkową porażką – o ile awaria należy do wydarzeń losowych, to ryzyko jej wystąpienia w nowym systemie było duże i oczywiste. Nie przewidziano jednak alternatywy. Jak wynika z wypowiedzi uczestników, awaria spowodowała wiele problemów organizacyjnych, zaś dodatkowe opłaty sprawią z pewnością, że nowy wymiar płatności elektronicznych nie zostanie zapamiętany przez nich szczególnie ciepło.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.