Dzwonią do ciebie "z Google"? Nie daj się nabrać na opłatę
05.12.2021 15:19
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jeśli dzwoni do ciebie ktoś, kto podaje się za pracownika Google i sugeruje konieczność opłacenia "wizytówki w sieci", rozłącz się, bo to oszustwo. Wizytówki firm w wyszukiwarce są darmowe, a podobny przypadek to zwykła chęć wyłudzenia pieniędzy.
Do naszej redakcji trafiło zgłoszenie od czytelniczki Ewy, która odebrała telefon od kobiety podającej się za pracownika Google. Dzwoniąca zasugerowała konieczność opłacenia wizytówki firmy w wyszukiwarce, dzięki czemu dalej będzie można ją łatwo odnaleźć. Rzekomo konieczna opłata to prawie 500 złotych, tyle tylko, że w praktyce jest to usługa darmowa, a opisywana "oferta" to oszustwo, które funkcjonuje od lat.
"Wizytówką" w Google nazywany jest dodatkowy panel boczny, który wyświetla się w przypadku wyszukiwania informacji o firmach i instytucjach. Użytkownicy mogą w ten sposób wygodnie znaleźć m.in. informacje o godzinach otwarcia, adresie, telefonach czy typowym ruchu klientów o danej porze dnia. Wizytówkę taką może stworzyć każdy właściciel firmy. Google oferuje dostęp do odpowiednich narzędzi za darmo, a w praktyce jest to jedna z usług dostępnych w ramach Profilu Firmy.
Warto podkreślić, że firmy oferujące usługę opieki nad wizytówką w Google z pewnością działają legalnie i mogą wielu osobom ułatwić prowadzenie firmy w sieci. Problem polega jednak na połączeniach i manipulacji w rozmowie ze strony oszustów, którzy wykorzystują niewiedzę potencjalnych klientów i sugerują konieczność uiszczenia opłaty, by wizytówka nie zniknęła z Google, co nie ma związku z prawdą.
"Cały dzień strat, zdenerwowania, biegania po informatykach. Kobieta z "Google" okazała się oszustką. Google pisze, że usługa wizytówki jest bezpłatna..." - tłumaczy w wiadomości do redakcji nasza czytelniczka. Jak widać, stare metody wciąż są w obiegu i nie brakuje osób, które nie znają wszystkich niuansów finansowania podobnych usług, przez co mogą łatwo uwierzyć w konieczność uiszczenia dodatkowych opłat. W efekcie mogą stracić pieniądze albo cenny czas na dodatkową analizę sytuacji.